ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 19 اردیبهشت

دو سفر خارجی به ایران

و تفسیرهای گمراه کننده رسانه ای

 
 
 

 

 

روز گذشته سفر دو مقام به ایران موضوع بحث رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت. نخست سفر کوتاه و از قبل اعلام نشده بشار اسد رئیس جمهوری سوریه که بصورت بسیار طبیعی و برای حفظ ایمنی ها باید هم اعلام نشده انجام می شد و دومی سفر وزیر خارجه لهستان به تهران. تفسیر رسانه های فارسی زبان خارج از کشور، مطابق معمول حاشیه پردازی های گمراه کننده افکار عمومی بود، بویژه در باره سفر بشار اسد به ایران. این رسانه ها با هدف روسیه ستیزی چنین تفسیر کردند که گویا حضور روسیه بدلیل جنگ اوکراین در سوریه ضعیف شده و همین دلیل بشار اسد به تهران رفته تا تقاضا کند ایران حضور خود را در سوریه بیشتر کند!

تفسیر این رسانه ها که قطعا رسانه های داخلی نیز با کمی ملاحظه، همان را تکرار خواهند کرد به خودشان مربوط است. ما فکر می کنیم این سفر با توجه به اوضاع آشفته و آینده نا معلوم عراق، برای همآهنگی بیشتر و اتحاد محکم تر و گسترش و ایجاد تاسیسات تولیدات نظامی در سوریه از یکسو و پیش بینی اقدامات ناگهانی اسرائیل انجام شده و حتی از قبل با روسیه نیز در این زمینه همآهنگی هائی بوجود آمده است. اوضاع منطقه به گونه ای نیست که اسد خواهان عقب نشینی ایران از سوریه بشود، بلکه برعکس. بنابراین، سفر اسد به تهران در اصل یک سفر نظامی و استراتژیک است، چرا که اگر بحث بازسازی ویرانی های باقی مانده در سوریه مطرح بود مقامات و مسئولین مربوط از سوریه باید راهی ایران می شدند و نیازی به سفر اسد و گفتگوهای محرمانه با رهبر جمهوری اسلامی نبود.

در باره سفر وزیر خارجه لهستان نیز، بصورت ناگهانی ایشان دلش برای وزیر خارجه جمهوری اسلامی تنگ نشده و رنج سفر را قبول نکرده است. لهستان نگران ادامه توقف صادرات نفت روسیه به لهستان و آن 17 میلیارد دلار درآمد سالانه ناشی از حق انتقال گاز روسیه به اروپاست. نمی خواهد زیر بار پرداخت پول گاز روسیه به روبل برود و پیوند خود را با دولت اوکراین تضعیف کند. بعید است سفر نفتی وزیر خارجه لهستان با موفقیت همراه شود، زیرا تجربه و رویدادهای سالهای گذشته و بویژه از ابتدای عملیات ویژه و نظامی روسیه در اوکراین نشان داده که ایران هوشیارانه پیوند خود را با روسیه و چین حفظ کرده و حتی گسترش داده است. تاکنون انواع پیشنهادها، در باغ سبز نشان دادن های برجامی امریکا و حتی تهدیدهای امریکا و اسرائیل نیز نتوانسته خللی در این پیوند ایجاد کند و به همین دلیل وزیرخارجه لهستان هم دست خالی از ایران بازخواهد گشت.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۹ مه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: