ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۴ اسفند ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

هیچ مقامی در ایران دلیل واقعی

توقف مذاکرات وین را نمی گوید

«النا پانینا» مدیر - موسسه راهبردی روسترات

ترجمه- کیوان خسروی

 
 
 
 
 

 

«جوزپ بورل»، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی اعلام کرد: مذاکرات بین شش کشور (روسیه، آمریکا، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان) و ایران در مورد توافق هسته ای (برجام) به دلیل "عوامل خارجی" نامشخص به حالت تعلیق درآمد. علاوه بر این، این امر در موقعیتی انجام شد که طبق اذعان همه شرکت کنندگان در روند مذاکرات، «متن نهایی توافق از قبل آماده بود». اما زمانی که سعید خطیب زاده، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد که «هیچ عامل خارجی بر اراده تهران برای حرکت به سوی توافق تأثیر نخواهد گذاشت» و « وقفه اعلام شده در مذاکرات برای حل مسائل باقی مانده در نظر گرفته شده است »، این پرسش بوجود می آید که چه اتفاقی افتاده است؟ در ابتدا، بیانیه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ظاهر شد که در آن  مسکو از آمریکا ضمانت کتبی می خواهد مبنی بر اینکه همکاری این کشور با ایران تحت تأثیر تحریم های اعمال شده پس از آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین قرار نخواهد گرفت. کارشناسان این اقدام را بعنوان عامل خارجی اصلی که «بورل» از آن صحبت می کند، تعیین کردند. اما نماینده روسیه در مذاکرات وین، «میخائیل اولیانوف»، این روایت را رد کرد. وی در توئیتی نوشت: «مخالفان برجام هم در آمریکا و هم  در ایران هماهنگ (که بسیار رقت انگیز است) ضمن ادعای اینکه روسیه بر مذاکرات وین مسلط بوده است، اطلاعات نادرستی را منتشر می‌کنند. تملق آمیز است، اما مزخرف». با این وجود، مدتی بعد که این دسیسه بیشتر آشکار و «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران در نشستی با نمایندگان مجلس گفت: «ما اجازه نخواهیم داد هیچ عامل خارجی بر منافع ملی ما در مذاکرات وین تأثیر بگذارد». و ناگهان پس از مدتی، مسئله گشوده شد. همین «عبداللهیان» در گفت و گوی تلفنی با «بورل» گفت که «آمریکا اخیراً مطالبات بیش از حد جدیدی را مطرح کرده است» که «موانعی برای مذاکره ایجاد می کند».

متأسفانه طرف ایرانی این خواسته‌ها را علنی نمی‌کند، هرچند در نشریات تهران اشاره می شود که واشنگتن از حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریست‌ها خودداری می‌کند. در بیانیه عبداللهیان آمده است: «برخی مسائل مربوط به قهرمانان ملی کشورمان غیر قابل مذاکره هست. باز هم گفته نشد که خواسته‌های دیگری نیز وجود دارد که تهران آن‌ها را با «سیاست داخلی آمریکا» مرتبط می‌داند اما به آنها اشاره نمی‌کند. در این میان، ایران اقدامات خود در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران را با بحران اوکراین مرتبط نمی‌داند که به نظر او باید «از راه سیاسی حل شود». بدین ترتیب، روند مذاکره در وین بر سر توافق هسته ای ایران حالت دسیسه ای به خود گرفته است. «خطیب زاده» توضیح می دهد که تهران با ضرورت توقف در مذاکرات موافق است، تا " انگیزه ای برای حل همه مسائل باقی مانده در آستانه بازگشت نهایی به مذاکرات بدست آید ».

گفتگو در وین به صورت مخفیانه ادامه دارد. از این رو، بر اساس «نشت اطلاعات» مجاز طرفین، بازسازی روند وقایع دشوار است. تا اینجای کار، نتیجه به شرح زیر است.

مذاکرات متوقف شده است. فرستادگان امیدوار بودند که آنها در این هفته مسئله را به پایان برسانند. سناریوی خاص چه کسی در حال اجراست، قضاوت دشوار است، اما وجود دارد. روسیه و ایران همچنان متحدان قوی سیاسی و اقتصادی هستند، هرچند بلحاظ تئوری تهران و واشنگتن می‌توانند بدون مسکو به توافق برسند و دو میلیون بشکه نفت اضافی ایران می‌تواند بلافاصله در بازار جهانی ظاهر شود تا کمبود ناشی از آن جبران گردد. اما در یک مفهوم گسترده، ایران در مقابل روسیه که سال ها با آن همکاری تجاری، اقتصادی و نظامی برقرار کرده بازی نمی کند. باید به خاطر داشت که کل زیرساخت ها در اروپا برای نفت روسیه تنظیم شده است، و برای نفت ایران سهل نیست - این یک مورد تکنولوژیکی است که نمی توان یکباره حذف کرد. بازسازی کارخانه های قدیمی برای نوع جدیدی از نفت زمان و هزینه های مالی مربوطه را می طلبد.

از این رو تهران در این مرحله هیچ برنامه ای برای جایگزینی نفت روسیه با نفت خود ندارد. علاوه بر این، مذاکرات در وین در شرایط روابط وخیم بین طرف های توافق هسته ای - روسیه و کشورهای غربی - متوقف شده است. ضمنا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به تلاش آمریکایی ها برای مذاکره با ایرانی ها، سازش و امضای فوری همه اسناد اشاره کرد. در واقع، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که «ما همچنان معتقدیم که به توافق احتمالی در مورد برجام نزدیک شده‌ایم»، اما «زمان کمی برای این کار باقی مانده است» و سعی کرد تیرها را به سمت مسکو نشانه بگیرد و اظهار داشت که تحریم‌های جدید علیه روسیه هیچ ارتباطی با برجام ندارد. به نوشته نشریه آمریکایی «پولیتیکو»، به نقل از یک منبع بلندپایه غربی که نامش فاش نشده است، آمریکا همچنان در تلاش است تا بدون مشارکت روسیه در پشت صحنه با ایران مذاکره کند. کارشناسان تصور می کنند که چنین اطلاعاتی به این سادگی در مطبوعات ظاهر نشده است. واشنگتن اکنون به توافق هسته ای نیاز دارد و به احتمال زیاد در روزها یا هفته های آینده امتیازاتی را به ایران ارائه خواهد کرد که «رد کردن آن سخت است». از نظر تئوری این امکان پذیر است. همچنین «محسن خجسته مهر» مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز از آمادگی ایران برای عرضه حداکثری نفت به بازار خبر داد. اما آیا می‌توان به آمریکایی‌هایی اعتماد کرد که در تمام سال‌ها، به‌ویژه در سخت‌ترین زمان‌ها برای جامعه ایران در زمان شیوع ویروس کرونا، ایران را با تحریم خفه کرد؟ آمریکا به محض اینکه مشکلات آنی خود را حل کند، بار دیگر همه نیروها و متحدان خود را علیه ایرانیان بسیج خواهد کرد. هیچ اعتمادی به واشنگتن نیست، او دوست بدی است. و آنطور که گفته می شود، یک دوست بد مانند آهنگر است - حتی اگر با دوده کثیف نشوید، باز هم نمی توانید از دود دور شوید. دود آمریکا می تواند هر کسی را کثیف و آلوده  کند.

https://russtrat.ru/poziciya-eleny-paninoy/12-marta-2022-1219-9326


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۵ مارس ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: