ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۴ اسفند ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

جنگ در اوکراین

از سال 2014 آغاز شد!

تد گیلن کارپنتر- نیوزویک

 
 
 

 

 

‌ مد شده ادعا کنند که گسترش ناتو به اروپای شرقی‌ دلیل حمله روسیه به اوکراین نیست. خیلی‌‌ها [تا به نقش ناتو اشاره می‌کنیم] آنرا "حرف‌های پوتین،" "طرف پوتین را گرفتن،" و یا "پخش پروپاگاندای روسیه" می نامند. حتی اگر شیوه مک کارتیسم برای چنین اتهامی را کنار بگذاریم، چنین موضعی دروغ است [سناتور جو مک کارتی در دهه ۱۹۵۰ با برچسب کمونیست به جان همه منتقدان افتاد و لکه سیاهی در تاریخ آمریکا به جا گذاشت)

دو دهه پیش هم رهبران روسیه و هم کارشناسان غربی هشدار میدادند که گسترش ناتو به اروپای شرقی‌ به نتایج بدی خواهد انجامید، که در بهترین حالت موجب یک جنگ سرد جدید، و در بدترین حالت یک جنگ نظامی داغ خواهد بود.

جرج کنان، طراح اصلی‌ سیاست مهار شوروی در دوران جنگ سرد، در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک تایمز در ۲ مه ۱۹۹۸ علیه گسترش ناتو به طرف شرق هشدار داد و گفت، "فکر می‌کنم که این آغاز یک جنگ سرد جدید است. معتقدم روسیه به آن واکنش نشان خواهد داد، و حق تقدمات سیاست‌های آنها را تغییر خواهد داد. معتقدم که این [گسترش ناتو] یک اشتباه تراژیک است."

کنان در زمانی‌ صحبت میکرد که جمهوری چک، لهستان و مجارستان در حال پیوستن به ناتو بودند، که بعدها آمریکا آن را به کشور‌های دریای بالتیک و کشور‌های دیگر [مثل رومانی] گسترش داد. ولی‌ بدترین اقدام کوشش برای عضویت گرجستان و اوکراین به ناتو بود که در هسته اصلی‌ امنیت ملی‌ روسیه قرار دارند. اعتراضات روسیه روز به روز تند تر شد، ولی‌ رهبران اروپا و آمریکا فرصت‌ها را [برای کنار آمدن با روسیه] از دست دادند. کار به جایی‌ رسید که جرج بوش پسر گرجستان و اوکراین را متحدان نظامی و سیاسی ارزشمند آمریکا به حساب می‌‌آورد.

در خاطرات سال ۲۰۱۴ خود، رابرت گیتز، که وزیر دفاع بوش پسر و بعدها اوباما بود، نوشت، "کوشش برای عضویت گرجستان و اوکراین در ناتو کاری اشتباه بود، که بی‌ مهابا نگرانی‌‌های حیاتی‌ امنیتی روسیه را در نظر نگرفت. در نتیجه روسیه فشار را آغاز کرد. پوتین از اشتباه احمقانه دولت طرفدار غرب گرجستان استفاده کرد، و با عملیات نظامی عمیقا به داخل آن کشور نفوذ کرد. پس از پیروزی، روسیه دو قسمت گرجستان را از آن جدا کرد و آنها را تحت کنترل خود قرار داد.

این نشان داد که دورانی که دولت روسیه به نفوذ غرب به داخل سرزمین‌هایی‌ که قبلا تحت نفوذ شوروی بودند فقط اعتراض زبانی‌ میکرد گذشته است. با این وجود، در کمال حیرت اوباما کوشید اوکراین را متحد نظامی آمریکا کند. ویکتور یانوکوویچ که در انتخاباتی که حتی اتحادیه اروپا آنرا منصفانه دانست در سال 2010 انتخاب شده بود، توسط "انقلابی‌" که آمریکا برای آن ۵ میلیارد دلار هزینه کرده بود، در سال 2014 سرنگون شد و حالا رسیده ایم به اینجا که هستیم.

 

https://www.newsweek.com/us-nato-helped-trigger-ukraine-war-its-not-siding-putin-admit-it-opinion-1685554?fbclid=IwAR3-oRWxuCBaANOjrXHSrpj-ojumfgqh42I46LE9hGAY7fIY5MD5hnFMtFk


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۵ مارس ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: