ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 تیر 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

برجسته ترین دیپلمات پس از انقلاب 57

"برجام" سندی تاریخی

که ظریف از خود به یادگار گذاشت

 
 
 
 
 

 

ظریف از راس وزارت خارجه خواهد رفت. در کجای نظام جای خواهد گرفت معلوم نیست اما یک نکته قطعی است که جمهوری اسلامی هرگز وزیر خارجه ای در توان و زیرکی و دانش دیپلماتیک ظریف نداشته است. او در واپسین روزهای دولت، گزارشی از مذاکرات و تفاهم برجام به مجلس داد که روزنامه همشهری این ارزیابی را از این گزارش منتشر کرده است:

کارشناسان مسائل بین الملل معتقدند که نامه ظریف و اخرین گزارش برجامی وزارت خارجه در دولت دوازدهم اتمام حجت و پرده برداری از مذاکرات بود. او گفت و نوشت که ما تلاشمان را کردیم اما با مخالفت هایی که در داخل کشور پیش آمد ما حتی نتوانستیم مطالباتمان را از کشورهای دوست پس بگیریم. آنچه برداشت می شود اینست که بیش از 90 درصد سند برجام موفقیت بوده و ظریف توصیه کرده آن را حفظ کنید و آن را در وین امضا کنید. او این مذاکرات وین را به دولت رئیسی سپرد.

در گزارش ظریف تحولات مربوط به برجام از ابتدا به اضافه اسنادی که بوده و گزارشات قبلی که به مجلس شورای اسلامی داده می شد ضمیمه شده است. در این سند دستاوردهایی که برجام داشته است اینگونه برشمرده شده است: تحریم ها برداشته شد، ایران هراسی کنترل شد و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل ملغی شد، صادرات نفت ایران در نیمه نخست سال92 حدود 970هزار بشکه بود و مطابق زمان‌بندی دولت اوباما قرار بود تا یک‌سال به صفر برسد اما یک‌سال بعد از اجرای برجام با احتساب میعانات گازی به 2میلیون و 800هزار بشکه رسید، کلیه خطوط قرمز به‌ویژه مهم‌ترین آنها یعنی حفظ توان هسته‌ای و قدرت غنی‌سازی‌ رعایت شد.  ظریف تاکید کرد که اگر برجام نقصی داشته، او و همکارانش تصمیم‌گیر نهایی نبوده‌اند؛ ضمن اینکه هر تصمیمی و هر سیاستی نقاط ضعف و قوت دارد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  14 ژوییه 2021

 
 

اشتراک گذاری: