ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 آبان  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

حضور ایران و امریکا با دو هدف در وین

دور هفتم مذاکرات وین

دشوار تر از 6 دور قبلی

 
 
 

 

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، سرانجام زمان حضور ایران در "وین" برای آغاز دور هفتم مذاکرات برجام را اعلام کرد. تاریخ این حضور 29 نوامبر (8 آذر) اعلام شده و برای پرهیز از بردن نام برجام و تداعی 6 دور مذاکرات وین در دولت روحانی، این اصطلاح را کشف کرده و اعلام کرده اند: مذاکرات لغو تحریم ها از 8 آذر شروع می شود!

این درحالی است که از ابتدا هم مذاکرات وین برای لغو تحریم های امریکا بود و حالا هم هدف همان است، اما این لغو تحریم ها برای احیای برجام و حضور امریکا در آنست. این نکته دوم را سانسور می کنند.

سخنگوی کاخ سفید با استقبال از اعلام این تاریخ و آغاز مذاکرات وین، تلویحا گفته است که امریکا در این دور از مذاکرات حضور خواهد داشت. این سخنگوی اشاره به حضور مستقیم و یا غیر مستقیم نکرده است. اما نکات دیگری هم در این ارتباط وجود دارد که روز گذشته روزنامه اومانیته چاپ فرانسه آن را اینگونه اعلام کرد:

« کشورهای عضو توافق منعقد شده در سال 2015 (ایران، آلمان، چین، فرانسه، بریتانیا، روسیه) در روز 29 نوامبر در پایتخت اتریش به ریاست "انریکه مورا"، مذاکره کننده اروپایی، دیدار خواهند کرد.

برای تهران، بیش از هر چیز "لغو تحریم ها"ی اعمال شده توسط واشنگتن مطرح است اما واشنگتن  می‌خواهد مذاکرات  را به موضوع  موشک‌های بالستیک و حضور منطقه‌ای ایران بسط دهد.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران را از این نکته با خبر کرده اند و او با همین آگاهی گفته است: "میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد، اما با مطالبات بیش از حد مقابله خواهیم کرد"

از سوی دیگر برخی رسانه های داخل کشور که نگران تسلیم دولت رئیسی و تیم ضعیف مذاکره کننده آن  با چراغ خاموش در وین هستند، با  افسوس نوشته اند که مذاکره کننده ای با توان و ابتکار ظریف در کنار رئیسی نیست! و این درحالی است که به درست یا غلط اعلام شده امیرعبدالهیان وزیر خارجه دولت رئیسی از هفته گذشته بدلیل ابتلا به کرونا در قرنطینه است و درمحل کارش حاضر نیست. باید دید که او واقعا گرفتار کرونا شده و یا گرفتار برخی اختلافات نظرات. دومی محتمل تر از اولی است زیرا، با پیشگیری و واکسیناسیون تمام مقامات بعید است وزیر خارجه ناگهان در روزهای تصمیم گیری برای اعلام زمان مذاکرات که قطعا دستور کار آن نیز تدوین شده کرونا گرفته باشد.

از سوی دیگر، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که غنی سازی اورانیوم 20 در صدی را تا 25 درصد افزایش داده و اکنون 125 کیلو هم از آن ذخیره شده است. با دو هدف این ارقام رسما اعلام شده است. ابتدا برای "توپ" در کردن و فشار روانی جهت گرفتن امتیازها و از دستور خارج کردن فعالیت های موشکی و دوم برای قبولاندن همین موقعیت اتمی به طرف های مذاکره. دومی محتمل تر است در عین حال که منطقی تر!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 6 نوامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: