ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 اردیبهشت 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گام های لرزان

ایران و عربستان در راه آشتی

یونگه ولت  ترجمه رضا نافعی

 
 
 
 
 

 

در پایان ماه آوریل ، محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی ، در مصاحبه با مرکزفرستنده رادیو تلویزیونی خاورمیانه ، لحن آشتی جویانه ای نسبت به ایران بکاربست که سبب حیرت شد. او که در سال 2018 ، در مصاحبه ای با فرستنده تلویزیونی CBS آمریکا گفته بود آیت الله علی خامنه ای ، رهبر دینی در ایران ، "بسیار شبیه هیتلر" است. و اینک ولیعهد عربستان سعودی  در  مصاحبه 90 دقیقه ای خود که موضوع  رسمی آن  پرداختن به "چشم انداز 2030" میشد، تصریح کرد که برای بهبود روابط با ایران تلاش می ورزد . اندکی پیش از این نیز هیئت های نمایندگی هر دو کشور در بغداد ، پایتخت عراق دیدار کرده بودند.  همچنین سفری به دمشق صورت گرفت و اعلام شد سفارت عربستان  در سوریه    افتتاح خواهد شد.

در 2015 ، ریاض مبلغ شیعه نمر باقر النمر را اعدام کرد.عربستان سعودی در جنگ یمن ائتلاف نظامی علیه انصارالله ("حوثی ها") را رهبری کرد. در نوامبر 2017 ، سعد حریری نخست وزیر لبنان که به دعوت "ولیعهد" به ریاض رفته بود  در ریاض بازداشت شد و مجبور به استعفا گشت. یک سال بعد ، در اکتبر 2018 ، روزنامه نگار جمال خاشوقچی در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد. در پی آن کشورهای غربی از بن سلمان فاصله گرفتند.  در داخل خانواده سلطنتی سعودی نیز درگیری هایی در ارتباط با ولیعهد بوجود آمد . او  منتقدان را تا زمانی که بدهی مالیات خود را پرداخت نکردند  از قدرت خود بی بهره  ساخت یا در هتلی مجلل محبوس کرد.

جوزف بایدن ، رئیس جمهور آمریكا ، حمایت آمریكا از جنگ یمن را در اوایل سال 2021 متوقف كرد.  بنظر می رسد ولیعهد عربستان  که  در عرصه بین المللی منزوی  و در سطح ملی متضرر و  به تنگنا رانده شده  اینک با روی  به ایران از نظر سیاسی گامی عاقلانه برداشته است. او در مصاحبه با مرکز رادیو تلویزیونی خاورمیانه گفت ایران همسایه ایست که او به روابط خوب و ویژه با آن اعتماد دارد. ایران باید "از نظر اقتصادی رشد کند تا" منطقه و جهان را به سمت رونق سوق دهد. "  ریاض "با شرکای منطقه ای و بین المللی" در حال کار بر روی چگونگی غلبه بر "رفتار بد" در تهران است. . به طور مشخص ، ولیعهد به برنامه هسته ای ایران و حمایت ایران از "نمایندگان" ، یعنی گروه های مسلح در منطقه پرداخت .   وی از انصارالله در یمن خواست تا مذاکره کند.

بن سلمان در این مصاحبه گفت که عربستان سعودی "90 درصد با" شریک استراتژیک "خود در ایالات متحده موافق است.  ولی وقتی برای  تاثیر بر امور داخلی پادشاهی عربستان اعمال  فشار به میان اید  پذیرفته نخواهد شد.

https://www.jungewelt.de/artikel/402583.neuordnung-im-mittleren-osten-kehrtwende-in-riad.html


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  19 مه  2021

 
 

اشتراک گذاری: