ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۵ مرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با صدراعظم اسبق آلمان – ترجمه عسگرداوودی

با روسیه باید وارد مذاکره شد

انتقال گازروسیه باید از سرگرفته شود

 
 
 

 

 

صدر اعظم هفتاد و هشت ساله‌ی اسبق آلمان “گرهارد شرودر” درباره مناسبات آلمان و روسیه و ضرورت حل مشکل اوکراین با گفتگو با روسیه و همچنین باز کردن شیر گاز روسیه به طرف آلمان گفتگوئی با مجله اشترن آلمان کرده است.

شرودر که اخیرا از سفر مسکو بازگشته در این مصاحبه گفت:

«آتش بس بين روسيه و اوکراين امکان پذیر است». کرملین علاقمند است تا درگیری ها را از طریق مذاکره حل شود. اولین موفقت بر سر صادرات غله اوکراین نشان داد که روسیه خواهان مذاکره است. شاید این مورد را بتوان به آرامی به آتش بس ارتقاء داد. در غرب باید درک شود که «بدون گفتگو مشکلی حل نخواهد شد.» نباید فراموش کرد که برای یافتن راه حل “امتیازات هر دو طرف” لازم است.

این تصور زلنسکی که او قادر است از نظر نظامی کریمه را فتح کند تصوری خیالی است.  باید توجه داشت، مشکلات موجود در منطقه و اوکراین “به هم مرتبط اند” و باید توجه داشت به جز اقلیت تاتار، در شرق اوکراین روسها زندگی می کنند. در توافق مینسک تصریح شده بود که دنباس در شرق این کشور باید به عنوان یک ایالت اوکراین باقی بماند، اما در عین حال حقوق اقلیت روس رعایت شود، اما برعکس، اوکراینی ها حتی دو زبانه بودن را در دونباس ممنوع کردند. یعنی آنها زبان روسی را ممنوع اعلام کردند. از سال 2014  انتشار رسانه های روسی زبان در اوکراین ممنوع اعلام شد. ممنوعیت فرهنگی روسیه بشدت اعمال می شود. قانونی را که در زمان ویکتور یانوکویچ رئیس جمهور اسبق اوکراین تهیه شده بود و زبان روسی را به عنوان زبان دوم مردم در اوکراین اعلام می کرد، ممنوع اعلام شده است. ساکنین اوکراین موظف شدند از کلاس پنجم فقط به زبان اوکراینی (نه روسی) آموزش ببینند و مقامات اداری، افراد پلیس و پزشکان مجبور شدند فقط به زبان اوکراینی صحبت کنند.

برای وضعیت اوکراین بهتر است، راه حلی مبتنی بر مدل "کانتونی" سوئیس به اجرا گذاشته شود. (کنفدراسیون اتحادیه‌ای مرکب از چند ایالت خودمختار-م)

هنوز می توان به مصالحه ای در مورد سرنوشت دونباس و بی طرف اوکراين دست یافت. تصمیم “آنگلا مرکل” صدراعظم وقت و “فرانک والتر اشتاین مایر” وزیر امور خارجه اسبق ما  "تصمیم عاقلانه ای" بود که آنها در سال 2008 با عضویت اوکراین در ناتو موافقت نکردند.

اگر دولت آلمان همچنان از راه اندازی جریان شمالی گاز شماره 2 جلوگیری کند باید بداند که «این امر عواقبی خواهد داشت. این خط لوله کاملا آماده تحویل گاز به آلمان است، و با آزاد سازی انتقال گاز از طریق هر دو خط لوله گاز شمالی، مشکلات عدیده فعلی صنعتی در آلمان و خانوارهای آلمانی حل خواهد شد. اگر قیمت گاز همچنان همان طور که انتظار می رود باز هم  افزایش یابد، طبیعی است که مردم اروپا و آلمان بپرسند که چرا دولت آلمان جریان ورود گاز از روسیه را مسدود کرده است.

«آیا قطع رابطه من با پوتین واقعاً به نفع مردم آلمان یا اوکراین است؟» نه من همچنان در دوستی با پوین مصمم هستیم. شاید از این طریق مفید باشم. لزومی نیست تا بخاطر دوستی با پوتین از کسی عذر خواهی کنم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۶ آگوست ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: