ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 فروردین 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

روسیه و امریکا

به یکدیگر دندان نشان میدهند!

ایرج گلفام

 
 
 
 
 

 

تماس تلفنی جو بایدن با پوتین و پیشنهاد دیدار با پوتین برای تشنج زدائی بین المللی، که بعد از تندگویی های غیر دیپلماتیک وی به ولادیمیر پوتین صورت گرفت با برخورد سرد پوتین روبرو شد. روسیه احتمال چنین دیداری را به رعایت موازین رایج دیپلماتیک منوط تغییر سیاست امریکا در برابر روسیه اعلام کرد!

در همین رابطه سفیر ایالات متحده توسط "اوشاکف" مشاور امور خارجۀ ولادیمیر پوتین به دفتر ریاست جمهوری دعوت و به وی ابلاغ شد که: «روسیه میداند که بایدن برای حفظ ظاهر و برخورد از موضع قدرت قصد دارد علیرغم مکالمه ای که روز قبل با رئیس جمهور روسیه داشته، تحریم هایی بر علیه اشخاصِ حقیقی و حقوقی روسیه وضع کند. این اقدام قابل تحمل نیست و آمریکا پاسخ در خوری دریافت خواهد کرد. مقصر هر گونه تیرگی روابط بین روسیه و آمریکا و عواقب آن، ایالات متحده آمریکا خواهد بود».

برخورد قاطع روسیه و اعلام آمادگی روسیه برای تندترین واکنش ها باعث شد که جو بایدن نیم ساعت دیرتر خطابۀ خود در مورد روسیه را آغاز و لحن خود را تا حد زیادی تعدیل کند. علیرغم عنوان کردن وضع برخی تحریمها و اخراج 10 دیپلمات روس از آمریکا بایدن به اهمیتِ روسیه در جهان کنون و نقش آن در امنیت جهانی اذعان کرد  گفت که «امریکا می توانست تحریم های سخت تری بر علیه روسیه وضع کند ولی اینکار را نکرد.»

در واکنش سفیر امریکا در روسیه محترمانه به کشورش بازگردانده شد و قرار است 10 دیپلمات امریکائی نیز از روسیه اخراج شوند. روسیه از سفیر امریکا خواست که به امریکا بازگشته و هر گاه منطق مراعات رابطه دیپلماتیک با روسیه در کاخ سفید مراعات شد به روسیه بازگردد!

این تنش ها عمدتا بر سر اکرائین است که با صف آرائی نظامی قصد حمله به شرق این کشور و دو جمهوری خودمختار آن را دارد. مقامات اکرائین در روزهای اخیر مدعی شده اند که روسیه تجهیزات اتمی به شبه جزیره کریمه در همسایگی اکرائین منتقل کرده و بر حضور نظامی خود نیز در کریمه افزوده است. این صف آرائی نشان میدهد که اگر اکرائین علیه دو جمهوری خودمختار وارد جنگ شود با واکنش نظامی روسیه روبرو خواهد شد. چنگ و دندانی که رئیس جمهور امریکا به روسیه نشان میدهد محصول این صف آرائی های نظامی در مرزهای روسیه است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  17 آوریل  2021

 
 

اشتراک گذاری: