ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 مهر  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 28 مهر

رئیسی، خیلی دیر

به دیگ آش نذری رسیده!

 
 
 

 

 

جمهوری اسلامی برای برقراری و یا احیای مناسبات با کشورهای کلیدی منطقه آنقدر دیر به سر دیگ آش نذری رسید، که حالا آنها که بالای دیگ ایستاده اند برای پر کردن کاسه ای که دراز شده ناز می کنند و به این آسانی ملاقه را به ته دیگ نمی کشند!

چهار نوبت با عربستان مذاکره کرده اند و به نتیجه ای نرسیده اند و درعوض عربستان در یک حمله هوائی جدید، موضع حوثی های یمن را بشدت درهم کوبیده و صدها تلفات برجای گذاشته است. آن زمان که هاشمی گفت و برای رهبر هم پیام داد که حاضراست برود عربستان و مناسبات دو کشور را برقرار کند، به او پاسخ ندادند و حالا که خودشان جلو افتاده اند عربستان ناز می کند. سراغ مصر رفته اند، آن هم پس از 40 و چند سال. در مصر هم برای مذاکره و مناسبات ناز می کنند.

الشرق الاوسط نوشته است: تماس‌های بدون واسطه از دو ماه پیش بین ایران و مصر در جریان است شتاب جمهوری اسلامی ناشی از روابط اسرائیل با کشورهای خلیج فارس است. امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در نیویورک با مقامات چندین کشور عربی از جمله مصر دیدار کرد و گفت که بدنبال روابط با همسایگان و مصر است." اما این گفته او بازتاب مثبتی نداشته است. زیرا درحال حاضر مصر و ترکیه سخت سرگرم گفتگو و مذاکره برای گسترش مناسبات هستند. مناسبات کج دار و مریز جمهوری اسلامی با ترکیه نیز روز به روز هم کج می شود و هم می ریزد! اسرائیل در آذربایجان هیزم زیر اجاق آذربایجان می گذارد و ترکیه هم آن را فوت می کند تا شعله اش بالا بگیرد. اوضاع با پاکستان هم چنگی به دل نمی زند، بویژه که در افغانستان تیغ طالبان اگر تیز شود، برای ایران از نیام بیرون خواهد آمد. مانده است عراق که در آنجا هم بوی جنگ داخلی می آید. جنگی که اگر آغاز شود مردم آن کشور ایران و گروه های نظامی وابسته به آن را مقصر میدانند و کار از امروز خراب تر می شود. بعید است، حوزه علمیه نجف، تره برای روحانیت ایران خرد کند. نه تنها این، بلکه روحانیت حاکم در ایران را باعث و بانی اوضاع بحرانی عراق میداند.

در چنین اوضاع و احوال آشفته ای، مذاکرات اتمی هم مطرح است، که علاوه بر همه عقب و جلو کردن ها که مبادا همان راهی طی شود که روحانی طی کرده بود، حالا مشکل زبان انگلیسی هم برای مذاکرات مستقیم و محرمانه مطرح است. نه عبدالهیان به این زبان مسلط است و نه باقری کنی و سرلشکر شمخانی. مدیرکل آژانس اتمی در تازه ترین اظهار نظرش، پس از سفر به واشنگتن گفته است: «با وزیر خارجه ایران تماس تلفنی گرفتم، اما دیدار مستقیم برای گفتگو اجتناب ناپذیر است، چون در تماس غیر مستقیم نمی توانیم همدیگر را درک کنیم!» ظاهرا فکر می کند شاید به کمک مترجم مسلط فارسی- انگلیسی بتواند امیرعبدالهیان را درک کند!

دولت، شاید هم بدستور رهبر جمهوری اسلامی نمی خواهد و یا نمی تواند از تیم مذاکرات اتمی دولت روحانی استفاده کند. از هو و جنجال مجلسی ها و رسانه های مخالف برجام هم بیم دارد و به همین دلیل محروم از همکاری با تیم قبلی است که هم تجربه 8 ساله مذاکرات را دارد و هم ضعف انگلیسی ندارد. ابراهیم رئیسی هم که اساسا در این باغ ها نیست. مصاحبه تشریفاتی دوشنبه شبش با صدای سیما یکبار دیگر ثابت کرد که حتی از احمدی نژاد هم ضعیف تر است و اصلا قابل مقایسه با هاشمی و خاتمی و روحانی نیست. در همین مصاحبه با چند اظهار نظر آب نکشیده و تکراری درباره دلار باعث شد از صبح سه شنبه یکباره قیمت دلار جهشی بالا برود. خبر احتمال گران شدن بنزین هم بزودی به کارنامه او اضافه خواهد شد و در کنار نظامی شدن کامل دولت، خیز برای بستن اینترنت و برخوردهای خیابانی با زنان قرار خواهد گرفت.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 اکتبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: