ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 17 بهمن

چین و روسیه برندگان و امریکا

و اروپا بازندگان المپیک چین 
 
 

 

 

سفر یک روزه پوتین به چین و مذاکرات چند ساعته ای که رهبران دو کشور در پشت اتاق در بسته داشتند، حتی بموجب نخستین بیانیه ها و اظهارنظرهائی که انتشار یافته، رویدادی بسیار مهم بود. این که رسانه های غربی سعی می کنند این سفر و نتایج آن را در حاشیه قرار بدهند مهم نیست، بلکه نتایج آشکار آن در صحنه جهانی مهم است. از جمله پائین کشیده شدن فیتیله اخبار پیاپی و تحریک آمیز پیرامون خطر فوری حمله روسیه به اوکراین در 48  ساعت گذشته. پیش بینی روزنامه واشنگتن پست که توام با بیان نگرانی امریکا از دیدار و قول و قرارهای رهبران چین و روسیه بود، اکنون درست از آب در آمده است. واشنگتن پست نوشت:

با سفر  ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به چین روابط دو کشور مستحکم‌تر می‌شود و این موضوع باعث سرگیجه امریکا خواهد شد و برای دولت بایدن دردسرساز.

در حالیکه دولت‌های غربی در تلاش برای پیش‌بینی نیات ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در قبال اوکراین بودند یکی از کشور‌هایی که واضح‌ترین دیدگاه را در حمایت از روسیه اعلام خواهد کرد چین خواهد بود. پیوند چین و روسیه در سالیان اخیر به طور قابل توجهی تعمیق یافته و اینک وارد مرحله عمیق تری می شود. پکن و مسکو هر دو این مشارکت را کلیدی برای مقابله با جهان تحت رهبری ایالات متحده میدانند، زیرا منابع و فناوری های خود را به اشتراک می‌گذارند. دولت‌های غربی در مورد نوع رویکردشان در قبال این اتحاد دچار تفرقه خواهند شد.

الکساندر گابویف کارشناس ارشد مرکز کارنگی مسکو می‌گوید: «با تفرقه در دولت های غربی برای نوع برخوردشان با اتحاد چین و روسیه ایالات متحده دیگر تنها با چالش چین و روسیه روبرو نیست بلکه تیم این تفرقه نیز به چالش جدیدی تبدیل خواهد شد.»

چین در مواجهه با تحریم‌ها و محکومیت‌های اعمال شده از سوی غرب با روسیه وارد اتحاد شده است. پوتین و "شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین پس از نزدیک به دو سال فرصت یافتند تا در مورد مسئله اوکراین و سایر موضوعات مستقیما گفتگو کنند. وزیر امور خارجه چین گفته است که این دیدار یک رویداد بزرگ در روابط بین‌الملل بود.

دولت‌های غربی قصد داشتند، همزمان با بحران اوکراین، با تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک چین را تحت فشار قرار بدهند و نشان بدهند که تحریم  های اقتصادی غرب علیه روسیه، می تواند چین را هم زیر فشار قرار بدهد، اما نتایج سفر یک روزه پوتین به چین این محاسبات را دگرگون کرد و قراردادهای گاز و نفت و تجارت میان روسیه و چین و گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور؛ همزمان با همآهنگی عمیق سیاسی آنها با یکدیگر رویاها را برباد داد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۶ فوریه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: