ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 ۲۵ دی ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نشانه هائی از لابلای خبرها

گام اول توافق اتمی

تا سالگرد انقلاب 57 اعلام میشود

 
 
 

 

 

روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی درباره مذاکرات جاری در وین نوشت:

ایران و امریکا می‌خواهند مذاکرات وین با موفقیت به پایان برسد، بدون آن که به نظر برسد امتیازات قابل‌ توجهی به یکدیگر داده اند. بایدن در ابتدا می‌خواست درعین بازگشت به توافق اولیه برجام فعالیت موشکی و سیاست‌های منطقه ای  خارجی را نیز در مذاکرات بازگشت بگنجاند اما اکنون آشکار شده که بازگشت به توافق ۲۰۱۵ را بدون مرتبط کردن این موارد می‌پذیرد. ایرانی‌ها هم به نوبه خود گفتند که تنها بازگشت به توافق اولیه را دنبال خواهند کرد، در حالیکه در ابتدا خواستار لغو تمامی تحریم‌های اعمال شده توسط ترامپ و تضمین عدم خروج رئیس‌جمهور آینده آمریکا از توافق شده بودند. اکنون ایران با پیشروی مذاکرات در وین، خواسته‌های خود را ملایم کرده است. انگیزه هر دو طرف دستیابی به توافقی برای تمدید توافق 2015 است.

ایران از سیاست فشار حداکثری دوره ترامپ جان سالم به در برده و اکنون مایل است از درگیری اجتناب کند، تحریم‌ها را کاهش دهد و اقتصاد بیمار خود را احیا کند. یکی از مشاوران وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفته است که به اعتقاد او می‌توان پیش از اواسط فوریه که مصادف با سالگرد انقلاب اسلامی 1979 است به توافق رسید. البته چشم‌انداز واشنگتن محتاط‌ تر از ایران است. دو مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته اند مذاکرات از جایی که در ژوئن متوقف شده بود، کمی جلوتر رفته است.

لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود درباره رویدادهای سال 2021 گفت: پیشرفت خوبی در مذاکرات وین صورت گرفته است، البته ایران باید با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

لاوروف نگفت که به چه دلیل از ایران خواسته تا بر همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی بیافزاید. شاید این جمله اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین دلیل آن اظهار نظر لاوروف باشد. اولیانوف روز گذشته گفت: همزمان  با پیشرفت در مذاکرات وین، مخالفان برجام در فضای عمومی فعال‌تر شده و بیشتر فتنه‌ انگیزی می‌کنند. این ناراحت‌ کننده و تاسف‌آور است. ایران و آمریکا محتاطانه به سمت توافق حرکت می‌کنند


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۵ ژانویه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: