ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۴ آبان ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

از جمله برکناری فرمانده ارتش روسیه در اوکراین

اخبار مهمی که هفته گذشته

در روسیه روی داد و منتشر شد!

 
 
 

 

 

بدنبال حمله پهپادهای اوکراینی با هدایت مشاوران نظامی انگلیسی به کشتی های روسی در بندر سواستوپل با گارد کشتی های حامل غلات از اوکراین به غرب، روسیه اعلام کرد که معاهده ارسال غلات به غرب را متوقف می کند. این تصمیم چند روز ادامه یافت. سازمان ملل از روسیه خواست که در تصمیم خود تجدید نظر کند، برخی رهبران اتحادیه اروپا نیز همین درخواست را کردند، اما روسیه اعلام کرد تا دولت اوکراین و ناتو متعهد نشوند که به کشتی های روسیه گارد کشتی های حامل غلات حمله نمی کنند این تصمیم را لغو نخواهد کرد. این کشاکش با گفتگوی تلفنی اردوغان رئیس جمهور ترکیه با پوتین رئیس جمهور روسیه خاتمه پیدا کرد. اردوغان از طرف ناتو تعهد سپرد که به خواست روسیه عمل کند و صدور غلات از سر گرفته شد. اما این همه ماجرا نیست. در روسیه انتقادهائی از دولت و ارتش این کشور و حتی شخص پوتین آغاز شد که چرا تصمیمی که گرفته شده را لغو کردید. سرانجام این اطلاعات در برخی برنامه های خبری تلویزیون روسیه و از قول کارشناسان سیاسی منتشر شد که «در سیاست هیچکس دستکش سفید دست نمی کند» باید دید روسیه چه امتیازی در گفتگو با اردوغان گرفت. در همین رابطه از اردوغان سئوال شد که در گفتگو با پوتین چه مسائلی مطرح شد؟ اردوغان بسیار دیپلماتیک گفت: «من پاسخی برای خبرنگاران ندارم و اگر حرفی باید بزنم با جو بایدن خواهم زد.» این جمله اردوغان چنین تعبیر شد که او حامل پیامی از پوتین برای بایدن است!

نکته دیگری که در روزهای اخیر بصورت انتقاد در روسیه مطرح شد این بود که چرا اسرای نازی اوکراین به ترکیه فرستاده شدند؟ باز هم در تفسیرهای خبری گفته شد: اولاً سربازان روس هم آزاد شدند و ضمناً فراموش نکنید که عربستان در اوپک پلاس سیاست نفتی را اتخاذ کرد که کاملاً مغایر خواست امریکا بود. باید دید روسیه چه مناسبات ویژه ای با عربستان برقرار کرده و چه امتیازهای مبادله شده که عربستان استخراج نفت خود را در اوپک پلاس کم کرد.

از دیگر خبرهای روزهای اخیر روسیه برکناری کامل فرمانده ارتش روسیه در عملیات اوکراین بود. وی مدتی پیش از سمت فرماندهی خود برکنار شد، اما حالا در مسکو تصمیم گرفته شد که وی بکلی از ارتش کنار گذاشته شود. قدیراف رهبر چچن به رسانه های روس گفت: من در دوران اولین جنگ اوکراین بارها به مسکو گزارش داده بود که وی فرمانده نالایقی است و باید برکنار شود اما به حرفم توجه نشد. اکنون هم نظرم اینست که تمام درجات نظامی وی باید گرفته شود و یک مسلسل بدستش بدهند و او را بفرستند به جبهه های جنگ در اوکراین!

در خبر دیگری، فراکسیون حزب کمونیست در مجلس روسیه "دوما" اعلام کرد که به لایحه بودجه ای که توسط دولت ارائه شده رای نخواهد داد، زیرا این بودجه با رهنمودهای رئیس جمهور پوتین همخوانی ندارد و پاسخگوی نیازهای مبرم کنونی جامعه نیست.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۵ نوامبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: