ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 شهریور  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دکتر ناتل خانلری خطاب به دکتر باهری

خوش رقصی های چاپلوسان

شاه را دیوانه و سرنگون کرد

 
 
 

 

 کتاب "یادها و دیدارها" که مربوط به دیدارهای شاه است، درتهران از سوی "فرهنگ نشر نو" منتشر شده سخت مورد استقبال قرار گرفته است. این استقبال بدان دلیل است که بخش هائی از آن شباهت زیادی با وضع کنونی جمهوری اسلامی دارد. مصطفی تاج زاده بخش زیر را از آن کتاب نقل کرده بی آن که بنویسد "به در میگویم که دیوار بشنود!)

 «اعلیحضرت [محمدرضاشاه پهلوی] شروع کردند به فرمایشات حکیمانه که: «انقلابی که ما در ایران کردیم لنین در شوروی، مائو در چین و کاسترو در کوبا نکردند. در ایران ما زمین را به روستاییان دادیم. فئودال‌ها را خلع ید کردیم بی‌آن‌که از دماغ کسی خون بیاید...» رو کرد به دکتر [پرویز ناتل]خانلری که: «من شنیده‌ام شما علاوه بر استادی در زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ ایرانی صاحب نظریات و افکاری در زمینهٔ مسائل اجتماعی ایران هستید. به ‌نظرِ شما نباید این افکار ما تئوریزه شود و در دانشگاه‌های ایران و جهان تدریس شود؟»

دکتر خانلری (وزیر فرهنگ فرهیخته و دانشمند پیش از انقلاب و سراینده شعر بلند و تاریخی "عقاب" که در جمهوری اسلامی دستگیر شد و اگر همت آیت الله مطهری نبود اعدامش کرده بود- پیک نت) درماند که چه بگوید. گفت: «به‌گمان این خدمتگزار این افکار باید در کمیته‌های تخصصی بررسی شود و صاحب‌نظران اقدام کنند.»

ظاهراً اعلیحضرت از این حرف خوشش نیامد. رو کرد به من که: «آقای [دکتر محمود] صناعی من شنیده‌ام که شما علاوه بر دانش تخصصی خود، در دانشگاه لندن، شاگرد هارولد لسکی بوده‌اید. این‌کاری که ما در ایران کردیم لنین در شوروی، مائو در چین، کاسترو در کوبا... به‌نظرِ شما نباید این افکار تئوریزه و تدریس شود؟» گفتم: «همان‌طور که آقای خانلری به عرض مبارک رساندند این افکار باید در کمیته‌های تخصصی بررسی شود و تصمیم گرفته شود.»

شاه ظاهراً از این جواب‌ها خوشش نمی‌آمد. منتظر جواب مقدر و در انتظار تأیید و تکریم بود. نوبت که به دکتر باهری (رئیس دفتر شاه) رسید. گفت: «چاکر از دوستان خود در عجبم که چرا فرمایشات مبارک را موکول به کمیته و کمیسیون می‌کنند. اَظهر مِن‌الشمس است که همهٔ نظریات اعلیحضرت هر‌چه زودتر باید به زبان‌های مختلف ترجمه شود و در دانشگاه‌های جهان تدریس شود.»

اعلیحضرت از پاسخ باهری بسیار خوشحال و خشنود شد. با لبخند قهوه‌اش را نوشید و گفت: «بله، من هم این‌جور خیال می‌کنم. آقایان مرخص‌اند.»

موقع خروج از کاخ، باهری ملامت‌ کنان به دکتر خانلری گفت: «مگر سرت به تنت سنگینی می‌کند؟ باید بررسی شود یعنی چه؟ باید همین جواب را می‌دادی که من دادم.» و جواب دکتر خانلری این بود که: «همین خوش‌رقصی‌ها را می‌کنید که دیوانه‌اش کرده‌اید...»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  اول سپتامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: