ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 فروردین 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سفیر پیشین ایران در نروژ

یخ ها میان ایران و غرب

بتدریج درحال باز شدن است

 
 
 

 

 

عبدالرضا فرجی‌راد سفیر پیشین جمهوری اسلامی در نروژ در مصاحبه با روزنامه آرمان ملی نقطه نظراتی را مطرح کرده که باید بخشی از صحبت های جاری در وزارت خارجه و در کل نظام باشد. سخنان او درباره مناسبات با چین و قرارداد 25 ساله  بسیار سنجیده تر از قالیباف رئیس مجلس است. او درباره نشست "وین" از جمله گفته است:

 باید منتظر ماند تا آمریکا به برجام بازگشته و تحریم‌ها را لغو کند. در  مذاکرات غیرمستقیم وین باید مسائلی از سوی ایران مطرح شود که در واقع منجر شود به تعهدات بیشتر طرف‌های دیگر برجام. به این شکل که هیچ کشوری نتواند از برجام خارج شود. هفته آینده تحریم‌ها برداشته نخواهد شد، اما فضا از امروز بازتر خواهد شد و گشایش‌های بیشتری صورت می‌گیرد. در همین راستا کشتی کره‌جنوبی هفته آینده آزاد می‌شود و این علائم خوبی است و نشان می‌دهد دست کره جنوبی باز شده است تا اشتباهات گذشته خود را جبران کند و برای تداوم این روند نیز باید همچنان گفت‌وگو شود.

باید در یک مسیر پیوسته و دائمی توسعه قرار گیریم. ما در حال عقب افتادن از همسایگان خود هستیم؛ در حالی که در دهه‌های گذشته ما به مراتب از آنها جلوتر بوده‌ایم. زیرساخت‌های کشور باید تکمیل شود. در ساخت برخی از این زیرساخت‌ها چین در جهان حرف اول را می‌زند و ایران می‌تواند با بهره‌گیری از این توانمندی‌ها در این مسیر با سرعت بیشتری گام بردارد. این به آن معنا نیست که ما باید تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد چین قرار دهیم؛ بلکه باید با کشورهای اروپایی نیز همکاری داشته باشیم. در گذشته زمانی که با آمریکا به مشکل برخورد می‌کردیم، مسئولین رده بالا همواره تاکید می‌کردند باید سعی کرد با اروپا بیشتر کار کرد. مشخصا امروز اروپا بسیار ناراضی از وجود تحریم‌ها و توافق ایران با چین است و مقصر آن را نیز آمریکا می‌داند و علاقه دارند در بازار ایران باشند و ایران را از نظر ژئوپلیتیک نیز از دست ندهند.

ارتباط با غرب منافی ارتباط با چین نیست و باید تعادل ایجاد کرد. چند مورد را در توافق باید چین باید مدنظر داشت؛ نخست اینکه هنوز ضمانتی هیچ‌یک از طرفین به دیگری نداده‌اند و اینکه تنها ایران نیست که به چین بسیار احتیاج دارد؛ بلکه آنها نیز به ایران احتیاج دارند. چین امروز در اولویت برخورد اروپا و آمریکا قرار گرفته است و در آینده با مشکل برخورد می‌کند. وزیرخارجه آلمان که تا چند هفته پیش برای ایران شرط می‌گذاشت امروز تاکید می‌کند که دیر شده است و باید سریع‌تر برجام احیا شود و این مساله نشان می‌دهد چندجانبه‌گرایی ایران جواب داده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  5 آوریل  2021

 
 

اشتراک گذاری: