ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 مرداد 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

شکار آهوی تیزپای بلاروس

برای کباب روی منقل تبلیغاتی

راشا تودی- ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 

 

 

صدای «تندر» در بازی های المپیک توکیو که توسط ایده‌آل گرایان به عنوان میدان و جشن ورزش تصور می شود، رسوایی سیاسی دیگری را موجب گردید. «کریستینا تیمانوفسکایا»، ورزشکار دونده بلاروس، با تلاش دیپلمات های خارجی و متخصصان کارکشته غربی، طی چند ساعت از یک ورزشکار به یک پناهنده سیاسی تبدیل شد.

  لایه های پنهان بسیاری در داستان پناهندگی ورزشکار بلاروس وجود دارد که فرصت طلبان سیاسی برای منافع خود و نه به رسم و قوائد ورزشی، از آنها سوء استفاده می کنند. همخوانی نام خانوادگی این ورزشکار با مخالف (خارج از کشور) الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، با «سویتلانا تیخانوفسکایا»، از جمله شگرد ها است. هماهنگ سازی اقدامات خود «تیمانوفسکایا» و دیپلمات های لهستانی، شروعی بود عالی برای داستان پناهندگی و دامن زدن به رسوایی فضای ورزشی. رسوایی روشنی که همه مخالفان دولت فعلی بلاروس بلافاصله آن را «مانند باد در پرچم خود کردند».

با علم شدن اعلام پناهندگی خانم دونده بلاروس، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد، دادن پناهندگی سیاسی به «تیمانوفسکایا»، مایه افتخار اروپا –البته نه برای کشور فرانسه بلکه برای اروپا- است.

لهستانی ها برای دومین سال در جنگ سرد و ستیز با بلاروس، لقمه جدید را غنیمت دانستند و بلا فاصله «کریستینا» را در سفارت خود در توکیو، پنهان کردند، ویزا دادند و اعلام کردند: «رژیم خونین لوکاشنکو، به ورزشکاران نیز رحم نمی کند»!

از سویی دیگر، «سویتلانا تیخانوفسکایا»، بلافاصله با روزنامه انگلیسی فینانسیل تایمز، به مصاحبه نشست و گفت: «نه در بلاروس و نه در خارج از کشور هیچ ورزشکاری نمی تواند احساس امنیت داشته باشد».

در عین حال انجمن عمومی ورزشکاران جهانی فوراً از Global Athlete خواست عضویت بلاروس را در کمیته ملی المپیک تعلیق کند و همه ورزشکاران این کشور را به وضعیت بی طرف انتقال دهد. این بیانیه حاوی آلودگی‌های سیاسی است و هیچ جنبه ورزشی ندارد. این سازمان توسط بنیاد FairSport تأمین می شود که زمانی برای مبارزه با شرکت ورزشکاران روسیه در مسابقات جهانی تأسیس شد.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز نتواست آرام بگیرد و طی اظهار نظری گفت« رژیم لوکاشنکو با سرکوب فراملی از «کریستینا تیمانوفسکایا»ی ورزشکار المپیکی خواست، به دلیل حق استفاده از آزادی بیان المپیک را ترک کند. چنین اقداماتی با روح المپیک مقایرت دارد و حقوق اساسی را به چالش می کشد و قابل تحمل نیست».

در این نوع موارد هیچ کس وقت ندارد و نمی خواهد موضوعاتی را با کنجکاوی پی‌گیری کند و بفهمد اما بدون تامل نام عامل و متهم مشخص می شود. تنها در این صورت است که نیازی به ارائه دلیل برای گرفتن ویزای بشردوستانه و پناهندگی سیاسی نخواهد بود.

«تیمانوفسکایا» یا «تیخانوفسکایا»، تفاوتی ندارد که دقیقاً از چه کسی و از چه کشوری در نبرد های سیاسی و ژئوپلیتیک استفاده می شود. مهم پیدا کردن کسانی است که از آنها بتوان سوء استفاده کرد. لیست کشورهایی که خریدار چنین متاعی می‌ باشند به طرز دردناکی آشنا است. صد البته لهستان باید در خط مقدم باشد. تا نفر بعدی چه کسی باشد؟

 

https://russian.rt.com/opinion/892250-kandelaki-skandal-belorussiya-legkoatletka-olimpiada


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  10 آگوست 2021

 
 

اشتراک گذاری: