ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۴ اسفند ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دو کلام حرف درست

امریکا وین را قفل کرده

فریب آدرس غلط را نخورید! 
 
 

 

 

برای نخستین بار تحلیلی واقعی و متفاوت از تمام تحلیل هائی که رسانه های داخل کشور اسیر آنها شده اند در ایران منتشر شد. این تحلیل را "مازیار آقازاده" نوشته است:

 

مذاکرات وین در شرایطی که انتظار می رفت در اواخر هفته گذشته به اتمام برسد و منجر به امضای توافق بین ایران و طرف های مذاکره بر سر احیای برجام شود، تعلیق شد و مذاکره کنندگان به پایتخت های خود بازگشتند.

روسیه پیش از جنگ اوکراین یکی از طرف های اصلی پیش برنده دیپلماسی میانجیگرانه بین ایران و آمریکا بود و نماینده روسیه در وین یکی از پرتلاش ترین دیپلمات های طرف مذاکره برای احیای برجام به نظر می رسید.

اما پس از جنگ اوکراین ورق برگشت. اختلاف به وجود آمده بین آمریکا و روسیه بر سر اوکراین به طور طبیعی بر مذاکرات وین هم سایه انداخت.

آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی روسیه را تحریم کردند و این در حالی بود که همین کشورها باید با روسیه همکاری می کردند تا احیای برجام آخرین پله های توافق نهایی را طی کند.

در این میان روس ها پس از تحریم های آمریکا شرط جدیدی روی میز گذاشتند و اعلام کردند باید همکاری های کشورشان با ایران در صورت احیای برجام از گزند تحریم های آمریکا در امان بماند و واشنگتن باید در این زمینه به مسکو تضمین کتبی و رسمی بدهد. آمریکایی ها زیر بار این شرط نرفتند و  رسانه های آمریکا اعلام کردند واشنگتن به مسکو یک هفته ضرب الاجل داده تا از شرط خود بگذرد وگرنه ، آمریکا روسیه را از روند مذاکرات احیای برجام کنار زده و گزینه های دیگری را برای احیای برجام بدون حضور روسیه در پیش خواهد گرفت.

بر اساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا، آمریکا به روسیه هشدار داده اگر تا 1 هفته از شرط جدید خود عقب نشینی نکند، گزینه احیای برجام بدون حضور روسیه را اجرا خواهد کرد.

اگر چنین است که آمریکایی ها گفته اند و برجام بدون حضور روسیه هم قابل احیاست، پس چرا رسانه های غربی مدام بر این خط تبلیغی متمرکز شده اند که مواضع اخیر روسیه و موضع سرسختانه ایران در زمینه گرفتن تضمین های لازم از آمریکا عامل اصلی تعلیق مذاکرات وین است.

چون اتفاقا هر دو کشور ایران و روسیه روی موضوع گرفتن تضمین عینی و محکم از آمریکا پافشاری دارند؛ اما در این فقره گیرِ اصلی کار پیش کسی است که حاضر نیست تضمین بدهد و در توافق برجام خواهان امتیازهای نقد و دست اول از ایران در ابتدای کار است و حواله به رفع تحریم هایی نصفه – نیمه در کلافی سردرگم از بسته های تحریمی مختلف می دهد که معلوم نیست تا چه میزان در آینده اجرا خواهد شد و چه گره ای از اقتصاد ایران را باز خواهد کرد!

در این جنگ روایت ها ایران و روسیه به دلیل ضعف رسانه ای مغلوب اند و حتی بسیاری در داخل ایران در جنگ روایت ها، فریب تبلیغات رسانه ای غرب و رسانه های پرشمار فارسی زبان ماهواره ای وابسته به آمریکا، انگلیس وعربستان سعودی و اسراییل و.. را می خورند و بر این باورند که روسیه توافق احیای برجام را به نفع خود به هم زد و "تندروها"ی اصولگرا در ایران با همدستی روسیه در نهایت برجام را هوا کردند!

این ظاهر روایتی است که رسانه های جریان اصلی غرب برای بازی کثیف" متهم سازی و منزه کردن دامن خود و ایجاد فشار مضاعف به ایران برای قبول و پذیرش خواست های حداکثری آمریکا، پی می گیرند و آن را در افکار عمومی جهانی و ایرانی جا می اندازند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۵ مارس ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: