ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 دی  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پایان 5 روز شورش و آغاز

پاکسازی ریشه حکومتی شورش

بهمن دوستار (مطلع از حوادث قزاقستان)

 
 
 

 

 

در قزاقستان قرار بود ترکیبی از سناریوی اوکراین و سوریه پیاده شود. مردم با خواسته های درست و زمینه دار که ناشی از بی‌کفایتی دولت و گرانی بود به میدان کشیده شدند . در ظاهر علت اصلی، دو برابر شدن قیمت سوخت از آغاز سال 2022 بود. یعنی گاز مایع و بنزین. روز و ساعت اول اعلام قیمت‌های جدید معترضین در خیابانها ظاهر شدند که  این نشان دهنده آمادگی از قبل برای شورش بود. موتور شورش را در ابتدا یک گروه کوچک زد اما بسرعت در چند شهر بزرگ گسترش یافت.

دولت در روز دوم خواست قیمت های جدید را لغو کند اما شعار ها دیگر سیاسی شده و بخشی از معترضین (عمدتا جوانان) حاضر به ترک میدان های مرکزی در دو شهر عمده یعنی "الماتا" و "آستانه" نشده و خواهان تغییر دولت، استعفای رییس جمهور، انتخابات جدید و در نهایت تغییر قانون اساسی و برگرداندن آن به سالهای اول استقلال از شوروی شدند. خواسته هائی که نمی تواند در عرض دو روز در کف خیابان تعیین شود بلکه از قبل تدارک دیده شده بود.

دولت استعفا داد. عامل گرانی سوخت دستگیر شد و رئیس جمهور مدام مردم را به آرامش و مذاکره دعوت کرد اما حمله در دو شهر مهم الماتا و آستانه به مراکز دولتی و نیروهای دولتی آغاز شد. کشور در آستانه سقوط قرار گرفت. حالا دیگر مهاجمین مسلح در کف خیابان بودند و مردم عادی کمتر در بین مهاجمین حضور داشتند. فیلم ها ماشین‌هایی را نشان میدهد که مهاجمین با شعار های مذهبی سلاح توزیع میکنند. مامورانی که حاضر به تسلیم نیستند مورد حمله قرار می گیرند و غارت اموال دولتی شروع میشود. خودروها و ادارات را به آتش میکشند، فروشگاهها و بانکها را تخریب و سرقت میکنند و فرودگاه مهم الماتا بدون مقاومت تسخیر می شود. کاخ ریاست جمهوری به راحتی تحویل میشود وسوزانده و تخریب میشود. همکاری با مهاجمین از داخل نیروها وسعت گرفت. در شب اخربه مقر اصلی پلیس در الماتا حمله کردند تا کار را یکسره کنند و براثر مقاومت تعدادی از طرفین کشته میشوند ولی پایگاه تسلیم نمیشود.

در سال 1992 به ابتکار روسیه و در تاشکند شماری از کشورهای جدا شده از اتحاد شوروی سابق  در سازمانی بنام «سازمان پیمان امنیت جمعی» متشکل شدند: روسیه، بلاروس، قزاقستان،   ارمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان .

این جمع تابع قوانینی مدون هستند و ارتباطات و جلسات منظم سیاسی، نظامی و آموزشی دارند و به صورت دوره ای رئیس برای آن تعیین میشود که امسال ارمنستان ریاست دوره ای را به عهده دارد. در اساسنامه این سازمان عنوان شده که کشورهای عضو در مقابل جنایات سازمان یافته، تروریسم، مبارزه با مواد مخدر، حوادث غیر مترقبه و از این قبیل موارد به یاری هم می روند. این سازمان عمدتا قدرت نظامی و اقتصادی روسیه را پشت سر دارد. رئیس جمهور قزاقستان در روزهای اول این شورش کمک کشورهای - حتی همسایه را- به امید نیروهای نظامی کشور رد کرده بود ولی پس دیدن ابعاد شورش خواهان کمک این سازمان شد. این درخواست بلافاصله پذیرفته شد و نیروهای کمکی با هواپیما از 5 کشور به قزاقستان منتقل شد و دستگیری شورشیان مسلح و تروریست ها آغاز شد.

تاکنون گفته شده که رهبری گروه های مهاجم را یک قزاق بانکدار فراری بنام "مختار ابلیازوف" برعهده داشته است. این شخص چندی قبل با مقدار زیادی پول از کشور خارج کرد و در حال حاضر در اروپا زندگی می‌کند. طبق اعلام خبرگزاری ها و از قول خودش، وی رهبری این شورش را بر عهده داشته است و بطور مرتب از اوکراین پیام برای شورشیان که متشکل هم بوده اند می فرستاده  و ارتش را نیز تشویق به تمرد و پیوستن به مردم میکرده است. تمرکز پیام ها روی پان ترکیست ها، اسلام خواهان بویژه وهابیون بود. این پیام ها در کنار تبلیغات سنگین علیه روسیه و زبان روسی و روسیه ستیزی ارسال میشد و این درحالی است که حدود 45 در صد مردم شهرنشین قزاقستان روس هستند و چندین نسل است که در قزاقستان زندگی می کنند و پایه گذار اصلی کشور نیمه صنعتی و متمدن امروز در کشور عقب مانده و عشیره ای و صحراگرد و چوپانی قزاق قدیم هستند. اگر روس‌ها و زبان روسی را از این کشور حذف کنند معلوم نیست قزاق‌ها با کدام زبان و فرهنگ با دیگر کشورها ارتباط می توانند برقرار کنند. غیر از دو روز اول، شما در روزهای بعدی مردم عادی معترض به فساد دولتی و گرانی را در فیلم هائی که از شورش گرفته شده نمی بینید. بلکه عمدتا جوانان مسلح و در اختیار داشتن باتوم های یک شکل کوچک و جنگنده و مجهز به کلاه و ماسک می بینید. درحالیکه مردم این جمهوری ها کلا با ماسک و واکسن مخالفند.

قزاقستان قلب آسیای مرکزی است و با روسیه حدود 7 هزار و پانصد کیلومتر مرز مشترک دارد و   با چین نیز مرز مشترک دارد. قزاقستان با دیگر کشورهای آسیای میانه نیز مرز مشترک دارد و به همین دلیل در صورت خارج شدن از مدار کشورهای مشترک المنافع ارتباط روسیه با دیگر کشورهای آسیای میانه کاملا قطع میشد و  لقمه آماده برای تروریست های سازمان یافته در افغانستان فراهم می شد. یکی از اهداف خروج آمریکا از افغانستان و دادن کشور به دست تروریست ها رسیدن به همین نتیجه بود.

قزاقستان، سرزمینی وسیع و حاصل خیز است و دارای معادن منحصر به فرد مانند اورانیوم، طلا. روی ، نفت گاز . یکی از بزرگترین تولید کننده غلات که بخش عمده آن صادر میشود. این معادن و بویژه اورانیوم ارزش ژیوپولتیک بی نظیر در معادلات جهانی دارد. سازمان پیمان جمعی توانست از سقوط این کشور جلوگیری کند.

قزاقستان نیز مانند بلاروس در یک سال و نیم پیش، تسلیم توطئه ها نشد. بلاروس در یک بسته عرضی اوراسیا - برست قرار دارد و  قزاقستان یک کشور ترانزیت در مرکز قاره آسیا. اینجا نه تنها بزرگراه زمینی اصلی اوراسیا، اورال و شرق روسیه که 70 در صد ترافیک چین - اروپای غربی را تشکیل می دهد عبور می کند بلکه بزرگراه چین - ایران- ترکیه است. بندر "آکتائو" قزاقستان در مسیر شمال - جنوب از اسکاندیناوی و شمال غرب روسیه به ایران قرار دارد. تقریباً همه چیز از طریق قزاقستان انجام می شود! اهمیت ژئوپولتیکی قزاقستان را درهمین موقعیت است. این کشور مسیر ترانزیتی کالا در جاده ابریشم است.

این شورش زمینه ای جدی برای پاکسازی های حکومتی را در قزاقستان فراهم ساخت. نور سلطان رییس جمهوری که خود را پدر مردم قزاق معرفی می کرد، فعلا از صحنه حذف شد. نخست وزیری که تابع او بود نیز برکنار شد. نور سلطان با آنکه در راس دستگاه امنیتی بود و ریاست جمهوری را واگذار کرده بود، عملا از طریق نخست وزیر مملکت را هدایت می کرد و رئیس جمهور را دور می زد. رئیس جمهور توانست نه تنها شورش را کنترل کند بلکه حراجی سیاسی در حکومت را نیز آغاز کند و ملت را از شر "پدر ملت" رها کند.

نظر بایف مروج سیاست ملی گرایی و پان ترکیست و مشوق سیاست های اسلامگرانی وهابی بود و مساجدی که در قزاقستان در سالهای پس از فروپاشی اتحاد شوروی در قزاقستان بنا شد با پول  عربستان و امارات متحده بود. فساد دولتی و غارت کشور از دلائل نفرت مردم از دوران نظربایف و زمینه مساعد شورش اخیر بود. گروههای تروریستی اسلامگرا در قزاقستان در این بستر رشد کردند.

گفته می شود شمار گروههای تروریستی سازمان و تعلم دیده در افغانستان و اکراین تنها در شهر بزرگ آلماتی بیش از20 هزار نفر است. همین نیروی سازمان یافته تخریب ها در روزهای شورش را برعهده داشت!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  9 ژانویه 2021

 
 

اشتراک گذاری: