ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۸ مهر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پهپادهای ایران در اوکراین، گام بلندی در این اتحاد

اتحاد روسیه و ایران

چه دستآوردهائی خواهد داشت؟

 
 
 

 

 

جمهوری اسلامی ایران  بتدریج در حال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ایست. همکاری با روسیه به ایران کمک می کند وزن سیاسی پیدا کند. قدرت نظامی ایران نیز در حال افزایش است. ایران در رزمایش نظامی «اقتدار - 1401» در نصرآباد اصفهان، موشک کوتاه برد زمین به زمین «فتح - 360» را آزمایش و با این سامانه عملیات تسلیحات ترکیبی انجام داد. راکت انداز ایرانی «فتح - 360» پاسخ ایران به «HIMARS» آمریکایی است. موشک بالستیک جدید هدایت شونده ماهواره ای با دقت «HIMARS»  قابل مقایسه است و امکان تاکتیک های متحرک شلیک و فرار را فراهم می کند.

این احتمال وجود دارد که موشک انداز ایرانی بتواند از سیستم ناوبری ماهواره ای «گلوناس» روسیه (که روسیه توان دستیابی به آن را  به ایران داده) برای هدف گیری داده ها استفاده کند. به نوبه خود، گزارش شده است که نیروهای روسیه در جریان عملیات ویژه نظامی از پهپادهای «شاهد-136» ساخت ایران یا نسخه روسی آنها «Geran-2» استفاده  می کنند. تنها در منطقه مسئولیت تیپ 92 اوکراین در اثر اصابت این پهپادها دو هویتزر خودکششی 152 میلی متری، دو هویتزر خودکششی 122 میلی متری و همچنین دو نفربر زرهی و قبل از آن یک هویتزر 155 میلی متری M777 نیز در روزهای اخیر منهدم شده است.

بنابراین، روابط روسیه و ایران وارد سطح جدیدی - همکاری نظامی – شده است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که ایران، همراه با روسیه، از نظر عینی عامل ثبات در ماوراء قفقاز و آسیای مرکزی بوده است. برای ایران، فعالیت ترکیه در منطقه یک مشکل است. بنابراین، «کریدور زنگزور» که باید ترکیه و آذربایجان را به هم متصل کند، در تهران در درجه اول به عنوان مانعی برای جدا کردن ایران از ارمنستان در نظر گرفته می شود. «کریدور زنگزور» یا «کریدور توران ناتو» پروژه بازی ژئوپلیتیک انگلیس و اسرائیل است و ترکیه و آذربایجان در آن نقش مجری دارند. ناتو با ایجاد این کریدور می خواهد در قفقاز، نزدیک مرزهای ایران و روسیه جای پای خود را به دست آورد تا به  سواحل دریای خزر رسیده و تسلط بر غرب آسیای مرکزی را برای خود ممکن سازد.

همکاری نزدیک روسیه و ایران می تواند پیشرفت نه تنها ترکیه، بلکه غرب را در فضای پس از شوروی متوقف کند. برای این هدف اتحاد نظامی روسیه، ایران و ارمنستان مورد نیاز است تا با همکاری بلاروس و تاجیکستان، موانع جدی بر سر راه برنامه های ناتو ایجاد شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: