ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول خرداد 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پرسش و پاسخ 4 ساعته لاریجانی درکلاب هاس

من اشتباهاتم را می پذیرم

آیا دیگران هم چنین می کنند؟

گفتگوی 4 ساعته علی لاریجانی در "کلاب هاوس" فضای تازه ای را برای انتخابات 1400 گشود. تصور نمی توان کرد که سعید جلیلی و یا ابراهیم رئیسی به خود جرات بدهند مانند لاریجانی وارد کلاب هاوس شوند. بویژه که در آنجا سانسور نیست و رئیسی باید به سئوالات مهمی درباره قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67، درباره دادگاه ویژه روحانیت که دادستان آن است و جلیلی درباره کودتای 88 و دستوراتی که به قاضی مرتضوی برای جنایات کهریزک و کشتار خیابانی داد و همچنین مذاکرات ناکام اتمی بدهد. او در آن زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. فعلا لاریجانی توپ را انداخته در زمین آن دو و گفته که حاضر به مناظره با آنها در کلاب هاوس است. از 4 ساعت حضور لاریجانی در کلاب هاوس گزارشی بصورت پرسش و پاسخ تهیه کرده ایم که می خوانید:

 
 
 
 

 

سوال فرید مدرسی: چگونه بحث مهمی مثل برجام را در 20 دقیقه جمع کردید؟

 

لاریجانی: اگر کسی بتواند موضوع به این مهمی را در 20 دقیقه به نتیجه برساند خیلی مدیر قوی است، حتما به او رای بدهد. اما ماجرا این طور نیست، بحث برجام یک اقدامات پشت صحنه‌ای داشت و از حدود دو ماه قبل بحث شد و به توافق رسیدیم. این یک تصمیم نظام بود و سازوکارش باید در مجلس طی می شد. زمان برای بررسی این موضوع در مجلس کوتاه بود و باید با یک تفاهم قبلی به نتیجه می‌رسیدیم. یک کمیسیون ویژه‌ای تشکیل شد و چند جلسه تشکیل شد. در صحن مجلس با حضور آقای ظریف 3 ساعت بحث شد، یک بار دیگر 2 ساعت بحث شد و ... یک جلسه هم چهار ساعت در کلیات بحث شد و موقع اذان ظهر رای گرفتیم. البته آقایان توافقی که داشتیم را در صحن بهم زدند و اصرار کردند 400 پیشنهاد مطرح شود، این یعنی نمی‌خواستند برجام سروقت تصویب شود. من نمی‌توانستم کشور را با این کار به خطر بیاندازم، گاهی ادعا می‌کنند که این طرح مورد تایید رهبری نبوده است، اصلا باور می‌کنید؟ اگر این طور است چرا از رئیس مجلس و کمیسیون مربوطه تشکر کردند؟

آقایان می‌گویند که این کار خیانت است، چرا شورای نگهبان ظرف چند ساعت اعلام نظر کرد؟ اگر این طرح خائنانه بود شورای نگهبان می‌توانست آن را نگه‌ دارد. یک مقدار مسئله عمیق‌تر است، این که نوجوانی سرش را در سطل آشغال می‌کند ما را می‌کشد، فقر در کشور ما چیزی در حدود 0.4 شده است. امروز باید سریع‌تر تلاش کنیم به تفاهم برسیم.

اگر برجام چیز نجسی بود، چرا الان زیرش نمی‌زنند؟ برجام در آن دوره کار درست و دقیق کشور بود. الان هم معتقدم برای نجات کشور باید شرایط را برای یک تفاهم مهیا کنیم.

سوال فرناز فصیحی خبرنگار نیویورک تایمز: شما نماینده کدام طیف سیاسی هستید؟ چگونه می‌خواهید مردم را به صندوق رای بیاورید؟

لاریجانی: مگر باید هرکسی می‌آید جزو این افراد باشد. یک عده اسم خودشان را جبهه مردم گذاشتند، جبهه انقلاب همه مردم هستند نه آن افرادی که با کفش پراکنی و تندروی می‌خواهند مشکلات را حل کنند، این‌ها جبهه انقلاب واقعی نیستند. من جزو آن جبهه انقلابی واقعی هستم. حتما باید کاری کنیم که مردم در انتخابات حضور داشته باشند، این انتخابات سرنوشت مردم است. مردم باید بدانند هرچه با آگاهی در انتخابات شرکت کنند، امید به حل موضوع بیشتر می‌شود.

سوال علی ابطحی: شما چه رابطه ای با آقای رئیسی و با آن طیف دارید؟ برای رقابت با آن‌ها آمدید یا قصد همکاری با آن‌ها را دارید؟

لاریجانی: من این دسته‌بندی‌های متعارف را چندان قبول ندارم و امروز جامعه ما به چنین تصمیم گیری قائل نیست. من هم بنا ندارم از انتخابات کنار بروم. من یک وظیفه‌ای دارم که باید انجام بدهم.

سوال علی قلهکی: برای افکار عمومی سوال است که همسو ترین رئیس مجلس چه اقدامی می‌خواهد انجام بدهد که در 8 سال قبلی انجام نشد؟ الان کمبود مسکن بین 3.5 تا 5 میلیون واحد است، با توجه به نیمه تعطیل بودن مسکن این را چگونه می‌خواهید حل کنید؟ نظر شما درباره اصل قانون حجاب چیست

لاریجانی: گاهی به عنوان دولت سوم روحانی تبلیغانی علیه من می‌کنند و گاهی حتی از پول بیت المال این تبلیغات را علیه من می‌کنند. کدام یک از دولت‌ها از اول انقلاب یک مشی را رفته‌اند؟ رئیس جمهورها راه خاص خودشان را می روند. الان عده‌ای نسبت به کار کردن جوانان شعار می‌دهند، من 20 سال پیش صداوسیما را با جوانان راه انداختم.  من یکی از مدیرانی بودم که از ابتدای انقلاب دنبال حل مسئله تولید داخلی بودم. در زمینه نحوه تولید کارهای فاخر در تلویزیون با دقت انجام می‌شد، اولش که آمدم یک شورای موسیقی ایجاد کردیم و مرحوم آقای شجریان که با ما دوست بودند به این شورا آمدند. بعد دیدم یک عده‌ای از این موضوع انتقاد کردند، گوش من برای انتقاد باز است، اما قبول کنید یک مدیر نباید در قبال برخی ایرادات سلیقه‌ای تسلیم بشود. در مسئله اجرایی من حتما با دولت فعلی فرق می‌کنم، یکی از اشکالات این دولت عدم جدیت در کار است. البته خدمات زیادی هم انجام دادند و وزرای مختلف زحمت زیادی کشیدند. حداقل برای 20 سال آینده اقتصاد باید مسئله اصلی کشور باشد.

حرف‌هایی که درباره مالیات در مسکن گفته شده دقیق نیست، من نه امروز و نه آن زمان با این موضوع موافق نیستم. آن موقع می‌گفتند که شرایط محیا نیست و مجلس هم نپذیرفت.

مسئله حجاب یک موضوع فرهنگی است و با کار فرهنگی باید آن را سامان دهد. همین پدیده وارد ماجراهای سیاسی شد. مسئله زنان ورای این موضوعات است. در آمریکا و اروپا چرا فمینسیت‌ها با حکومت‌ها درگیر هستند؟ در گذشته حقوق آن‌ها داده نشده و این‌ها آمادگی رعایت را ندارند. زنان بخاطر مسئولیت‌هایشان در فرزندآوری و اداره خانواده در رقابت با مردان هستند و برایشان چند قانون تصویب کردیم.

سوال: برنامه هویت در زمان شما از تلویزیون پخش شد و منتقدانتان می‌گویند این نقطه سیاه پرونده کاری شما در صداوسیماست، این انتقاد را می‌پذیرید؟ درباره پایان حصر چه نظری دارد؟

لاریجانی: من می‌پذیرم که این برنامه کار غلطی بود و من دیر متوجه پخش آن شدم. این برنامه کاملا غلط بود. من مسئول بودم اما زیردستان من این کار را انجام دادند. البته بعدش برنامه چهره‌های ماندگار را تدارک دیدیم. در شورای عالی امنیت برای حصر زمان کوتاهی در نظر گرفته شد و بنا نبود انقدر طولانی باشد. الان هم رئیس جمهور می‌تواند جلسه ای بگذارد و این موضوع را پایان بدهد.

سوال عبدالله مومنی: الان با یک آقای لاریجانی متفاوت مواجه هستیم، آیا برداشت ما درست است؟ تعداد آرای سال 1388 را تایید می‌کنید و آیا آن انتخابات را به مهندس موسوی تبریک گفتید؟

لاریجانی: همه انسان‌ها تغییر می‌کنند و من هم تجربه بیشتری کسب کردم. ما آرای شورای نگهبان درباره آقای احمدی نژاد را تایید کردیم. من به آقای موسوی تبریک نگفتم  بلکه غروب روز شنبه پیش آقای مهندس موسوی رفتم و گفتم که این مسئله را پایان بدهید. ملاقاتی هم (ایشان) با مقام معظم رهبری داشتند تا مسئله حل شود. اما روزبعد آن اتفاق رخ داد. همین کار را با آقای کروبی انجام دادم. دو سنخ رفتار انجام می‌شد، یک عده روی آتش بنزین می‌ریختند اما به نظر من مسئله باید حل می‌شد.

سوال علیرضا حقیقی: با توجه به پروژه غنی‌سازی، تاکنون 22 میلیارد تومان خسارت تحریم‌های اقتصادی بود. آیا ارزش داشت که چنین قماری انجام شود؟ آقای احمدی‌نژاد گفتند که در قرارداد با سولانا آمریکا می‌توانسته هروقت خواسته بازرسی کند، این موضوع درست است؟

لاریجانی: در مورد کل موضوع غنی سازی می‌توان به اجماع رسید. حکومت ما از یک رهبر فرهیخته برخوردار است، ایشان اهل مشورت هستند. ایشان مسائل کشور را به خوبی درک می‌کنند و راهکارهای خوب را پذیرا هستند، باقی آقایان هم به این شکل هستند و کسی دشمنی در کشور ندارد.

ماجرای غنی‌سازی داستان طولانی دارد و من ابتدا در جریان آن بودم. امروز می‌توانیم غنی‌سازی را به حد محدودی برسانیم و از آن بهره ببریم، ما نباید در امورمان افراط‌گری داشته باشیم. ما که نباید از تهران تا قم سانتریفیوژ بسازیم، به نظر من باید در غنی‌سازی به روز باشیم.

اصلا با آقای سولانا چنین موضوعی مطلقا مطرح نبود، من تمام اسناد کل مذاکرات را دارم. این موضوع قابل راستی آزمایی است.

سوال مهدی محمدی: دیدگاه تان درباره پروژه احیای برجام چیست؟ شما با احیای برجام با شکل سال 2015 موافقید و  آیا احیای حقوقی برجام را کافی می‌دانید؟ نظر شما درباره پروژه استانداردسازی ایران چیست؟

لاریجانی: من تایید نمی‌کنم که تقارن مذاکرات احیای برجام و انتخابات تصادفی نیست، ما نباید با سوءظن برخورد کنیم. قطعا باید توسعه با سنت اسلامی رخ بدهد، اما باید واقع بین بشویم. درباره اف ‌ای ‌تی‌ اف برخی می‌گفتند که نیازی نیست روابط بانکی در این چارچوب قرار بگیرد و می‌توانیم تهاتر کنیم، شما تصور کنید این روش چه بلایی سر قیمت‌ها به وجود می آورد. یک ایده دیگری بود که با کشورهای دوست صحبت کنیم تا اقدامات مربوط به اف‌ ای ‌تی‌ اف تغییر کند، واقعا ممکن است که یک شبه این اتفاق رخ بدهد؟ برخی می‌گویند ما با بانک‌های کوچک کار کنیم، این موضوع هم مسائلی دارد. دوستان فکر می‌کنند آن‌ها یک نقشه‌ای دارند اما من فکر نمی‌کنم این طور باشد. ما باید واقع بین باشیم اما حتما الگوی اصلی خودمان را دنبال کنیم.

سوال دیاکو حسینی: گفتید کشور را نباید به سازشکاران داد، عده‌ای گفتند در این صحبت شما از بخش دیپلماسی کشور انتقاد کرده‌اید، در این رابطه روشنگری می‌کنید؟ شما از طراحان نگاه به شرق هم بودید، دکتر ظریف گفتند برای رابطه خوب داشتن با شرق مستلزم رابطه خوب با غرب است، با این موضوع موافق هستید؟

لاریجانی: مطلب مشخص است و منظور من دستگاه دیپلماسی ما نیست، سازشکاران گروه‌هایی هستند که افراط می‌کنند و در گروه‌هایی در خارج از کشور هستند.  من گفتم تعامل هوشمندانه با غرب رخ بدهد و با شرق هم همکاری صورت بگیرد، برنامه ما هم این است. همین برنامه 25 ساله که با چین وجود دارد هم همین روند است. این حرف‌ها که می‌گویند جزیره فروختیم درست نیست.همین روش را باید با روسیه هم انجام بدهیم و اگر کشور اروپایی قدرتمند و قوی هم بخواهد باید انجام بدهیم. هیچ بحثی درباره دادن خاک به کشورها وجود ندارد، ما هم می خواهیم هم با شرق و هم با غرب کار ‌کنیم.

سوال: به عملکرد برادر شما در قوه قضاییه انتقاداتی مطرح است و معتقد هستند که شما برادرها همه با هم همراه هستید، این درست است؟

لاریجانی: همین که آقای دکتر جواد نظرش درباره برجام با من متفاوت است، نشان می‌دهد که ما نظرات متفاوتی در مسائلی سیاسی و اجتماعی داریم. همه خانواده‌ها هم این طور هستند، این موضوع غیرطبیعی نیست.

سوال: صحبت‌های امروز آقای لاریجانی با تصویر قبلی که علیه این خانواده وجود داشت متفاوت است، الان ما با یک تغییر رویه مواجه شده ایم یا این موضوع یک تبلیغات انتخاباتی است؟ شما در نظرسنجی بیشترین رای منفی را دارید، آیا این عدم محبوبیت را قبول دارید؟

لاریجانی: شما اصرار دارید که این تاکتیک انتخاباتی من است، شما گذشته را ببینید متوجه می‌شوید که در زمان‌های مختلف نظرات مختلفی داشتم. این مشکلات کشور احتیاج به مدیر قوی دارد، به همین دلیل به حاشیه‌ها نپردازید. امسال خشکسالی زیاد شده است و 5 تا 6 میلیون تن احتیاج به واردات جو و گندم داریم. عقبه این مشکلات کشور را ببینیم، وقتی اینجا دعواهای سیاسی به وجود می‌آید مسائل اصلی حل نمی‌شود و دود آن به چشم دامدارها می‌رسد. من اطلاع دارم که دامدارها دام‌هایشان را به کشتارگاه بردند، این یعنی سال بعد مشکل گوشت قرمز داریم.

شهید مطهری می‌گوید که تمرکز روی یک ارزش و غفلت از باقی ارزش‌ها باعث انهدام حکومت می‌شود، نباید بگوییم که تنها مسئله کشور بحث هسته‌ای است. این مسائل که شما این طور هستید و برادرتان این طور هستید درست نیست و این مسائل برای همه افراد هست.  در بین همه مسئولان می‌بینید که در بین خیلی از افراد خانواده‌ها مثل هم نیستند.

سوال: سهم زنان از کابینه شما چقدر است و چند درصد به زنان اختصاص داده می‌شود؟ آقای روحانی گفتند که اجازه ندادند سه وزیر زن داشته باشند، شما در این رابطه چه کار می‌خواهید انجام بدهید؟

لاریجانی: ما مدیریت‌های سطح بالایی را در مجلس به زنان داده بودیم و این که مدیر زن نداشتیم درست نیست.

سوال: آقای رحمانی فضلی نیروی شما در دولت آقای روحانی بود در بحث اعتراضات آبان 98 انتقادات زیادی به ایشان بود و آقای مطهری گفتند که شما جلوی استیضاح ایشان را گرفتید، نظرتان درباره این موضوع چیست؟ آیا حاضرید چهره‌های اصلی کابینه را به مردم معرفی کنید؟

لاریجانی: من واقعا اطلاع نداشتم که آقای روحانی، آقای رحمانی را انتخاب کردند. من دردی نداشتم که نیرویی به رئیس جمهور معرفی کنم. درباره انتقادات اعتراضات 98 خودشان باید پاسخگو باشند.

من مطلب آقای مطهری را شنیدم، چند بار به ایشان هم گفتم؛ ایشان یک کشمکشی در کمیسیون پیدا کردند و استیضاح رخ نداد. البته که در آن موضوع این مسئله که چنین اتفاقی مصلحت نیست مطرح شده بود. به همین دلیل خیلی امضاها را پس گرفتند. ایشان هم انسانی نیست که زیربار این موضوع برود.

ما نباید کابینه را از قبل پیش فروش کنیم، افراد با صلاحیت زیادی بین مردم وجود دارند که ما آن‌ها را نمی‌شناسیم. هدف من این است که چنین نظمی ایجاد شود که اعلام رسمی بشود و افراد رزومه خود را ارائه کنند و بعد مصاحبه انتخاب انجام شود. این موضوع می‌تواند شامل زنان هم بشود و از این حلقه محدود خارج شویم.

سوال: تضمین شما برای پیش بردن برخی اصلاح طلبان که رای شان را نیاز دارید چیست؟ اگر به گذشته برگردید دو کاری که انجام نمی‌دادید چیست؟

لاریجانی: من نمی‌توانم تضمینی بدهم و صرفا نظر خودم را مطرح می‌کنم. آدم باید حتما پذیرا باشد و اشتباه کارش را بپذیرد و من امروز به بخشی از آن اشاره کردم.

سوال فیاض زاهد: اگر رئیس جمهور شوید، ممکن است که اصلاح طلبان بین وزیرانتان باشد؟ شما مسئول پرونده ایران و چین هستید، برای پیشبرد سیاست با شرق، بهتر نیست که آمریکایی‌ها را هم از نظر اقتصادی در کشور درگیر کنید؟

لاریجانی: مبنای من کارآمدی است و چه اصلاح طلب چه اصولگرا و چه از افراد مستقل استفاده می‌کنم، جز این هم نمی‌توان مشکلات را حل کرد. من با شما هم عقیده هستم، اگر بخواهم در این موضوع انحصار ایجاد کنم مشکل ایجاد می‌شود. حتی بعد از برجام نظر ما این بود که کشورهای غربی در بحث نفتی ورود کنند.  من تلاشم اینست که به فضیلت بپردازم و واقعیت را بگویم، من نمی‌خواهم غیرواقعی صحبت کنم و آنچه پیش آمده را توضیح می‌دهم.

سوال: آقای روحانی گفتند صبح جمعه متوجه گرانی بنزین شدند، درباره برنامه هویت هم شما چنین حرفی زدید. کم لطفی است که بگویید مطلع نبودید، اگر مطلع نبودید از استمرار این برنامه صحبت کنید؟ من در دوره برادر شما بارها به دادگاه رفتم و درب تعداد بالایی از رسانه‌ها بخاطر انتقاد از شما بسته شدند.

لاریجانی: من واقعا از این برنامه مطلع نبودم، بنده می‌گویم یک کار اشتباه انجام دادم حالا همین یک نقطه را گرفتید. الان یک ساعت است که درباره این موضوع صحبت می‌شود. وقتی کار مدیریتی وسیع باشد، اشکالات ممکن است که رخ بدهد. من توصیه می‌کنم که هرچیزی را متوازن ببینیم، همه کاندیداهای دیگر هم ممکن است اشتباهاتی داشته باشند، نباید فقط آن ها را دید. من از هیچکدام از رسانه‌ها شکایتی نکردم، من بخاطر دارم که یک بار می خواستند با مسئول رجانیوز برخورد کنند و من گفتم من شکایتی از این کار ندارم. چندین بار از دادستان تهران خواستم این کار را انجام ندهند، داخل مجلس هم دوستان عصبانی می‌شدند و حرف‌هایی می‌زدند که دنبال نمی‌کردیم. من همینجا اعلام می‌کنم از افرادی که به من توهین کردند شکایتی ندارم و از قوه قضاییه خواهش می‌کنم رسیدگی نکنند و منتی سر من نگذارند.

سوال مصطفی فقیهی: دوره برادر شما سیاه ترین دوره دستگاه قضا بود و اگر ایشان الان رئیس قوه بودند من جرات طرح این سوال را نداشتم، آقای لاریجانی امشب بهترین زمان برای شکستن این سکوت و انتقاد از دستگاه قضایی دور گذشته است

لاریجانی: یک تاکیدی دارید که بحث من و خانواده ما ادامه پیدا کند، من یک پاسخ بیشتر ندارم؛ هرکسی مسئول کار خودش است. آقای فقیهی من که گفتم که در ظاهر هم انتقاد کردم، دیگر به چه زبانی بگویم؟ یک مختصر عقلی باید برای هم قائل باشیم و هر مسئولی جایگاه خودش را دارد خودش باید پاسخگو باشد. دلیلی ندارد چون کسی با کسی نسبت دارد پاسخگو باشد.

سوال: در مورد مساله آبان یک کار دردناک انجام گرفت که بخشی از آن مربوط به تصمیم بود بخشی مربوط به اجرا بود که افراد باید پاسخ دهند.

لاریجانی: اعتراضات ما اگر امنیتی شود، بخش امنیتی ورود می‌کند، ما در جلوی مجلس هر روز عده‌ای اعتراض می‌کردند و مسئولان می‌رفتند پاسخ می‌دادند. در خصوص بحث موسسات مالی هر روز عده‌ای اعتراض می‌کردند که ما دیدیم چند میلیون هستند، دیدیم کار در اختیار سه قوه نیست و ما نامه‌ای به رهبری نوشتیم و‌ از صندوق منابع ارزی پولی گرفته شد و خسارت‌ها پرداخته شد.

سيامك: چرا درباره قرار داد با چین به مردم توضیح داده نشد؟

لاریجانی: درقرارداد ایران و چین من از کسانی بودم که معتقد بودم شفاف باید توضیح داده شود اما طرف چینی به خاطر تحریم‌ها مخالفت کرد. در توافق با چین عدد و رقمی نیست و کاری هم تعریف نشده و همه چیز مربوط شده به توافق بعدی.

در اینجا درباره بورس هم سئوال شد که لازم است نظر خودم را بگویم: در خصوص بورس شاید نیاز است یک نوع بیمه‌ای برای کسانی که تازه وارد می‌شوند تا یک سطوحی طراحی کنیم که اضطراب آن از بین برود، البته اضطراب در بورس در همه دنیا هست اما در شرایط کشورما لازم است برای افراد سطوح پایین این کار شود.

درباره فعالیت های نظامیان در عرصه های غیر نظامی سئوال شد و من در این بار هم نظرم اینست که

هرچیزی باید سر جای خودش باشد. جای پادگان در اقتصاد نیست.

درباره روشن اتهام زنی سئوال شد که دراین بار هم بگویم که این فرهنگ که به شما اتهاماتی بزنند به جایی وصل هستید اتهامات غلطی هست.

فرخ نگهدار:  من فدایی هستم و در قبل و بعد از انقلاب فعالیت داشته ایم با شما هم در تلویزیون ملی ملاقات داشته ام. با توجه به اینکه شما قائل به شعار ایران برای همه ایرانیان هستید آیا اگر به ریاست جمهوری برگزیده بشوید احتمال دارد که فعالیت احزاب طرفدار سوسیالیسم آزاد شود؟

لاریجانی: من با شما در هنگام برگزاری مناظره های عقیدتی در صدا سیما ملاقات کرده ام. در اوایل انقلاب حوادث زیادی رخ داد که باعث شد فضا امنیتی شود از جمله پیاده شدن نیروی امریکا در طبس یا اسلحه بدست گرفتن بعضی از گروه‌های سیاسی. الان شرایط بسیار متفاوت شده و نظام تحکیم یافته و بسیاری از ترس‌ها از بین رفته و امیدوارم بتوانم از همه نیروهای خارج کشور برای توسعه کشور استفاده کنم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  22 مه 2021

 
 

اشتراک گذاری: