ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 ۹ بهمن ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سفر وزیرخارجه قطر به تهران و سپس امریکا

نقش عراق، عمان و قطر

در "بله برون" میان ایران و امریکا

 
 
 

 

 

جمهوری اسلامی از بعد از لغو برجام توسط ترامپ، چند محلل را برای ارتباط با امریکا پیش کشیده که گاهی نقش "بله برون" را هم بازی می کنند. عراق، پادشاهی عمان و قطر. و این غیر از نقش سوئیس است که از دوران اشغال سفارت امریکا در تهران نقش حافظ مناقع و پیام ببر و پیام بیار را میان ایران و امریکا بازی کرده است. این سه محلل، میان ایران و عربستان هم پیام می برند و پیام می آورند. در ارتباط با امریکا مشکل اینست که تا می خواهند مستقیما با آن کشور وارد مذاکره شوند، هیاهو در داخل کشور آغاز می شود و آنها که ته دلشان برای رابطه با امریکا غنج می زند، سرود ضد امریکائی می خوانند تا تکلیف سهم خودشان در خواستگاری پس از بله برون معلوم شود. از جمله پایداریچی ها. از آخرین روزهای هفته گذشته که مسئله مذاکره مستقم با امریکا درباره مذاکرات وین مطرح شد، همین جنجال راه افتاد. متعاقب آن عقب نشینی های گام به گام آغاز شد اما برای آن که از ارتباط عقب نمانند، وزیر خارجه قطر را به تهران دعوت کردند تا برای امریکا پیام ببرد.

وزیر امورخارجه قطر در  تهران با وزیر امورخارجه دیدار و گفت و گو کرد. تعارف ها و حرف های کلی بعنوان دلائل این سفر و گفتگو در رسانه ها منتشر شد که ربطی به انگیزه اصلی این دعوت و گفتگو نداشت.

متعاقب این دیدار، ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: از زبان وزیر امور خارجه می گویم که هیچ مذاکره مستقیم و رودرویی تا این لحظه انجام نشده اما،.. براساس تاکید بر لغو همه تحریم ها و بعد از راستی آزمایی و کسب تضمین ها اگر لازم باشد که ورودی برای مذاکره با آمریکا داشته باشند تیم مذاکره کننده این اختیار را دارد تا اقدام لازم را انجام دهد. ممکن است در پاره ای از موارد، برای منافع ملی مصلحت هایی مورد توجه قرار گیرد که مذاکره کنندگان ایران در وین نیز از این چارچوب تبعیت می کند. در جلسه ای که با امیرعبداللهیان داشتیم معلوم شد که تیم مذاکره کننده ایران اختیار مذاکره مستقیم با آمریکا را دارد.

علی مطهری نیز در حاشیه این اظهار نظرها گفته است: توافق حتمی است. حتما مساله FATF را هم حل خواهند کرد! یک و سال نیم قبل هم گفته بودم که اگر دولت آینده دولتی باشد که دست اصلاح‌طلبان نباشد و دست تندروها باشد، اینها خودشان مسائل را حل می‌کنند چون می‌بینند که اداره کشور نیاز به این توافقات دارد.  الان هم، همین اتفاق در حال رخ دادن است و ما می‌بینیم که مسائل دیگر را هم به دنبال برجام حل خواهند کرد.  اما اگر گروه مقابل الان سر کار بودند، همچنان در حال کارشکنی بودند. با این حال، خوشحالیم که مشکلات کشور رو به حل شدن است.

عبدالله گنجی، مدیرمسئول سابق روزنامه سپاه نیز یک پا فراتر گذشته و خواستار مذاکره مستقیم و دوجانبه دولت رئیسی با آمریکا شد.

عباس عبدی هم که در چند سال اخیر برفعالیت های تفسیری خود پیرامون حوادث ایران افزوده توئیتی را که می بینید متنشر کرد که خود گویا همه حرفهای بالاست.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۹ ژانویه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: