ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۴ آبان ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

غنی نژاد در دنیای اقتصاد

ریشه های بحران مدیریتی

برتری "تعهد" بر "تخصص" است

 
 
 
 
 

 

موسی غنی نژاد اقتصاد دان طرفدار لیبرالیسم اقتصادی که در سه دهه گذشته نظراتش در دولت ها، نقش مهمی در خصوصی سازی ها و بحران اقتصادی کنونی کشور داشته، در مصاحبه ای که با روزنامه دنیای اقتصاد (ارگان اتاق بازرگانی) کرده به نکات درستی اشاره کرده، بی آنکه اشاره به نقش نظرات خود در بوجود آمدن بحران اقتصادی کشور بکند. او دراین مصاحبه از جمله گفته است:

 

«منشأ نارضایتی موجد این اعتراضات در حقیقت همان معضلی است که موجب سیاستگذاری‌های نادرست و نظام تدبیر ناکارآمد شده است. این معضل چیزی نیست جز اولویت دادن به «تعهد» (بخوانید خودی ها) در برابر «تخصص» (غیر خودی ها و غیر مکتبی ها  اما متخصص) در نظام مدیریتی کشور.

مدیر «جوان»، بی‌تجربه و تازه از راه رسیده یک شبکه تلویزیونی، با بی‌اعتنایی به افکار عمومی، محبوب‌ترین برنامه تلویزیونی دو دهه اخیر (برنامه ورزشی 90 به گردانندگی عادل فردوسی پور) را به اراده خود تعطیل می‌کند و در برابر پرسش و ابهام طرفداران میلیونی این برنامه هیچ توضیحی نمی‌دهد

نگاهی به «رزومه» (مدارک تحصیلی، آثار پژوهشی، سوابق شغلی) مدیران برخی سازمان‌های دولتی بسیار مهم و نیز بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی نشان می‌دهد تا چه حد این رزومه‌ها با گذر زمان ضعیف‌تر شده و تا چه اندازه «تعهد» بر تخصص برای انتصاب صاحب‌ منصبان چربیده است.

آقازاده‌ها و ژن‌های برتر با سوءاستفاده از این سیستم گزینشی به مقامات بالای دولتی و نیز موقعیت‌های برتر اقتصادی می‌رسند؛ درحالی‌که جوانان نخبه با رزومه‌های قوی‌تر به درهای بسته می‌خورند و راه مهاجرت در پیش می‌گیرند.

وانگهی، شعار «جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم» که بعضا شنیده می‌شود نباید صاحبان قدرت را نگران کند. نزدیک به نیمی از بریتانیایی‌ها به دلایل گوناگون مخالف نهاد پادشاهی هستند و آن را رسما اعلام می‌کنند؛ اما این تهدیدی برای نظام سیاسی مستقر در انگلستان تلقی نمی‌شود و موجب هیچ تنش سیاسی هم نمی‌شود.»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: