ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 ۲۶ دی ۱۴۰۰

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 26 دیماه

توافق موقت اجرا میشود

توافق اساسی میماند برای آینده

 
 
 

 

 

مذاکرات وین همزمان با تعطیلات آخر هفته اروپا و امریکا متوقف شد و هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی با استفاده از فرصت از وین راهی تهران شد تا سپس با رهنمودها و اختیارات بیشتری به وین باز گردد.

تمام شواهد نشان میدهد که مرحله اول توافق بدست آمده و شرایط آغاز اجرای آن نیز فراهم شده است و احتمالا هیات ایرانی با کسب اجازه امضای این توافق موقت از تهران به وین باز خواهد گشت.

مذاکرات مرحله دشوار را پشت سر گذاشته و اکنون مرحله تبدیل اصول توافق شده به کلمات آغاز شده است. بسیاری از پرانتزها پاک شده و اکنون «به طور فزاینده ای روی ضمیمه سوم در مورد نحوه اجرا و توالی (توافق احتمالی) کار می شود.

می توان گفت که پرتوی از نور در انتهای تونل وین ظاهر شده است. گفته سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو در 10 ژانویه خوش بینی معتدلی را برانگیخته است.

او گفت: "مذاکرات در وین شتاب بیشتری گرفته است. شانس دستیابی به راه حل موقت در مورد برنامه هسته ای ایران افزایش یافته است. این یک چیز مثبت است. همه طرف ها تمایل خود را برای یافتن راه حل برای مشکلات باقی مانده نشان می دهند. اکنون برخی راه حل ها برای کمک به دستیابی به هدف اصلی امکان پذیر است. من تاکید می کنم که آنها جایگزینی برای توافق اساسی نیستند که باید در ابعاد کامل بازسازی شود. یعنی دستیابی به توافق موقتی که مقدم بر روند مرحله ای احیای کامل برجام است.

هیئت ایرانی در وین  بر سر مصالحه گفتگو کرد. توافق موقت دو ساله و برای برداشتن گام به گام تحریم های و بازگشت ایران به توافق های برجام است.

ایران ذخایر اورانیوم بسیار غنی شده، سانتریفیوژها و فلز اورانیومی که از زمان خروج آمریکا از برجام از ماه مه 2019 تا کنون تولید کرده است، به روسیه منتقل می کند و در صورت خروج دولت آمریکا از توافق، باز می گردد و ایران فعالیت های هسته ای خود را از سطحی که متوقف شده بود، از سر می گیرد و توقیف دارایی های ایران در خارج از کشور نیز گام به گام لغو می شود.

چنین توافق تاکتیکی، موقت و مقدماتی ظاهرا تنها راه حل برای پیچیده ترین موضوع ایران در چارچوب عدم گسترش هسته ای است. در شرایط مساعد، فرصتی بوجود می آید که ظرف دو سال اساس راه حل استراتژیک مشکل هسته ای ایران و شکل نهایی نسخه جدید برجام به طور کامل تهیه شود. این گفته علی باقری که "شمارش معکوس برای دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات وین آغاز شده" به معنای همین توافق مرحله ایست و تأکید طرفین مذاکره کننده بر " کاهش اختلافات در مذاکرات نیز متکی به همین توافق است. اگر رویداد غیر مترقبه ای پیش نیآید و یا کارشکنی هائی نشود این توافق از اواخر ژانویه و اوائل فوریه به اجرا در می آید.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۶ ژانویه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: