ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 شهریور  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در انتظار تعیین تکلیف مذاکرات وین

سرگردانی پرنده دلار

روی درخت پر شاخه قیمت ارزها

 
 
 

 

ماه سپتامبر از سه روز دیگر آغاز می شود و در نیمه اول این ماه باید تکلیف مذاکرات وین روشن شود. اتحادیه اروپا و سازمان انرژی اتمی مستقیم و غیر مستقیم این تاریخ و این زمان را به اطلاع جمهوری اسلامی رسانده اند اما هنوز پاسخ رسمی دریافت نکرده اند. رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود برای هیات دولت رئیسی از ادامه مذاکرات حمایت کرد، اما با پیش شرط هائی که آنها را اعلام نکرد. ظاهرا این پیش شرط ها عبارتند از قبول ادامه غنی سازی 60 در صدی و 20 در صدی فلزی، لغو تحریم های ایران و نپذیرفتن هیچ نوع مذاکره ای درباره فعالیت موشکی ایران. شرایطی که اگر تنها همین باشد و گره های دیگری لابلای آن نباشد و یا مطرح نشود، شروط و خواست هائی منطقی است و هیچ ربطی به اسرائیل که خود را نخود آش مذاکرات اتمی با ایران کرده ندارد. شاید نام این شروط پلاتفرم جدید مذاکرات باشد و یا شاید هم همه این مسائل در جریات مذاکرات پیشین وین مطرح شده که اطلاعی درباره آن وجود ندارد.

بدین ترتیب، دو تصمیم داخلی زودتر باید گرفته شود: این که مذاکرات اتمی توسط وزارت خارجه انجام شود و یا شورای عالی امنیت ملی؟ و شاید هم مانند نهاد قرار داد 25 ساله با چین به سرپرستی علی لاریجانی، یک تیم مذاکره کننده مستقل از دولت و شورای عالی امنیت ملی و با تزریق چند تنی از تیم مذاکره کننده دوران روحانی تشکیل شود تا چارچوب نفوذ احتمالی تنگ تر شود. در هر سه مورد تکلیف نیروهای جانشین در این دو نهاد باید روشن شود که در هر دو زمینه رهبر جمهوری اسلامی تصمیم می گیرد و رئیسی کاره ای نیست و اصولا توان و دانشی در حد حسن روحانی ندارد که بتواند در این عرصه ها عرض وجودی کند. او فعلا سرگرم بازدید از مرده شوی خانه بهشت زهرا و بازدیدهای نمایشی به سبک احمدی نژاد است و دستوراتی به سبک دو سال پایانی دوره روحانی خطاب به وزرایش صادر می کند.

فعلا به همان ترتیب که رئیسی معطل معلوم شدن تکلیف مذاکرات اتمی است، بازار هم منتظر تصمیم نهائی برای مذاکرات اتمی است و دلار هم در این میان هر روز در جدول نرخ ارزها پرپر می زند و روی ارقام 25 تا 30 معطل است که روی کدام آنها بنشیند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  30 آگوست 2021

 
 

اشتراک گذاری: