ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۸ تیر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 8 تیر

سران 7 کشور، گیج و خسته

به کشورهایشان باز گشتند!

 
 
 

 

 

اجلاس 7 کشور بزرگ سرمایه داری درآلمان تمام شد و آنها پخش شدند تا اجلاس آینده نزدیک سران ناتو در مادرید دوباره جمع شوند! در اجلاس 7 کشور، دو مسئله مهم در دستور روز بود که در ارتباط با یکدیگر هم بود. حضور ارتش روسیه در اوکراین و تسلط آن بر شرق و جنوب شرقی اوکراین و یافتن راه حلی برای مذاکره با روسیه، و مسئله گاز و نفت که روسیه که نه می توانند بر آن چشم بپوشند و نه می توانند بدون تحریم آن ادعای فشار اقتصادی به روسیه داشته باشند. سر هر دو موضوع اختلاف نظر در میان سران این 7 کشور آشکار بود و اغلب در لابلای خبرها، دم خروس این اختلاف از جیب یکی از سران بیرون می آمد. همگی نگران بحران اقتصادی در کشورهای خودشان بودند و به همین دلیل پافشاری های نخست وزیر انگلستان برای کمک نظامی به کیف حمایتی را در پی نداشت، حتی با پامنبری خوانی بایدن. همه آنها مثل داستان شیر پیر مثنوی مولوی "خرناسه" ای می کشیدند و در عین حال عقب عقب می رفتند و منتظر فرصت تا از هم جدا  شوند و هر کدام بازگردند به کشورهایشان. کشورهائی که تظاهرات علیه گرانی و بیکاری روز به روز گسترده تر می شود. گرچه در رسانه های تحت کنترل بازتاب گسترده ندارند.

در پایان اجلاس، "اورسولا فون در لاین" رئیس کمیسیون اروپا که مدتی نیز وزیر دفاع آلمان بود را پیش انداختند تا درباره نتایج مذاکرات سران 7 کشور مصاحبه کند. فون در لاین نیز در این مصاحبه نتوانست روی اختلافات و نگرانی ها ماله بکشد و لابلای مصاحبه اش نکاتی را مطرح کرد که نشان داد، ماجرا همان شیر پیر مثنوی مولوی است! او گفت:

«اتحادیه اروپا یک طرح برای تحریم نفت روسیه ارائه کرد که بموجب آن اروپا از نفت روسیه دور می شود، اما پوتین نباید بتواند این نفت را به بازار جهانی ببرد و سپس قیمت ها افزایش یابد و او خزانه نظامی خود را پر کند.  (وقتی تحریم می کنید و دور می شوید و روسیه بازارهای دیگر را فعال می کند، چگونه می خواهید جلوی آن را بگیرید؟)

فون در لاین گفت:

ما باید یک اتحاد گسترده ‌تر ایجاد کنیم که بگوییم ما آماده‌ایم بهای مناسبی برای نفت بپردازیم، اما نه بهایی بسیار بالا.  ما آماده ایم به تولید نفت پاداش دهیم، اما باید سقف قیمتی تعیین کنیم.  سپس همه آن را بخریم. برای جلب حمایت هند و چین با آنها بحث خواهیم کرد، اما جلب رضایت آنها دشوار است، گرچه ارزش امتحان را دارد.»

یعنی دو خریدار بزرگ نفت و گاز روسیه را نمی توانید به سوی خود جلب کنیم و بنابراین نمی توانیم جلوی پر شدن خزانه روسیه را بگیریم و ضمنا روسیه چنان تخفیفی در قیمت نفت و گاز می دهد که ما قادر نیستم با چنین تخفیفی از کشورهای دیگر نفت و گاز بخریم! به دیگر سخن "با نگرانی از آینده بحران اقتصادی غرب، باید همچنان دور خودمان بچرخیم و شاید در این چرخ چرخ عباسی زلنسکی را از دایره چرخ چرخ بیرون انداختیم و بر سر آینده اوکراین با روسیه وارد مذاکره شدیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: