ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۳۰ شهریور ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 30 شهریور

چین- روسیه – ایران

مثلث جدید جنگ اوکراین

 
 
 

 

 معروف ترین مفسر سیاسی روسیه "استاشکو" که یک برنامه ویژه روی یوتیوب دارد و هرگاه آن را یوتیوب قفل می کند او با آدرس دیگری فعال می شود، در تازه ترین تفسیر خود از اجلاس اخیر شانگهای در ازبکستان گفت: در سخنان رئیس جمهور چین در اجلاس شانگهای اشارات بسیار با اهمیتی وجود داشت که قطعاً غرب آن را با دقت گوش کرده و به آن می اندیشد. رئیس جمهور چین ابراز امیدواری کرد که بزودی پیمان شانگهای طرحی را برای امنیت جهانی تدوین و تصویب کرده و برای اجرای آن تدابیر لازم و عملی اتخاذ شود. او نگفت که منظور از "امنیت جهانی" چیست اما آنها که با زیرکی های سیاسی چین آشنا هستند بسیار زود متوجه شدند که چین خواهان یک بلوک نظامی پر قدرت در برابر "ناتو" است. شاید در گفتگوهای غیرعلنی در حاشیه اجلاس شانگهای پیشنهادهای دقیق تری نیز مطرح شده باشد که هنوز رونمائی نشده است. وقتی امریکا در تدارک ناتوی دوم علیه چین با شرکت استرالیا، انگلستان، هند و ژاپن است و کره جنوبی نیز در حاشیه آن قرار خواهد گرفت، طبیعی است که کشورهای دیگری که در تیررسی دو ناتوی اروپائی و استرالیائی قرار دارند و قرار خواهند گرفت، از هم اکنون تدابیری لازم را اتخاذ کنند. هیچ کشوری نمی خواهد غافلگیر شود و چین و روسیه نشان داده اند که برای این غافلگیر نشدن طرح و برنامه دارند.
شاید سفر “نیکولای پاتروشف”، دبیر شورای امنیت روسیه پس از اجلاس اخیر شانگهای به چین و ورودش به پکن برای رایزنی‌های دو جانبه‌ای درباره همان اشاره ای باشد که رئیس جمهور چین درباره امنیت جهانی کرد. گفته می شود که پاتروشف قرار است با مقامات چینی آن نکاتی را پیگیری کند که در دیدار روسای جمهور چین و روسیه بر سر آن توافق شده است.
ورود تجهیزات نظامی ساختن چین به اوکراین و رسیدن پهپادهای ایران به جبهه های اوکراین را نیز باید در همین ارتباط ارزیابی کرد.
وقتی که در همان روز اول ورود ارتش روسیه به اوکراین نوشتیم که جهان وارد مرحله تازه و بی بازگشتی شد که باید با دقت اخبار آن را دنبال کرد، عده ای از ما انتقاد کردند که چرا اینقدر اخبار روسیه و اوکراین را منتشر می کنید؟ ما هم در پیام های خصوصی و هم در مطالب متعدد نوشتیم که اگر اهمیت آنچه که در حال وقوع است درک شود، آنوقت به ضرورت پوشش اخبار اوکراین پی خواهید برد و به همین دلیل ما کوچکترین عقب نشینی و یا تعللی در این زمینه از خود نشان ندادیم. حتی علیرغم محدودیت هائی که برای انتشار پیک نت بوجود آمد و توانستیم آنها را پشت سر بگذاریم.
 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: