ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 مرداد 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنون اول پیک نت 16 مرداد

فرازهائی از سخنان رئیسی

در مراسم تحلیف که به آن توجه نشد

 
 
 

 

 

سفره قلمکاری که برای مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی در مجلس پهن شد و خطابه های یک نیمه عربی و سه نیمه فارسی سران سه قوه (اژه ای، قالیباف و رئیسی) و سوابق رئیسی در هیات مرگ قتل عام زندانیان سیاسی سال 67 عملا موجب شد تا روی آنچه در سخنرانی رئیسی مطرح شد مکث نشده و توجه نشود. البته دمُ بریده بودن سخنان وی و مغفول بودن چند مسئله اساسی و روز مملکت و مردم در این سخنان (از جمله کرونا و واکسن و...) و صدای نه چندان قابل تحمل او از یکسو و داد و بیداد گوشخراشی که او در این سخنرانی اش راه انداخت، از سوی دیگر در این بی توجهی سهم داشت. چنان که حتی رسانه های داخلی نیز فراموش کردند بنویسند که رئیسی در سخنرانی خود در مجلس و در مراسم تحلیف از تلاش برای لغو تحریم ها سخن گفت که این خود یعنی رفتن به سوی ادامه مذاکرات اتمی زیرا تحریم ها که با من بمیرم تو بمیری لغو نمی شود! او در سخنرانی خویش، خود را متعهد به آن اصولی از قانون اساسی اعلام کرد که مربوط به آزادی هاست. این که بر این عهد باقی بماند و یا نماند، مربوط به آینده است. فعلا بحث بر سر آن تعهدی است که او در مراسم تحلیفش داد. نکته مهم دیگر در سخنان او اعلام فشردن دست همه کشورهای همسایه در منطقه بود که همگان میدانند دستی که باید فشرده شود دست عربستان سعودی است. شاید بخشی از انگیزه حمله به دوکشتی در خلیج فارس و دریای عمان پیش در آمد مقابله با این نظرات از جانب کسانی بود که در روزهای اخیر از متن سخنرانی رئیسی در مجلس و مراسم تحلیف و یا مذاکرات پشت پرده او با خبر بودند. این که اسرائیل چه نقشی در ماجرای کشتی ها برای ساختن یک پرونده برای ایران در شورای امنیت سازمان ملل و مظلوم نمائی و تشکیل یک جبهه مستحکم علیه ایران داشت و یا عوامل نفوذی در نیروهای نظامی ایران این حادثه را آفریدند و یا یا بلاهت آراسته به هتاکی (به سبک حسین شریعتمداری در کیهان) در نیروهای نظامی در این ماجرا نقش داشتند، در آینده نزدیک معلوم خواهد شد، اما فعلا صحبت از غفلت رسانه ها از تعهدی است که رئیسی در مراسم تحلیف خود در مجلس در برای مدعوین داخلی و خارجی سپرد.

بخش های دیگر سخنرانی رئیسی درباره مبارزه با فساد و مناسبات رانتی و استفاده از همه نیروها و صاحبنظران بود که پیشتر در سخنرانی مراسم تنفیذ خود در بیت رهبری مشروح آنها را بیان کرده بود. البته آرام و شمرده و نه با داد و فریادی که در مجلس تحلیف راه انداخت. هیچ منطق و عزمی نیازمند صدای بلند نیست و این نکته ایست که هیچیک از روحانیون حاکم (از جمله رهبر جمهوری اسلامی که البته اخیرا یا براثر بیماری و یا سن و سالی که دارد آرام تر و شمرده تر سخن می گوید) آن را نه آموخته اند و نه حاضر به قبول آن هستند. قطعا رئیسی بار دیگر و هنگام معرفی کابینه اش به مجلس سخن خواهد گفت و مشروح تر به مسائل روز ایران که در مراسم تحلیف خود آن را بدرستی "بحران" نامید، خواهد پرداخت. ما فعلا اشاره  به همین چند نکته را ضروری دانستیم تا هم از قلم نیفتد و هم غفلت بسیاری از رسانه های داخلی و فارسی زبان خارجی را جبران کرده باشیم!

درباره سفره قلمکار تحلیف در مراسم تحلیف و سخنرانی (از روی خوانی) پر لکنت و "پر تپق" رئیسی، قالیباف و اژه ای، خواندن بخشی از سرمقاله مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی را که در همین شماره پیک نت منتشر کرده ایم توصیه می کنیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  7 آگوست 2021

 
 

اشتراک گذاری: