ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۸ تیر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مذاکرات غیر مستقیم اتمی با امریکا

نباید در قطر

کلاه سر ایران بگذارند!

 
 
 
 
 

 

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در قطر درباره برجام برگزار می شود و شاید با انتشار راه توده این شماره آغاز شده باشد. از نظر رسانه های غربی و بلندگوهای داخلی آنها مسئله اصلی مذاکرات برای ایران "رفع تحریم ها" به معنای آزادی دلارهای نفتی و ورود آنها به ایران است. این دلارهای نفتی کلید خوشبختی وانمود می شود که اگر چنین بود با ۸۰۰ میلیارد دلار نفتی دوران احمدی نژاد امروز مردم ایران باید خوشبخت ترین مردم منطقه می بودند. در حالیکه آن صدها میلیارد دلار موجب شکلگیری یک مافیای اقتصادی شد که خود به اندازه آمریکا و در اتحاد با آمریکا در حال فشردن گلوی مردم ماست و در واقع همین مافیاست که بیش از همه مبلغ و منتظر احیای برجام و به جیب زدن دوباره دلارهای نفتی است.

برخی دیگر نیز احیای برجام را به معنای روابط با اتحادیه اروپا و عامل برقراری رونق اقتصادی معرفی می کنند، در حالیکه اروپا در حال حاضر جز "رونق" تورم رونق دیگری ندارد که به دنیا صادر کند. ضمن اینکه اگر ارتباط با اروپا به معنای رونق بود، یونان که بیش از چند دهه است عضو این اتحادیه است اکنون باید بجای بدهی 240 میلیارد یورویی، یکی از پررونق ترین کشورها می بود، نه اینکه حقوق کارمندان خود را نیز از بانک های اروپایی در قبال بهره های سنگین و فرو رفتن بیشتر در بدهی ها وام بگیرد.

مسئله اصلی مذاکرات برجام از نظر منافع ملی ایران، شکستن محاصره اقتصادی ایران با حفظ دستاوردهای علمی، فنی، نظامی و اتمی آن در سطح کنونی است. رسانه های غرب و دنباله های ایرانی آنان در دو گروه بالا این درک از مذاکرات را قبول ندارند. از نظر آنان شکستن محاصره اقتصادی ایران مستلزم گسترش روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورهای دنیا مانند روسیه و چین و هند و کشورهای بریکس است و این به گفته آنان مانع بازگشت آمریکا به برجام است. از نظر آنان ما مذاکرات برجام را با این هدف دنبال نمی کنیم که محاصره اقتصادی ایران را بشکنیم، برای آن دنبال می کنیم که با اروپا و آمریکا بتوانیم رابطه برقرار کنیم و دلار نفتی وارد کنیم. این حجم عظیم حمله که به روسیه و چین بابت مشارکت در شکستن محاصره اقتصادی ایران می شود از این نظر و با این توجیه است. نتیجه این نگاه آن است که آنها خواهان امتیاز دادن به غرب و آمریکا یعنی قبول عقب نشینی ایران از دستاوردهای اتمی و موشکی و سیاست خارجی مستقل خود هستند. بدیهی است اگر ما درشرایط محاصره اقتصادی در مذاکرات شرکت کنیم موضع ما متفاوت است با مذاکره در شرایط شکست این محاصره اقتصادی.

دیدارها و قراردادهای اقتصادی ایران در هفته های گذشته با ونزوئلا و کشورهای آسیایی و آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و همچنین حضور ایران در اجلاس بریکس پلاس و دعوت از ایران برای پیوستن به اتحادیه ارواسیا و عبور کریدور شمال – جنوب از ایران و پیوستن آن به جاده نوین ابریشم و ... همگی بخشی از برنامه شکست محاصره اقتصادی آمریکا و حضور با دستی بازتر در مذاکرات برجام است. اینکه مذاکرات قطر به مذاکرات وین وصل شود یا نشود آنقدر اهمیت ندارد که این شکستن محاصره اقتصادی و نشان دادن اینکه ایران می تواند اقتصاد خود را بدون آمریکا و دلارهای کاغذی نفتی اداره کند اهمیت دارد. اکنون مسئله آن است که مذاکره کنندگان اتمی ایران با داشتن این پشتوانه تا چه اندازه می توانند منافع ایران را در حفظ دستاوردهای اتمی و نظامی و موشکی در مقابل طرف آمریکایی حفظ کنند، طرفی که هم می خواهد ایران را در دایره منافع اقتصادی غرب نگه دارد و هم بنیه نظامی و دفاعی آن را تضعیف کند تا جایی که بتوان آن را به عراق و افغانستانی دیگر تبدیل کرد. 

https://telegram.me/rahetudeh


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: