ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۶ اسفند ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گرانی و نگرانی مردم

از تحریم روسیه در کشورهای بالتیک

روزنامه روسی "وزگلاید"

 
 
 

 

حوادث اوکراین به این واقعیت منجر شده است که ساکنان کشورهای بالتیک کمربند خود را باید محکم تر ببندند. قطع روابط اقتصادی با روسیه باعث افزایش قیمت انرژی در کوتاه مدت شد و این خود علتی خواهد شد که بسیاری از مردم منطقه با از دست دادن شغل و حرفه خود جامعه را با فقر و بیکاری مواجه کنند. هیچ کس حتی نمی تواند حجم زیان های آینده را پیش بینی کند - کارشناسان تنها اعلام میکنند که اوضاع جالبی نخواهد بود.

در ابتدای هفته جاری، مارتیش کازاکس، رئیس بانک لتونی، گفت که تحریم های اعمال شده توسط جامعه غربی علیه روسیه تأثیر دردناکی بر اقتصاد جمهوری لتونی خواهد داشت. به ویژه، او افزایش قیمت انرژی و قیمت مواد غذایی را پیش بینی کرد - زیرا روسیه و اوکراین از تولیدکنندگان مهم غلات در بازار جهانی هستند.

هیچ تحریمی وجود ندارد که تنها به یک طرف آسیب برساند. در نتیجه، تورم در لتونی احتمالاً برای مدت طولانی‌تر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد بیشتر خواهد بود و محدودیت‌ها و افزایش قیمت‌ها رشد اقتصادی را کاهش خواهد داد. کازاک توضیح داد که هنوز خیلی زود است که در این مورد به با اعداد و ارقام صحبت کرد.

به نوبه خود، رئیس دانشکده بازرگانی، مدیریت و اقتصاد دانشگاه لتونی "گونزاس برزینس" خاطرنشان می کند که حدود 6-8٪ از کل صادرات ما با روسیه بوده و حجم واردات هم تقریباً به همان حجم. اکنون شرکت هایی که با روسیه همکاری می کنند و پرداخت ها را حتی به روبل انجام می دهند، مشکلات بسیار زیادی خواهند داشت. برزینس ادعا می کند که لتونی برخی از انواع فلزات، شیشه برای پنجره های دو جداره (که تقریباً همه از روسیه می‌آمد) و همچنین کودهای معدنی از فدراسیون روسیه دریافت می‌شد. گوندرز برزینس اذعان کرد: «شرکت‌های فعال در این بخش‌ها با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.»

روزنامه‌نگار اقتصادی مستقر در ریگا، اولگا کنیازوا، توضیح می‌دهد که در سال 2021 روسیه در میان شرکای صادراتی لتونی در جایگاه پنجم قرار داشت. سال گذشته، لتونی کالاهایی به ارزش 1.2 میلیارد یورو به روسیه صادر کرد و کالاهایی به ارزش 1.8 میلیارد یورو از روسیه وارد کرد. لتونی محصولات غذایی، تجهیزات الکتریکی و محصولات شیمیایی را عرضه می کرد، در حالی که بیشتر کودهای معدنی و محصولات فلزی خریداری می کرد. سازندگان میگویند که 50 درصد از نیاز محصولات فولادی از  روسیه وارد می شد.

حداقل چیزی که شاهد آن خواهیم بود افزایش بیشتر قیمت سوخت، گاز و برق است. برخی از محصولات غذایی نیز افزایش قیمت خواهند داشت، زیرا می دانیم که اوکراین و روسیه صادرکنندگان بزرگ غلات هستند و این شرایط جنگی  می تواند بر این صادرات تأثیر بگذارد و بر این اساس حتی قیمت جهانی برخی محصولات را افزایش خواهد داد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۷ مارس ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: