ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 مرداد 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با موسوی لاری

خیلی ها میگویند، دولت رئیسی

دولت دوم احمدی نژاد است

 
 
 

 

 

بخش هائی از گفتگوی بلند موسوی لاری وزیر کشور دولت خاتمی و از رهبران مجمع روحانیون مبارز که خبر آنلاین آن را منتشر کرده است.

- اخیرا دفتر آقای رئیسی تماسی با برخی اصلاح‌طلبان گرفتند، از نگاه شما توصیه‌ها و مشورت‌هایی که اصلاح‌طلبان در تمام زمینه‌ها می‌توانند به آقای رئیسی و دولت ایشان ارائه بدهند، تا چه حد قابلیت عملی شدن دارد؟ اصلاح طلبان تا چه حد امیدوار هستند آن توصیه‌ها در دولت آقای رئیسی محقق شود؟ آیا با شما تماس گرفتند یا خیر؟

لاری: خیر با بنده تماسی نگرفتند. متاسفانه یک اتفاق نامیمونی که در کشور افتاده بی‌اعتمادی است، این بنای بی‌اعتمادی یا اعتمادی که فروریخته باید بازسازی شود. اگر این کار‌هایی که آقای رئیسی انجام می‌دهد به معنای اعتمادسازی باشد بسیار خوب است، همین آقایانی که آقای رئیسی با آن‌ها تماس گرفته بعضی از آن‌ها مصاحبه کردند، بعضی‌ها مقاله نوشتند، ولی از لا به لای همه این‌ها، یک امری که کاملا مشاهده می‌شود این است که حرف‌هایی که آقای رئیسی مطرح کرده است، جدی است؟ رئیسی از نظرات اصلاح طلبانی که با آن‌ها تماس گرفته استفاده می‌کند یا شو تبلیغاتی است؟

شنیدم محسنی اژهای نیز همین کار را انجام داده است، وقتی که آقای رئیسی به قوه قضاییه آمد ما یک نشست‌های دوره‌ای داشتیم و وزرا و معاونین حقوقی دولت‌های گذشته در دفتر آقای آقایی وزیر دادگستری جمع می‌شدیم و جلسه تشکیل می‌شد، آقای پور محمدی مشاور خودخوانده آقای رئیسی بود و ما ابتدا فکر می‌کردیم آقای رئیسی ایشان را انتخاب کرده، اما بعد‌ها مشخص شد خود ایشان می‌خواستند با آقای رئیسی همکاری کنند، در یک جلسه‌ای ایشان گفتند اگر دوستان پیشنهاد‌هایی دارند مطرح کنند و هرکسی چیزی گفت، من گفتم یک جمله از قول من به آقای رئیسی بگویید: شما یک پیشینه قضایی دارید که برای گذشته است، الان شما در راس قوه قضاییه هستید و می‌خواهید یک پیشینه سازی برای آینده انجام دهید اولین قدم این است که توضیح دهید حرف‌هایی که مطرح می‌کنید تبلیغی است یا جدی است.

آیا شما با فساد مبارزه می‌کنید یا با مفسد؟ چون اگر با فساد مبارزه کنید با هرکسی در هر شرایطی باید برخورد کنید، اما اگر با مفسدین می‌خواهید برخورد کنید، چون یک مفسد، خوب است و یکی بد و یکی هیئتی و فلان می‌شود، دیگر نمی‌توانید با آن‌ها یکسان برخورد کنید؛ بنابراین در مورد همین‌ها باید اعتماد سازی کنند و به یک سؤال جواب دهید نه اینکه ده جواب بدهید و مصاحبه کنید، باید در عمل جواب دهید. الان هم نظر من همین است که آقای رئیسی در عمل باید جواب دهند، اگر آقای رئیسی در عمل وارد این بحث شود من فکر می‌کنم که همان نگاه اصلاح طلبانه است.

آقای رئیسی در این انتخابات بالاترین رقم تبلیغاتی را داشته است که اگر بیاید و همین را شفاف کند که پولش از کجا آمده است، کجا‌ها و چه کسانی این کار‌ها را انجام دادند، همین را آقای رئیسی شفاف سازی کند خوب است نه اینکه بپوشاند، چون برای مردم سؤال است ایشان بگوید این تبلیغات از ناحیه چه کسانی بوده و با چه توقعاتی آمده اند برای ایشان تبلیغات کردند.

آقای رئیسی از چه کسانی در ایام انتخابات کمک گرفته است؟ همان‌هایی بودند که با احمدی‌نژاد هم بودند، حالا اینکه احمدی نژاد در دو سال آخر به اصطلاح به یک فرد منحرف تبدیل شد، اما بالاخره قبلش کسانی بودند که می‌گفتند او امام زمانی است، همان‌ها آمده اند و برای آقای رئیسی علم و کتل زده اند. خاستگاه آن‌ها یکی است.

آقای رئیسی یک فرصت دارد و آن این است که بگوید این‌هایی که از من حمایت کردند تبلور اراده و فکر و بینش من نبودند بلکه مصالح خودشان را دیدند و برای همین با من هم نوا شدند، ولی من مصالح کشور را می‌بینم و از بعضی‌ها استفاده می‌کنم و از بعضی‌ها استفاده نمی‌کنم. اگر آقای رئیسی بتواند این گونه عمل کند و بتواند فاصله بین خودش را با دولت آقای احمدی نژاد رعایت کند خوب است وگرنه این افرادی که دور و اطراف ایشان هستند افراد شایسته‌ای نیستند الان در این پُست‌هایی که در فضای مجازی دارند تقسیم می‌کنند می‌گویند آقای فلانی که وزیر دولت آقای احمدی نژاد بوده کجا برود، دیگری کجا برود، فلانی کجا برود و ...، یعنی مثل اینکه احمدی نژاد شماره دو آمده است و تلقی آن‌ها این است و این به نظر من بزرگترین خبط و اشتباه آقای رئیسی است اگر در دام این نوع نیرو‌ها قرار گیرد.

چیزی که در رسانه‌های منتسب به جریانی که آقای رئیسی را روی کار آورده، می‌بینیم، بازسازی همان دولت شماره دو آقای احمدی نژاد با همان گرایش پوپولیستی و همان شرایط خاص است.

- حضور برخی از چهره‌ها مثل آقای نیکزاد، آقای جلیلی و آقای زاکانی یا آقای باقری کنی در کابینه آقای رئیسی چه پیامی می‌تواند برای چهار سال آینده داشته باشد؟

لاری: آقای زاکانی که در مناظرات خودش را نشان داد. شما تصور کنید که این فرد در جایگاه وزارت نشسته باشد، یک فردی با این مشخصات آیا واقعا می‌تواند در آن جایگاه قرار گیرد؟ آقای جلیلی جایگاهی که برای خودش قائل است یا دبیری شورای عالی امنیت ملی است یا وزارت خارجه. کسی که در سیاست خارجی گفتمان انسدادی دارد و به قول خودش می‌خواهد انقلابی عمل کند و به آنجا برود و یک بیانیه بخواند و برگردد آیا می‌تواند زبان مکالمه با دنیا را داشته باشد؟

من می‌خواهم بگویم این نگاه ها، نگاه‌هایی نیست که بتوانند با آن گره‌ای را باز کنند، این نگاه ها، نگاه‌های خاص است. این نگاه‌ها گره‌ای را در سیاست خارجی باز نمی‌کند. در مناسبات دولت و ملت هم امثال آقای زاکانی و .. امکان ندارد بتوانند یک قدم مثبتی بردارند. به هر حال یک فرد میانه‌ای مثل آقای نیکزاد نسبت به بقیه متعادل‌تر است قاعدتا اگر آقای رئیسی مدل این آقایان را دنبال کند خوب است یعنی نشان می‌دهد نمی‌خواهد ماجراجویی کند، ولی رفتن سراغ امثال آقای زاکانی یعنی مطمئنا آن‌ها دور میز دولت دعوایشان می‌شود.

- از نظر شما چهره‌های اصلی و کاریزماتیک یا تاثیرگذار در اصولگرایان چه کسی یا کسانی هستند؟

لاری: همان کسانی که در کوره دهات و انتهای سیستان و بلوچستان بیلبورد‌های آنچنانی برای آقای رئیسی می‌زنند. آن‌ها که جامعه روحانیت نیستند. آن‌ها که جمعیت مؤتلفه که چهار پیرمرد در گوشه بازار نشسته‌اند نیستند. آن‌ها تازه نفس‌هایی هستند که این‌ها را با خودشان یدک می‌کشند.

آقای ظریف یک نیروی ارزنده‌ای در سیاست خارجی است که اگر آقای رئیسی بخواهد دولتش یک دولت موفقی در عرصه بین المللی باشد باید با حضور یا مشاوره آقای ظریف کارش را پیش ببرد، آقای ظریف در بحث داخلی عِده و عُده‌ای ندارد، حزب و تشکیلاتی هم ندارد و خودش است و خودش. وضعیت آقای علی لاریجانی تا حدودی بهتر است، چون بخشی از جریان اصولگرایی ایشان را قبول دارند. ولی ممکن نیست عضو کابینه باشد. در این کابینه نمی‌رود، ولی می‌تواند خودش را برای آینده بازسازی کند و به مجلس یا جا‌های دیگر برود.

من آینده اصلاح طلبان را روشن می‌بینیم. من چند ماه پیش هم گفتم که بهترین مبلغ اصلاح طلبان همین مجلس و همین نطق‌ها و برخورد‌ها است .

دولت حسن روحانی آن چیزی که در صدا و سیما و در رسانه‌های متعدد ارگان‌های مختلف نظامی و .. مطرح می‌شد، واقعا نبود، یعنی این گونه نبود که همه مسائل این دولت منفی باشد، چون کار‌های بزرگ و خوبی هم انجام داده است، ولی بالاخره بخشی از ندانمکاری‌های دولت با بزرگ نمایی رسانه ملی و .. کار را به جایی رسانده بود که مردم، این دولت را مظهر همه گرفتاری هایشان می‌دانستند و اصلاح طلبان حامی این دولت بودند و مردم از دست این حمایت اصلاح طلبان از این دولت ناراحت بودند، اما در چهار سال آینده که دیگر این مساله وجود ندارد، چهار سال آینده کارکرد مجلس و دولت آقای رئیسی است و دیگر نمی‌توانند بگویند ناکارآمدی‌ها مربوط به حسن روحانی است. آن زمان مردم در مورد این‌ها داوری دیگری خواهند کرد و قطعا بستر برای حضور نیرو‌هایی که با توجه به این شرایط و این نگاهی که بر مجلس حاکم است و مردم آن را نمی‌پسندند بیشتر می‌شود، حالا ممکن است آن‌ها اجازه ندهند چهره‌ها بیایند، اما نسل چندمی‌هایشان می‌آیند، هرچند آقای احمدی نژاد در یک دوره هشت ساله از همین‌ها بود، اما مردم در دوره دوم دوباره این فرصت را دارند که اگر این‌ها همان مشی احمدی نژاد را دنبال کردند (که به نظر می‌رسد همان باشد یعنی این دولت بازسازی شده دولت احمدی نژاد خواهد بود) در چهار سال آینده داوری‌هایشان را انجام می‌دهند به همین دلیل من افق آینده را برای اصلاح طلبان تاریک نمی‌بینیم.

 به عقیده من بین ۶۰ تا ۶۵ درصد جامعه ما گرایش اصلاح طلبانه دارند . حکومت یکدست شوخی است و در طول تاریخ اتفاق نیفتاده است. در هر دوره‌ای هم که به سراغ یکدست شدن قدرت رفتند یک گوشه آن یک صدا و سخن دیگری بود. بنابراین اصلا امکان ندارد. فردا آقای محسنی اژه‌ای و آقای قالیباف و آقای رئیسی که دور یک میز می‌نشینند حتما ذهنیت‌های متفاوت و اختلاف نظر‌هایی دارند و دیدگاه هایشان با هم متفاوت است.  اختلاف حتما بین آن‌ها وجود دارد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  اول آگوست 2021

 
 

اشتراک گذاری: