ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۹ خرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

امریکا همچنان فتنه انگیزی می کند

خلاصه 8 خبر مهم

در ارتباط با ایران و اوکراین

 
 
 

 

 

1- معاون وزیر خزانه داری آمریکا فوراً به هند سفر کرد. رویترز می گوید وظیفه روزنبرگ هشدار دادن به دهلی نو در مورد خطرات همکاری با مسکو است. اما آمریکا نمی تواند به سرعت به تغییراتی که می خواهد در روابط روسیه و هند دست یابد.

 

2- الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که حجم مبادلات تجاری بین روسیه و ایران در سه ماهه اول سال جاری میلادی 10 درصد افزایش یافته است. شرایط برای توسعه رو به رشد روابط روسیه و ایران همچنان ایجاد می شود. بر اساس نتایج سال گذشته، گردش مالی بین کشورهایمان 81 درصد افزایش یافت و به حداکثر خود رسید. این افزایش  در سال های اخیر - تقریباً 4 میلیارد دلار بوده است.

 

3- ژنرال فرانسوی "دومینیک ترینکوان" گفت که روسیه در نبرد دونباس پیروز شده است. فدراسیون روسیه ماریوپول را کاملاً کنترل می کند، دفاع را در امتداد کل نوار جنوبی در اطراف دریای آزوف تقویت می کند و همچنین سرزمین های کریمه و دونباس را به هم متصل می کند. بحران اوکراین برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت، اما بزودی ارتش روسیه دونباس را از اوکراین بازپس خواهد گرفت.

 

4- استان«خرسون» اوکراین سال آینده برای پیوستن به روسیه تصمیم می‌گیرد. این تصمیم را استاندار جدید خرسون اعلام کرد.

 

5- رئیس جمهور تاجیکستان در پاسخ به دیدار رئیسی از این کشور وارد ایران شد. تا جیکستان در سالهای گذشته مناسبات خوبی با جمهوری اسلامی نداشته و از جمله مخالفان عضویت ایران در پیمان شانگهای بود. این کشور اکنون آمادگی خود را برای توسعه هر چه بیشتر روابط با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است.

 

6- پوتین در گفتکوی 90 دقیقه ای خود با صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه که بشدت نگران کمبود غلات در اروپا و جهان هستند گفت: ما می توانیم بندر اودسا را بازگشایی کنیم اما در صورتی که تحریم ها لغو شود. ما هم نگران بحران بلند مدت مواد غذايی به دليل ناممکن شدن صادرات غلات اوکراين هستیم.

 ماکرون در این گفتگو طرح کرد: ما از وعده رئیس جمهور روسیه برای دسترسی کشتی ها به بندر اودسا جهت صادرات غلات خرسندیم.

کرملین نیز درارتباط با این گفتگو طی بیانیه ای اعلام کرد: روسیه آماده یافتن گزینه هایی برای صادرات غلات و بویژه دانه های روغنی از اوکراین و با استفاده از دریای سیاه است.  دلایل واقعی مشکلات ناشی از منابع غذایی ناشی از سیاست های اشتباه اقتصادی و مالی کشورهای غربی و همچنین تحریم های علیه روسیه است. افزایش عرضه کودها و محصولات کشاورزی روسیه نیز تنش ها را در بازار جهانی مواد غذایی کاهش خواهد داد. البته در این مورد نیاز به لغو تحریم های مربوطه است. روسیه پیش از جنگ اوکراین توانست حدود ۵ میلیون تن دانه و تا ۷۰۰٬۰ تن روغن آفتابگردان بصورت ماهانه و از طریق دریای سیاه صادر کند. در ماه آوریل اوکراین موفق به صادرات کمتر از یک میلیون تن غلات شد.  

 

7- شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن نیز درباره جنگ اوکراین گفت: سیاست‌های زلنسکی موجب حمله روسیه به اوکراین شد. اگر رئیس‌جمهور اوکراین عدم پیوستن به ناتو را اعلام کرده بود و استقلال "دونباس" در بخش شرقی اوکراین را پذیرفته بود احتمالاً جلوگیری از درگیری‌ها امکان‌پذیر بود.

 

8- ویکتور اوربان، نخست‌ وزیر مجارستان در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد. او دلیل این اقدام را قرار گرفتن جهان در آستانه بحران اقتصادی اعلام کرد و گفت که مجارستان باید از این جنگ در امان بماند و امنیت مالی خانواده‌ها را حفظ کند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۳۰ مه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: