ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۳ آبان ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تظاهرات وسیع

علیه دولت در مولداوی!

سایت ریا نووستی- ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 

 

 

به گزارش خبرنگار ریانووستی، روز یکشنبه در کیشینو، پایتخت مولداوی، حامیان حزب مخالف حکومت، یک راهپیمایی اعتراضی وسیع برگزار کردند.  ستونی از معترضان در مرکز شهر به راه افتادند و مانند هفته گذشته با در دست داشتن گل های داوودی سفید، استعفای مقامات حکومتی را خواستار شدند.
تظاهر کنندگان شعار می دادند: اگر می‌خواهید خانه‌هایتان گرم و چراغ ها روشن باشد، اگر می‌خواهید قیمت مواد غذایی و اجناس مانند گذشته،
20 درصد کاهش پیدا کند، منتظر حضور بیشتر شما شهروندان  هستیم. 

رهبر حزب ایلان شور( شامل حزب کمونیست و دیگر احزاب چپ)، قبلاً در پیام ویدیویی خود که در شبکه های اجتماعی پخش شد اظهار داشت: «همه در روز یکشنبه، 13 نوامبر، در یک اعتراض ملی جدید برای یک زندگی جدید حضور به هم برسانیم».

تعداد تظاهر کنندگان در مجموع حدود 60 هزار نفر تخمین زده شده و این در حالی است که نزدیک به 30 هزار نفر دیگر به دلیل موانع پلیس نتوانستند به اعتراض کننده ها که با اتوبوس ها و مینی بوس ها راهی پایتخت بودند بپیوندند.

قبلاً اقدام اعتراضی نا محدود به ابتکار حزب «شور» و حزب کمونیست از 18 ماه سپتامبر در کیشینو،  اعلام شده است که ادامه دارد. تظاهرکنندگان از افزایش بی سابقه قیمت گاز، سایر منابع انرژی و مواد غذایی و همچنین تورم بالا و کاهش استانداردهای زندگی خشمگین هستند.

معترضان، مقامات مولداوی را به ناتوانی در مهار بحران های اجتماعی متهم می‌کنند و به رکورد تورم در 20 سال گذشته اشاره دارند که در ماه سپتامبر سالانه 33.97 درصد بوده است. رهبری مولداوی به دلیل عدم تمایل به مذاکره در مورد قیمت گاز مناسب تر با روسیه و همچنین فشار سیاسی بر نمایندگان مخالفان مورد انتقاد قرار می گیرند.

نظرسنجی های متعدد نشان می دهد که حدود 60 درصد مردم، نسبت به نا توانایی حزب حاکم و اصرار برای ماندن در قدرت تا سه سال دیگر قبل از انتخابات پارلمانی بعدی تردید دارند. حدود 70 درصد مولداوی ها از سیاست مقامات نا امید هستند، تقریباً 65 درصد از ایده تغییر دولت حمایت می کنند.
در اواسط اکتبر، پلیس و رزمندگان گردان های ویژه فولگر (رعد و برق) و اسکورپیون (عقرب) تظاهرات مسالمت آمیز مردم را متفرق کردند و در شهر، چادر های مخالفان را که در مقابل ساختمان مجلس برپا شده بود، پراکنده کردند.

 

https://ria.ru/20221113/protest-1831173359.html


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۴ نوامبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: