ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 مرداد 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه سردار حسین علائی

آنقدر دست دست خواهیم کرد

تا برایمان قطعنامه هسته ای بنویسند!

 
 
 

 

 

سردار حسین علائی فرمانده سابق نیروی دریائی و استاد کنونی دانشگاه سپاه در مصاحبه ای که می خوانید، در باره شکست مذاکرات برجام و یا ادامه ندادن مذاکرات وین گفت:

اگر ابتکارعمل را در مسائل حساس ازجمله هسته‌ای به‌دست نگیریم، حاصل کار همانند قطع‌نامه ۵۹۸ می‌شود که دیگران برای‌مان می‌نویسند و ما باید بپذیریم. در جریان جنگ هم ما فقط عملیات می‌کردیم، چون طرحی برای خاتمه‌دادن به جنگ نداشتیم . البته هاشمی رفسنجانی طرح برای خاتمه جنگ داشت. می‌گفت یک عملیات بزرگ بکنیم و بعد برویم با مذاکره مسأله را حل کنیم. ولی هیچ‌کسی ایشان را حمایت نکرد. همه فکر می‌کردند امام گفته اند: جنگ، جنگ تا پیروزی؛ یعنی همین‌طور بجنگیم تا مثلا بتوانیم صدام را سرنگون کنیم. درحالی‌که این نبود. شما بخوانید، هیچ‌کجا امام همچین جمله‌ای را نگفته‌اند. به‌همین دلیل شورای امنیت سازمان ملل، با ابتکار آمریکا و شوروی برای پایان دادن به جنگ وارد عمل شدند و رفتند دنبال قطعنامه ۵۹۸. قطعنامه ۵۹۸ ابتکار ما نبود و ما در تدوین آن مشارکت نداشتیم.

می‌گویند بندهای این قطع‌نامه به‌نفع ما شد. خیر، قطعنامه به ‌نفع عراق نوشته شد. ما در خاک عراق بودیم و بند اول قطعنامه اینست که آتش‌ بس و عقب‌ نشینی.  زمانی که عراق در خاک ما بود می‌نوشتند آتش‌بس. عقب‌نشینی نمی‌نوشتند. ما هم چون سازمان ملل و قدرت های بزرگ را مظهر زور و ظلم می‌دانستیم نرفتیم بنشینیم و در مذاکره شرکت فعال داشته باشیم. اینکه امام فرمودند جام زهر را نوشیدم، به‌خاطر این بود که قطع‌نامه را ما تنظیم نکرده بودیم. اگر ابتکارعمل را در مسائل حساس بدست نگیریم، حاصل کار قطع‌نامه ۵۹۸ می‌شود. دیگران برایمان می‌نویسند و ما باید بپذیریم. هسته‌ای امروز هم همان است. ابتکارعمل نداشته باشیم تسلیم‌مان می‌کنند. آن‌ها هستند که می‌آیند و قطع‌نامه صادر می‌کنند و مسائلشان را حل می‌کنند. ما اگر بگوییم مذاکره نمی‌کنیم و هیچ‌کاری به هیچ‌کجا نداریم، هرکاری می‌خواهند بکنند، حاصلش قطع‌نامه ۵۹۸ می‌شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  3 آگوست 2021

 
 

اشتراک گذاری: