ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۴ اسفند ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 14 اسفند

نشانه های درک درست

آنچه در اوکراین می گذرد!

 
 
 

 

 

یک هفته پس از بمباران خبرهای اغلب جعلی رسانه های غرب درباره رویدادهای اوکراین و عملیات ارتش روسیه در این کشور که هدف از آن مغز شوئی مردم بود و هست، حالا - حداقل در ایران - بتدریج موج قبول این اخبار و همسوئی و همراهی با روسیه ستیزی و پوتین ستیزی فروکش کرده است. در اغلب کانال های تلگرامی و در بحث های "کلاب هاووس" ها دیگر یا با احتیاط خبرهای رسانه های غربی درباره اوکراین را نقل و به آن استناد می کنند و یا درباره این خبرها سکوت می کنند. دو دلیل را دراین ارتباط می توان موثر دانست:

1- بسته شدن تمام ارتباط های خبری با روسیه به شمول توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک، بستن خبرگزاری "راشا تودی" و حتی مسدود کردن تلویزیون های روسیه که در اروپا گرفته می شد از یکسو و بمباران اخبار جعلی از سوی دیگر موجب آغاز شک و تردید ها شد. این که چرا اجازه نمیدهند ببینیم و بشنویم که آنطرفی ها چه می گویند؟ پس حتما کاسه ای زیر نیمکاسه است. در این ارزیابی و شک و تردید در ایران، تلویزیون ایران اینترنشنال نقش مهمی داشت. تلویزیونی که در مقایسه با رسانه های اسرائیل و اروپا و امریکا، کاسه ای داغ تر از آش شده است.

2- سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی در روز عید مبعث که برخلاف بسیاری از موارد گذشته، شمرده و سنجیده و بدون پرخاش و حاشیه پردازی های هیجانی و حتی نکته به نکته از روی یادداشتی که همراه داشت ایراد شد. او در این سخنرانی که وسیعا در روسیه انعکاس مثبت یافت و در غرب بشدت مورد انتقاد قرار گرفت، آنچه را در اوکراین روی داده زیر سر توطئه های نوبتی امریکا دانست و به حقایقی اشاره کرد که پنهان کردن و یا انکار آن ممکن نیست. این سخنرانی حتی روی طیف هائی از اصلاح طلبان که به سمت غرب متمایل شده اند و از بغض معاویه طرفدار علی شده اند نیز تاثیر خود را گذاشت و آنها نیز از هیجان های خود کاسته و بر منطق و درک خویش از حوادث اوکراین افزوده اند.

نمی توان گفت که موضع گیری های صدا و سیما در این مورد نقش تاثیر گذاری داشته است، زیرا این رسانه از چشم مردم افتاده است. مطبوعات ایران نیز کم و بیش همین وضع را پیدا کرده اند. درعین حال که می توان مدعی شد، پخش و انتشار مقالات و اظهار نظرهای منطقی، توام با اخباری متفاوت با آنچه در رسانه های غربی پخش می شود، در فضای مجازی تاثیر مثبت خود را داشته است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۵ مارس ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: