ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 اسفند 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

علی لاریجانی در کلاب هاوس

برجام در مذاکرات پشت پرده

با نظر رهبر تصویب شد!

 
 
 
 
 

 

علی لاریجانی رئیس سابق مجلس و نامزد رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری 1400 در کلاب هاوس به سئوالاتی در باره برجام پاسخ داد که نفی شانه خالی کردن رهبر از پذیرش مسئولیت برجام است.

سئوال: چگونه بحث مهمی مثل برجام را در ۲۰ دقیقه جمع کردید؟

پاسخ لاریجانی: اگر کسی بتواند موضوع به این مهمی را در ۲۰ دقیقه به نتیجه برساند خیلی مدیر قوی است، حتما به او رای بدهد.  اما ماجرا این طور نیست، بحث برجام یک اقدامات پشت صحنه‌ای داشت و از حدود دو ماه قبل بحث شد و به توافق رسیدیم.  از دو ماه قبل بین دو فراکسیون مجلس جلساتی برگزار شد و به تصویب رسید. در شورای امنیت ملی از دو فراکسیون مجلس دعوت شد و بحث شد.  کمیسیون ویژه ای هم تشکیل شد و پس از چندین جلسه بحث در کمیسیون امنیت ملی نیز این هم بحث انجام شد.

زمان برای بررسی این موضوع در مجلس کوتاه بود و باید با یک تفاهم قبلی به نتیجه می‌رسیدیم.

یک کمیسیون ویژه‌ای تشکیل شد و چند جلسه تشکیل شد. در صحن مجلس با حضور آقای ظریف ۳ ساعت بحث شد، یک بار دیگر ۲ ساعت بحث شد و ... یک جلسه هم چهار ساعت در کلیات بحث شد و موقع اذان ظهر رای گرفتیم.

گاهی ادعا می‌کنند که این طرح مورد تایید رهبری نبوده است، اصلا باور می‌کنید؟ اگر این طور است چرا از رئیس مجلس و کمیسیون مربوطه تشکر کردند؟

آقایان می‌گویند که این کار خیانت است، چرا شورای نگهبان ظرف چند ساعت اعلام نظر کرد؟  اگر این طرح خائنانه بود شورای نگهبان می‌توانست آن را نگه‌ دارد.

اگر برجام چیز نجسی بود، چرا الان زیرش نمی‌زنند؟ برجام در آن دوره کار درست و دقیق کشور بود. الان هم معتقدم برای نجات کشور باید شرایط را برای یک تفاهم مهیا کنیم. با تند سخنرانی کردن در نماز جمعه مذاکرات بین‌المللی حل نمی شود. حدود ۲۰ جلسه در محضر رهبری در زمان های مختلف تشکیل شد و حدود ۴۰ جلسه به عنوان شورای هسته ای با مسئولیت رئیس جمهور برگزار شد و حداقل ۴ جلسه در شورای عالی امنیت ملی بحث شد؛ بین دو فراکسیون مجلس نیز جلساتی تشکیل شد و نتیجتا به دلیل اهمیت موضوع و کمبود زمان، با ورود دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و هدایت دفتر مقام معظم رهبری، دو فراکسیون به نظر واحدی دست یافتند.

در 12 مهرماه همان سال فوریت طرح تصویب و در 21 مهرماه، بعد از 4 ساعت مذاکرات در صحن، برجام به تصویب رسید.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  22 فوریه 2022

 
 

اشتراک گذاری: