ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31 مرداد 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نظرات مطلع ترین خبرنگار روس از اوضاع افغانستان

طالبان با شیعیان و با ج. اسلامی

خوب نیستند، اما اهل مدارا هستند

ایرج گلفام

 
 
 

 

 

ماکسیم شوچنکو خبرنگار پر تحرک روسیه است. او نه تنها در روسیه بلکه در اغلب جمهوری های آسیائی اتحاد شوروی سابق و حتی در خاورمیانه از جمله هند، افغانستان و پاکستان و...نیز فعالیت داشته است .

شوچنکو "ملا عمر" اولین رهبر طالبان را دیده و با "ملا منصور" (دومین رهبر طالبان و جانشین ملا عمر) و همچنین با "خلیلی" رهبر هزاره های افغانستان از نزدیک آشناست و در جریانِ دیدار"بابور" نمایندۀ و سازماندۀ طالبان با "دوستم" رهبر ازبکها در شهر مزار شریف بوده است.

حالا او با آگاهی از اوضاع افغانستان و منطقه و با اشاره به نظرات متخصصین استراتژیک - امنیتی از جمله "شبارشین" نظرات خود را بلافاصله پس از تصرف شهرهای افغانستان مطرح کرده است. متاسفانه هم رسانه های داخلی و هم رسانه های فارسی زبان خارج از کشور، سراغ این افراد برای مصاحبه و نظر خواهی نمی روند و به همین دلیل برای تفسیر رویدادهای افغانستان نیز مانند موارد مشابه در سطح باقی مانده و روی موج جنجالها حرکت می کنند.

شوچنکو درباره طالبان می گوید:

-  طالبان همان کودکان و نوزادانی هستند که در پی جنگ در افغانستان در اردو گاههای پاکستان پرورش یافتند و علیرغم دیدگاه های ارتجاعی شان در مورد زنان مادر آنها "بینظیر بوتو" نخست وزیر وقت پاکستان بود که خود در یک حادثه تروریستی کشته شد. "بابور" یکی از سازندگان اصلی و سازماندهندگان ارشد طالبان است.

- طالبان در عین حال که به اسلام به چشم ایدئولوژیک نگاه می کنند، عمیقا ضد خارجی هستند و نسبت به حضور و اعمال نفوذ خارجی ها در امور افغانستان حساس هستند.

- طالبان با توجه به تجربۀ ای که از گذشته بدست آورده اند، اکنون در پی "حسن همجواری" با همسایگان و عدم مداخله در امور آنها هستند و تنها نسبت به کشور شیعۀ ایران نگرانی هایی دارند و برآنند که این نگرانیها با جمهوری اسلامی هم بر طرف خواهد شد.

- آنها همچنان مانند گذشته، نسبت به روسیه حساس هستند گرچه روسیه اکنون بر این باور است و حتی از زبان لاوروف وزیر خارجه این کشور اعلام کرده که روسیه اعتقاد دارد سرنوشت افغانستان توسط خود افغانها باید تعیین شود.

- طالبان برغم اختلافات درونی خود از یکسو و با اقوام دیگر افغانستان مانند هزاره ها از دیگر سو اختلافات جدی دارند اما در نهایت برای رهبری کشور ناچار خواهند شد بر سر منافع ملی افغانستان با همه اقوام به تفاهم برسند.

- آنچه که به سود روسیه است آنست که منافع ملی کشورهای منطقه را بپذیرد و به آنها برای حفظ و یا بدست آوردن استقلال کمک کند. ثبات در منطقه به سود روسیه است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  22 آگوست 2021

 
 

اشتراک گذاری: