ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 اردیبهشت 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 21 اردیبهشت

قطار مذاکرات وین

به ایستگاه پایان رسیده!

 
 
 

 

 

اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کرد که مذاکرات وین به خط پایان نزدیک شد و ایران و امریکا به تافق دست یافته اند. در تهران قاطع تر از اتحادیه اروپا، از جانب سخنگوی وزارت خارجه اعلام شد که ایالات متحده در چهارچوب تعهدات خود آنچه مورد نظر ایران برای لغو تحریم ها بوده را قبول کرده است.

مثل همیشه، اولین بازتابی که اظهار نظرهای بالا را تائید می کند کاهش یک هزار تومان روز گذشته دلار در صرافی ها بود. دلار، سیاست را در ایران بو می کشد. نمایندگان حقوقی ایران برای تدوین قطعنامه پایانی مذاکرات در وین بسر می برند و همزمان با آنها، نمایندگان بانک جهانی نیز با همین هدف وارد وین شده اند. پول های بلوکه شده ایران که در گام اول آزاد خواهد شد 17 میلیارد تخمین زده شده است. اسرائیل در داخل کشور دچار بحران است و میداند کشتیبان را در امریکا سیاستی دیگر آمده که با سیاست نتانیاهو همخوانی ندارد و باید "جا داده و منزل عوض کند". همه تدابیر و کارشکنی هایش برای فلج کردن مذاکرات وین به نتیجه نرسیده و فعلا برای نجات خود روی موشک پرانی در نوار غزه و ایجاد وحشت در میان مردم اسرائیل به امید جلب حمایت از دولت نتانیاهو سرمایه گذاری کرده است. شاید جنجال تازه ای که بر سر کشف عوامل ترور قاسم سلیمانی راه افتاده نیز بخشی از همین سناریو باشد. سناریوی درگیر کردن ایران با کردها عراقی بر سر لو دادن وهمکاری کردن با امریکائی ها و اسرائیلی ها برای ترور سلیمانی. این جنجال نیز فروکش خواهد کرد زیرا بیش از یک جنجال توخالی نیست. آن ترور بدون اطلاع و همکاری عواملی در محرمانه ترین و امنیتی ترین نهادهای جمهوری اسلامی با اسرائیل ممکن نبود. سکوت حکومتی در ایران، در روزهای اخیر درباره این جنجال جدید نیز نشان میدهد که آنها نیز متوجه دام هائی که اسرائیل پهن می کند هستند و کم کم "مار خورده و افعی شده اند!" قطار مذاکرات وین را تا آخرین ایستگاه باید هدایت کرد و سپس همگی از آن پیاده شده و سوار قطار "برجام" برای ادامه مذاکرات با حضور امریکا شد.

وزیران امورخارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) آخرین وضعیت مذاکرات وین در راستای احیای برجام را بررسی خواهند کرد.

عکس: جلسه ماهانه شورای وزرای امورخارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا که در آن مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام، گزارش آخرین تحولات در نشست وین را ارائه داد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  11 مه  2021

 
 

اشتراک گذاری: