ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۸ تیر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نخست وزیر سابق ژاپن

قربانی جنگ اوکراین شد!

 
 
 
 

 

"شین آبه" نخست وزیر سابق ژاپن که با سفر به شهرهای مختلف برای سخنرانی، خود را آماده بازگشت به صحنه سیاسی ژاپن می کرد، در یک اقدام تروریستی کشته شد. عامل ترور او مرد نسبتا جوانی معرفی شده که پیشتر در ارتش ژاپن خدمت می کرده است. ترور "شین آبه" را می توان ادامه کشاکش های سیاسی در کشورهای عضو ناتو و متحدان ناتو دانست. کشاکشی که جانسون را ناچار به برکناری از نخست وزیری انگلستان کرد، این بهانه که او دروغ گفته، یک شوخی بی مزه است. هنوز "تونی بلر" نخست وزیر اسبق انگلستان که رسما متهم به جنایت جنگی در عراق است، راست راست در لندن می گردد و مشاور ارشد نخست وزیر هاست و تا پایان دوره نخست وزیری اش هم نخست وزیر ماند.

در آلمان نیز فشار برای برکناری صدراعظم این کشور "شولتز" آغاز شده و در امریکا نیز دیوان عدالت بخشی از اختیارات رئیس جمهور را بصورت کودتائی مصادر کرد. در فرانسه نیز وضع بهتر از این نیست.

هم در ایران و هم در دیگر کشورهای جهان، ترورهائی مشابه با اهداف سیاسی صورت گرفته است. "رزم آرا" در ایران و "جان اف کندی" و "لوترکینگ" در امریکا فقط دو نمونه اند. "شین آبه" با دنباله روی ژاپن از سیاست های نظامی امریکا موافق نبود، اهل مذاکره بود. هم با ایران و هم با روسیه و هم با چین. نتایج سیاست های تحریمی امریکا که پیروی از آن به ژاپن هم تحمیل شده (بویژه با خطر جنگ در تایوان، بیخ گوش ژاپن) افکار عمومی ژاپن را بار دیگر متوجه سیاستمدار با سابقه ای کرده بود که طرفدار شکوفائی اقتصاد ژاپن و پرهیز از جنگ بود. انگیزه ترور او را در این مسئله باید جستجو کرد. این تصور که با ترور "شین آبه" سیاست ماجراجویانه کنونی ژاپن، نظامی شدن این کشور و پیوند آن با امریکا ادامه خواهد یافت، تصوری است که سازمان دهندگان ترور او در سر دارند، اما شرایط اجتماعی و اقتصادی است که ادامه و یا خاتمه یک سیاست را شکست آن سیاست تحمیل می کند. با شین آبه و بدون شین آبه. چنان که در انگلستان شاهد آن هستیم و در آلمان نیز همین موج در حال تبدیل شدن به توفان سیاسی و اجتماعی علیه دولت این کشور است. روزنامه معروف "دی ولت" آلمان اکنون تریبون انعکاس توصیه به صدراعظم آلمان "شولتز" برای  استعفا شده است. این روزنامه نظرات مردم را مبنی بر توصیه به شولتز برای استعفا منتشر کرده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۹ ژوئیه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: