ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۷ آبان ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

کارشناس نظامی روسیه:

باور قدرت موشکی و پهپادی ایران

برای بعضی ها دشوار است!

 
 
 

 

 

سیمون آرکادیویج  یک کارشناس روس در امور نظامی در یک برنامه تلویزونی گزارشی از موقعیت نظامی ایران ارائه داد تا آنها که خیال حمله نظامی به ایران را دارند حساب کار دستشان بیاید. او در مصاحبه خود گفت:

من می خواهم نظر شما را به این موضوع جلب کنم که گزارش های تازه ای متنشر شده که طبیعتا به طور رسمی تائید نمیشوند. ظاهرا غیر از پهپادها می توانیم از ایران موشک های بالستیک هم دریافت کنیم و این شامل موشک هائی است که من در برنامه های خود در باره آنها صحبت کرده ام. در ایران بصورت کاملا جدی پیشرفت هائی در سه حوزه صنایع نظامی صورت گرفته است. یکی از حوزه ها پهپادی است. در این حوزه می توان از پهپادهایی با عنوان "گران 20"  نام برد که شبیه شاهد 136 است و این ها دیگر اطلاعات مخفی نیست. غربی ها می گویند که بزودی تعداد 2400 پهپاد تهاجمی انتحاری از این نوع به نبردها مسلح روسیه وارد می شود که ما با نام "گران 20" مشاهده می کنیم. پهپادهائی با کیفیت جنگی بسیار بالا که به تمامی اهداف خود دست می یابند و اغلب سیستم های ضد هوائی دشمن را دور می زنند. آنها همچنین پیشرفت بزرگی در زمینه موشک های بالستیک کرده اند. من قبلاً یکبار به نحوی نام این یکی از موشک را عنوان کردم و حالا ظاهراً آن را دریافت خواهیم کرد بهنام فاتح. این موشک نسل چهارمی است. در واقع بروز رسانی چهارم شده است. با بُرد 300 کیلومتر و بعنوان نقطه زن شناخته می شوند. این موشک تنها به شعاع سه متر می تواند از هدف انحراف داشته باشد. این موشک به صورت واقعی در عملیات رزمی مورد استفاده قرار گرفته و قابلیت رزمی بسیار بالائی از خود نشان داده است. در نخستین حمله این موشک ها به سیستم های ضد هوائی که امریکایی ها در اطراف پایگاه هوائی خود (در عراق) بر پا کرده بودند غلبه کرد. سپس امریکائی ها گفتند که بله سیستم های ضد هوائی را دور زده اند. این موشک بسیار جدی و مهم است و مدت هاست باندازه کافی در ایران ساخته می شود و به تعداد کافی وجود دارد.

دومین موشک که در رسانه های از آن سخت گفته می شود و ظاهراً به نیروهای مسلح روسیه اضافه خواهد شد موشک ذوالفقار است. این موشک 700 کیلومتر بُرد دارد و قابلیت های رزمی خطیری دارد. البته دو موشک دیگر نیز مطرح است.  این موشک ها از نوع زمین به زمین اند، مشابه موشک اسکندر ما. مورد بعدی موشک فاتح است، ولی ذوالفقار بُرد بیشتری دارد. البته راکت های جالب دیگری نیز وجود دارند که باورش برای بعضی ها سخت است. در ایران موشک های فراصوت نیز ساخته شده است که قابلیت هدف قرار دادن اهدافی به عمق چند صد کیلومتر را دارد. این موشک چندان بزرگ نیست و با نام "فتح 36” شناخته می شود با 4 متر طول. بنابراین کوچک محسوب می شود. وقتی ما در مورد موشک فراصوت روسی و یا چینی یا امریکایی صحبت می کنیم منظور ما موشک های بزرگ است. اما این موشک بزرگ نیست 4 متر با قطر 30 سانتیمر که واقعاً چیزی نیست، اما قابلیت منحصر به فرد آن در این است که می تواند دو، چهار و حتی ده تائی روی کامیون های معمولی مستقر شود. بنابراین سریع میتواند حمل و نقل شود. آنها نه تنها سیستم های دفاع ضد هوائی را دور می زنند، بلکه برای هدف قرار دادن و منهدم کردن آن ها نیز استفاده می شوند. این سیستم بسیار موثر است و ارزش بررسی دقیق تری دارد. البته قطعاً شاهکار علم موشکی ایرانی نیز مطرح است و آن نسخه ای از موشک های شهاب با نام شهاب 3 است. بهبودهای لازم روی این موشک انجام شده و بُرد پروازی 2 هزار کیلومتری دارد. این موشک نیز قابلیت های منحصر به فردی دارد که به آن اجازه میدهد  سیستم های دفاع ضد هوائی دشمن را دور بزند. سیستم هائی که بطور خاص در حمله به پایگاه های هوائی امریکا مورد استفاده قرار گرفته بودند. پیش از این گفتم که چند مدل موشک در آن حمله استفاده شده بود (اشاره به حمله به پایگاه امریکائی در عراق)

شبیه این موشک و پهپادها مدت هاست که در خاوز میانه به کار گرفته میشود. در سوریه، در عراق و در یمن در دست حوثی ها بطرز معجزه آسائی ظاهر شده اند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: