ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 بهمن 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 25 بهمن

پیشنهاد فراخوان ملی

برای بازگشت روحانیت به حوزه ها 
 
 

 

 

در نخستین روزهای تاسیس جمهوری اسلامی شعار "روحانی- دانشجو پیوندتان مبارک" را شورای انقلاب و یا شاید روحانیت مبارز اختراع کرد و توی دهان مردمی که هر چه روحانیت می گفت تکرار می کرد انداخت. با آغاز انقلاب فرهنگی و بستن دانشگاهها به بهانه اسلامی کردن دانشگاهها باز شدن چشم و گوش ها آغاز شد اما هنوز روحانیونی در پیشخوان جمهوری اسلامی بودند که میان مردم اعتبار داشتند، بویژه که آیت الله خمینی هنوز نه تنها در قید حیات بود بلکه حضور ذهنی چابک داشت و میدان دراختیارش بود. روحانیونی که در آن سالها، بویژه در شهرهای بزرگ در پیشخوان حکومت بودند، نه از آن حرف هائی می زدند که امام جمعه های کنونی و یا روحانیت به مرجعیت برگمار شده در قم می زنند و نه دامن قبایشان لای در فساد و رانت و اختلاس گیر کرده بود. از دهه دوم جمهوری اسلامی اعتبار روحانیون مرحله به مرحله مثل مجسمه برفی زیر آفتاب آب شد، چنان که حالا حتی طلبه ها هم جرات نمی کنند بی پروا در میان مردم ظاهر شوند. امثال احمد خاتمی، علم الهدا، احمد جنتی و صدیقی و بقیه چیزی از اعتبار روحانیت باقی نگذاشتند. از قول هاشمی رفسنجانی در سالهای پایانی منجر به استخر مرگ شدنش نقل است که در یک محفل روحانی گفته بود:«اگر سقوط کنیم، مردم آخوند را مثل میوه به درخت ها آویزان می کنند!»

در چنین فضائی است که پیشنهاد بازگشت روحانیت به حوزه های دینی یک پیشنهاد خیرخواهانه ارزیابی می شود. از جمله همین پیشنهاد که توسط یکی از استادان دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف بنام دکتر "کریمی پور" طرح شده و در صفحه های فیسبوکی داخل کشور هم منتشر شده است. او گفته است:

از عمر حکومت روحانیون بر کشور نزدیک به چهل سال می گذرد. این مدت از عمر حکومت محمدرضا پهلوی  بیشتر است. چهل سال زمان بسیار زیادی برای آزمودن یک شیوه حکومت داری است. ناکارآمدی  شیوه حکومتی فعلی که اساسا مبتنی بر تبعیض وسیع و گسترده به نفع قشر روحانی است و فسادی که به طور گسترده و ناگزیر بر آن مترتب شده، نیازی به توضیح و استدلال و مستندات،  بیشتر از آن چه همه روزه می بینیم، ندارد.

به روزهائی رسیده ایم که اصلاح امور ایران نه با پرداختن به امور جزئی بلکه با درخواست فراگیر ملی مبنی بر بازگشت روحانیون به حوزه های علمیه و پرداختن اصیل و صادقانه آنان به معارف دینی که چهل سال از آن غفلت کرده اند، امکان پذیر است.

فراخوان بازگشت روحانیون به حوزه های علمیه می بایست به یک فراخوان ملی تبدیل شود. در دعوت به چنین گفتمانی دانشگاهیان البته تنها نیستند چرا که بسیاری از روحانیون متدین، آگاه و آزاده نیز به چنین دعوتی پاسخ مثبت خواهند داد و در این گفتمان ملی مشارکت خواهند کرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  14 فوریه 2022

 
 

اشتراک گذاری: