ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۵ تیر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

"لاوروف" دیپلماتی برای

تغییرمسیر دیپلماتیک جهان

 
 
 

 

 

در انتهای خیابان "آربات" در مسکو، آسمان خراش 172 متری که  چشم رهگذران را به خود جلب می کند، در مجاورت میدان "اسمولنسکایا" قرار دارد. این آسمان خراش  وزارت امور خارجه روسیه با نام مستعار "خواهر سوم" است. این ساختمان در سال1953 تحت تاثیر کدهای معماری رئالیسم سوسیالیستی ــ استالینیستی ــ (خطوط عمودی، تقارن، گوتیک) ساخته شده که از شانزده سال پیش در اختیار "سرگئی لاوروف" است.

سرگئی لاوروف در سال 2004 وزیر امور خارجه روسیه شد و با وجود اصلاحاتی که از 15 ژانویه در روسیه اغاز شده او در مقام خود پا بر جا است.  وزن غیر قابل انکار دیپلماسی روسیه در صحنه بین المللی با 12هزار کارمند 45 هزار دیپلمات و شبکه ای از 150 سفارتخانه را لاوروف رهبری می کند. لاوروف مانند "سرگئی چویکو" وزیر دفاع فعلی اولین ماموریت خود را در دوران "بوریس یلسین" اغاز کرد . ایا دوران طولانی وزارت انها از استراتژی انها ناشی میشود؟

به گفته" آرنولد دوبیان" مدیر رصد خانه فرانسه در مسکو: انها "اوراق بهادار واقعی روسیه" هستند.

سرگئی ویکتوریاویچ لاوروف کیست؟ چندین نام مستعار به او نسبت داده شده است، ازجمله تالیران روسی، سفیر پوتین ... او متولد 1950 در مسکو در یک خانواده ارمنی است که اصالتاً اهل تفلیس"گرجستان" هستند. لاوروف از ردیف دپیلمات های  دایره اول ولادیمیر پوتین بشمار نمی آید: او در گذشته شهردار شهر سن پترزبورگ و از مقامات نیروهای امنیتی بود. او مانند بسیاری از دیپلمات ها و وزرا، در سال 1972 از موسسه دولتی بین المللی مسکو (مگیمو) فارغ التحصیل شد. فارغ تحصیلان موسسه دولتی بین المللی"مگیمو" به روسیه اجازه میدهند تا یک شبکه قوی از نفوذ دیپلماتیک خود را درسراسر جهان توسعه دهند. فارغ التحصیلان این دانشگاه در روسیه، اکنون در اسیای میانه، اروپای شرقی و افریقا در ارگانهای مختلف بین المللی حضور دارند .

سازمان ملل متحد وطن دیگر سرگئی ویکتوریاویچ  لاوروف است. درست پس از اولین پست سفارت خود در سریلانکا، او به سرعت در دهه 1980 به سازمان ملل متحد اعزام شد تا اسرار دیپلماتیک  را بیاموزد. او نماینده دائم روسیه درسازمان ملل متحد  از سال 1994 تا 2004 بود.

تاکنون دو دهه است كه پوتین  استراتژی خود را  تنظیم و تعیین میکند و لاوروف با زیرکی ویژه ای  آن را اجرا می كند.....

در افکار عمومی مردم روسیه، او یکی از چهره های سیاسی مورد علاقه روس ها، پس از ولادیمیر پوتین است. چرا؟ از سال 1992 لاوروف به عنوان معاون وزیر امور خارجه، در صدر صحنه دیپلماتیک روسیه بوده است .

برای ژان رابرت ژوانی، فارغ التحصیل  موسسه دولتی "مگیمو"، لاوروف وزیر امور خارجه روسیه سیاست خارجه  پوتین را با تسلط اجرا می کند.

ولادیمیر پوتین بازگشت روسیه به صحنه قدرت جهانی را با یک هدف مشخص سیاسی دنبال میکند و سرگئی ویكتوروویچ لاوروف آن را در مورد موضوعات مهم مانند جنگ در گرجستان (2008) و اوکراین (2014)، حضور در سوریه (2015) و توافق هسته ای ایران امضا شده در سال 2015 به اجرا در آورد .

باید توجه داشت که موضوعات دیپلماتیک در بسیاری از رسانهای رسمی به وضوح بدون سانسور به مردم ارائه میشود.

" یک دهه است که پوتین استراتژی روسیه  را تنظیم کرده ولاوروف آن را عملی می کند. لاوروف این کار را با مهارت و حتی درخشان انجام می دهد. او می داند چگونه سخت و متین، دوستانه و خونسرد و حتی بی تفاوت و" یخ زده" با رقیبان برخورد کند، اما هرگز هدف خود را فراموش نکند.

لاوروف آقای "نیت" به زبان روسی "نه" نیست. اسم مستعاری که به وزیرامور خارجه اتحاد جماهیر شوری "اندره گرومیگو" بین سالهای 1957ـ 1985 داده بودند. او در مقابل حریف خود "نه" نمی گوید، اما با یک خط دیپلماتیک که فولادین است سیاست خارجه روسیه را هدایت میکند .

لاوروف یک مقام برجسته سابق سازمان ملل است و مهم تر از همه، او مذاکره کننده ای با مهارتی باورنکردنی است. او مورد احترام است زیرا همه مسائل را خیلی خوب می داند. شش سال پس از آغاز درگیری اوکراین، تحریم های اروپائی و امریکائی در مورد کریمه پا برجاست اما دلبستگی کریمه به روسیه کمتر و کمتر ذکر می شود. یک پیروزی دیپلماتیک برای وزیر امور خارجه. توافق های مینسک دوم نیز از جمله موفقیت های اوست که امسال - 12 فوریه- 5 ساله شد.

لاوروف یکی از معماران اصلی سیاست روسیه است. اکنون، اوکراین است که به دلیل عدم رعایت تعهدات امضا شده در سال 2015 و اجلاس ماه دسامبر در پاریس مجدداً مورد انتقاد قرار گرفته است. دولت اوکراین از اجرای بخش سیاسی موافقت نامه ها (کنترل مرز) خودداری می کند. این می تواند اروپایی ها را وادار کند تا از بخشی از تحریم ها صرف نظر کنند.

لاوروف اوقات استراحت را در کنار رودخانه های آلتای، منطقه کوهستانی و مرزی مغولستان می گذراند.

لاوروف به چندین زبان مسلط است، از جمله انگلیسی و فرانسه و ارمنی و... سرگئی ویکتوریاویچ لاوروف در کنفرانس سالانه سفارتخانه های روسیه  در 17 ژانویه گفت: "وضعیت بحرانی جهان را ما به وضوح می بینیم. امنیت جهانی بشدت متزلزل شده است. عامل بی ثباتی مهاجم چندین کشور غربی بویژه  آمریکا و همکاران آن در مننطقه خاورمیانه است. انها با هدف از بین بردن حقوقی امنیت بین المللی  و معماری جدید امنیت بین المللی میخواهند منطق خود را جایگزین قوانین بین المللی کنند.

سن لاوروف به او اجازه نمیدهد جایگزین پوتین شود. "آرنود دوبیان" می گوید: "روزی فرا میرسد که  از لاوروف تشکر شود، این یک سیگنال قوی است. او برای تغییر مسیر دیپلماتیک در جهان گام برداشته است."

 

https://www.humanite.fr/portrait-le-visage-inamovible-de-la-diplomatie-russe-684492


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: