منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۹ خرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار فرهنگی – هنری

 

رضا اسماعیلی شاعر گفته است: « دفترچه‌ای از اشعار هوشنگ ابتهاج از سال‌های پیش از انقلاب در نزد علی خامنه ای بود. خود ایشان به یکی از دوستان شاعر گفته بود: «بروید این دفترچه را از طرف من تحویل آقای ابتهاج بدهید، سلام من را هم ابلاغ کنید و بگویید این دفترچه‌ایست که سالها پیش از شما گرفتم، نزد من محفوظ بود و یه عنوان امانت به ایشان پس بدهی".

چند سال پیش نیز علی خامنه ای در یکی از جلسات شعرخوانی که گاهی برایش ترتیب میدهند گفته بود: اشعار یکی از شاعران معاصر را خیلی دوست دارم اما نمی توانم الان نام او را بگویم!

تاکنون سایه درباره این دفترچه شعر سخنی نگفته و یا اگر در محفلی به ماجرای آن اشاره کرده از آن اطلاعی نداریم.

سایه در اردیبهشت 62 بدلیل دوستی و مراوده با احسان طبری و شماری دیگر از رهبران حزب توده ایران دستگیر و 9 ماه در زندان بود که شعر "ارغوان" حاصل این دوران است. سرانجام نیز به این دلیل آزاد شد که شهریار شاعر که علاقه ای وصف ناپذیر به سایه داشت، در نامه ای به علی خامنه ای نوشت: "دیشب خواب دیدم ملائک در آسمان برای سایه می گریند!"

سایه که در تمام طول زندان 9 ماهه اش ریش خود را نتراشیده بود، پس از بیرون آمدن از زندان نیز هرگز ریش را خود را نتراشید. شاید به رسم یادگار آن ایام تلخ و شاید هم به احترام همه آنها که یاران و دوستان او بودند و شانس نجات از زندان را نیافتند و اعدام شدند.

عکس مربوط به مراسم بزرگداشتی است که دهباشی سردبیر مجله بخارا برای سایه برپا کرد و ظاهرا ماجرای دفتر شعر سایه در همین جلسه فاش شد. پوری سلطانی همسر مرتضی کیوان که پس از کودتای 29 مرداد دستگیر و تیرباران شد دراین عکس دیده می شود. مشروح ترین بخش کتاب سایه "پیرپرنیان اندیش" در ستایش از مرتضی کیوان و دوستی صمیمانه ایست که با او داشت. هیچ شاعر، محقق و نویسنده ای از نسل سایه نیست که مرتضی کیوان را ستایش نکرده باشد. از جمله شاملو که بقول همسرش، در آخرین ساعات عمر و در بستر مرگ به "آیدا" گفته بود دارم " مرتضی کیوان" را می بینم. کیوان را همه آنها که از او یاد کرده و از او آموخته اند، انسانی بی نهایت مهربان و دلسوز و شعر شناسی کم نظیر معرفی کرده اند که اگر اعدام نشده بود، شاید یکی از برجستگان تاریخ ادبیات ایران می شد.

 

پته‌دوزی؛ هنر رنگ، گره و خاطره

https://www.isna.ir/news/1401030805832

پروانه معصومی: تغییر مدیران تلویزیون، هرچه جوان‌تر بهتر

https://www.isna.ir/news/1401030805791

زهرا امیرابراهیمی در جشنواره کن به عنوان بهترین بازیگر زن شناخته شد

https://www.dw.com/fa-ir/a-61966331

سعید روستایی جایزه کن را به مردم آبادان تقدیم کرد

https://www.dw.com/fa-ir/a-61964753

تصاویری از استعداد جدید سینمای ایران در فرانسه

https://www.bartarinha.ir/20/1216271-

رهبر ارکستر ایرانی ساکن آلمان ارکستر سمفونیک تهران را رهبری میکند

https://www.dw.com/fa-ir/a-61963286

اژدهای فراموش شده ایلخانی / تصاویر

https://www.eghtesadonline.com/87/639447-


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳۰ مه  ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: