ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 تیر 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه تاج ‌زاده با لوموند

تضاد میان حامیان رئیسی

و سپاه آشکار خواهد شد!

 
 
 
 
 

 

با نگاهی به گذشته، جز سه سال نخست انقلاب، در ایران هیچ انتخابات آزادی برگزار نشد. اما در گذشته انتخابات کنترل‌شده یعنی غیرآزاد اما به‌طور نسبی رقابتی برگزار می‌شد. این بار حتی این رقابت نسبی هم وجود ندارد. این‌بار نه تنها اصلاح‌طلبان را حذف کردند بلکه هر نامزد حتی اصولگرا را که ممکن بود خطرآفرین باشد ردصلاحیت کردند.

احمدی‌نژاد [رئیس‌جمهور اصول‌گرای پیشین] هم ردصلاحیت شد. چراکه می‌خواهند تمام ارکان حکومت در زمان تعیین رهبر آینده در اختیار جریان سیاسی اصول‌گرا باشد. باید بدانیم که ما در اینجا در مورد اقتدارگراها صحبت می‌کنیم و نه در مورد اصولگراهای به اصطلاح "میانه‌رو".

تاکنون قدرت بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تقسیم شده بود. اما به نظر می‌رسد قدرت به سمت سپاه پاسداران، گروهی که مستقیما توسط رهبری اداره می‌شوند، تغییر جهت داده خواهد شد و کسانی که خود را "محافظه‌کار میانه‌رو" می‌خوانند به حاشیه رانده خواهند شد.

اگر توازن قوا به نفع تندروها شود، گروهی که پیرامون پاسداران انقلاب تشکیل شده، اصل انتخابات را از معنا تهی خواهند کرد. درعین حال اختلافات و تضادهایی بین نیروهای محافظه‌کار حامی آقای رئيسی و سپاه پاسداران وجود دارد. فکر می‌کنم این تضادها سرانجام آشکار خواهد شد و احتمال درگیری سیاسی بین آنها وجود دارد.

من طرفدار تغییراتی هستم که آن را اصلاحات ساختاری می‌نامم. طرفدار یکی‌شدن جایگاه ریاست جمهوری و رهبری هستم و اگر این طرح محقق نشود، معتقدم اختیارات رهبری باید محدود شود، و او باید توسط مردم انتخاب شود، یعنی با رأی عمومی.

تجربه حکمرانی مبتنی بر ولایت فقيه، [ولایت فقيه"حکمرانی فقها" ، که اساس نظام سیاسی در جمهوری اسلامی ایران را تشکیل داده و برتری سیاسی را به روحانی‌ها می‌دهد] شکست خورده است. رهبر دیگر نباید اختیارات نامحدود داشته باشد. ما به یک قدرت مشروطه نیاز داریم.

همچنین معتقدم که باید آزادی‌ها تضمین شود و مداخله نیروهای مسلح درامور اقتصادی و سیاسی و انتخاباتی پایان یابد. سپاه پاسداران در حال حاضر قدرت نامحدودی دارد. پول، اسلحه و رسانه دارند. به همین دلیل امروز ادعای حکومت دارد. دخالت‌های غیرقانونی نظامیان باید خاتمه یابد. درست نیست که سیاست منطقه‌ای کشور در دست سپاه باشد و توسط آنها تعریف شود. پاسداران باید به پادگان‌ها برگردند. همه این ایده‌ها باید آشکارا در جامعه طرح شود و به روشنی به آنها پاسخ داده شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  26 ژوئن 2021

 
 

اشتراک گذاری: