ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۷ خرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نه حکومت می گوید و نه مردم خبر دارند

این چه تحول اقتصادی است

که مردم زیر بار آن له شده اند؟

 
 
 

 

 

رئیسی می گوید مشغول تحول اقتصادی است، محمد رضا باهنر که نزدیک ترین متحد حزب موتلفه اسلامی است از قصابی اقتصادی رئیسی حمایت می کند و برخی فرماندهان سپاه نیز از سیاست اقتصادی دولت ستایش می کنند. در این میان آنچه از تحول اقتصادی و حمایت های نظامی و غیرنظامی روی دست مردم مانده گرانی های دم افزون است. شاید امید به صادرات نفت داشته باشند، که این نیز حتی اگر صورت گیرد موقت است، زیرا امریکا و غرب از نارضائی داخلی کشور خوب آگاه هستند و منتظر افتادن سیب رسیده در دامن خودشان هستند. خوب میدانند که تحریم ها در کنار ناکارآمدی و فلج مدیریتی کشور زیر بنای اعتراضات مردمی است. اعتراضاتی که رهبر جمهوری اسلامی نیز در سخنرانی اش در سالگرد در گذشت آیت الله خمینی آن را تائید کرد و بدرستی گفت که غرب روی این تظاهرات مردمی حساب باز کرده است. از آن تحول اقتصادی که یکسال است دولت و مجلس و رهبر دم می زنند، هیچ نشانه ملموسی مشاهده نمی شود و آنجا که سخن درستی هم زده می شود، بلافاصله یا به بوته فراموشی سپرده می شود و یا صاحب صدا بایکوت و سانسور می شود. بجای تحول اقتصادی به سود شکم مردم، از مشهد تا تهران و از اردبیل تا تبریز و از اصفهان تا خودستان امام جمعه ها همچنان در گیر چاک روپوش خانم ها و تعداد تکمه ای بسته و باز آن هستند و رهبر هم مشکلات را در شلوار "جین" خلاصه کرد! حتی این جسارت را نداشت که با صراحت و با استفاده از فرصت اعلام کند طالب کدام سیاست خارجی است و کدام سیاست های اقتصادی در داخل کشور باید تغییر کند. نگفتند که چرا چین ایران را به کنفرانس اخیر "بریکس" دعوت نکرد و یا کرد و ایران شرکت نکرد؟ نمی گویند که بالاخره می خواهند مانند چین و روسیه و هند معاملات کلان جهانی خود را با پول ملی انجام دهند یا خیر؟ اوضاع شده است این ضرب المثل ایرانی "نه در غربت دلم شاد است و نه روئی در وطن دارم". نه جرات دارند با صراحت بگویند می خواهیم به جبهه شرق بپیوندیم و از این سیاست دفاع صریح کنند و دلائل آن را به مردم بگویند و نه آینده ایران و نظام را در پیوند با غرب میدانند. شده اند داستان آن کسی که میان دو لحاف می خوابد و سرانجام نیز بی لحاف مانده و سرما می خورد.

در زمینه معاملات جهانی با پولی غیر از دلار تاکنون یگانه پیشنهاد درستی که با رسانه ها در میان گذاشته شده، پیشنهاد صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه است که اخیرا گفت:

"ایجاد پول واحد میان اعضای سازمان همکاری‌های شانگ‌های موجب تسهیل در تبادل مالی میان کشور‌های عضو این سازمان به ویژه کشور‌های قدرتمند اقتصادی مانند چین، هند و روسیه است."

چقدر این پیشنهاد را جدی گرفته و درباره آن سخن گفته و دلائل آن را به مردم گفته اند؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۷ ژوئن ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: