ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نامه یک پزشک به پیک نت

فشار اقتصادی ستون فقرات

مردم ایران را خم کرده!

 
 
 

 

 

دوستان پیک نت- این روزها داریم میریم بطرفِ وضعیتی که اقشار فقیر، خود به این حس برسند که ادامه ی زندگی به صرفه نیست. تا چند وقت پیش هنوز بعضی مغازه های خوار و بار فروشی برای کمک به این اقشار دفتر نسیه داشتند، اما حالا دیگر نسیه فروشی ممکن نیست. شرکت های بزرگ مثل آسانسور و آهن و وسائل ساختمانی یا پول نقد می خواهند و یا این شرط را در قرار داد می‌گذارند : در صورتی که طی مدتِ تعیین شده برای پرداختِ وجه، افزایش قیمت بیش از ده درصد ایجاد شود، شما ملزم به پرداخت هستید و در غیر اینصورت معامله باطل است.

اوضاع رانندگان تاکسی شاید از همه بد تر باشد. وسایل فرسوده و قطعات بسیار گران هستند و نرخِ کرایه بهیچوجه پاسخگوی هزینه ها نیست.

تجربه های شخصی:

مقابل دربِ مجتمع های پزشکی معمولا تعدادی تاکسی برای انتقالِ بیماران از طرفِ تاکسیرانی تعیین شده. اکثر این ها فقط  نصف روز می توانند کار کنند. چون بعضی مجتمع ها فقط شیفت صبح و بعضی فقط شیفت عصر کار می کنند و تعداد آنها که هر دو شیفت کار می کنند خیلی کم است. از قدیم  راننده های مستقر در نزدیکی مطب من هر وقت مشکلِ سلامت داشتند به من مراجعه می کردند و منشی هم ویزیت نمی گرفت. این روزها دو نفر بدلیلِ نگرانی از کاهشِ وزن مراجعه کردند. در شرح حال و معاینه نکته ای دال بر بدخیمی نبود، اما نگرانی های روحی و روانی و درماندگی، غالب ترین عامل است، که می تواند عاملِ کاهش وزن باشد. بهر حال باید برای اطمینان چند آزمایش ساده انجام میشد، هنوز هیچکدام بدلیلِ کم پولی برای انجام آزمایش ها نرفته اند.

منشی خودم تا دو سال پیش هنوز قادر بود با کمک شوهرش زندگی را بچرخونه، اما بتدریج خانواده به زیر صفر منتقل شده و من می بینم هیچ تلاشی چه از جانب من وخانواده ی خودش امکانِ نجاتشان را ندارد. اجاره منزل و افزایشِ پول رهن، به بهانه اینکه اگر خسارتی به ساختمان وارد بشود، پول اولیه برای جبران کافی نیست، رمقِ فقرا را گرفته و بسیاری از این مقوله ها. حتی کمک های آذوقه ای که از طرفِ گروهی باصطلاح خِیِر بصورتِ دوره ای اهدا می شد، بشدت آب رفته و کمتر شده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۴ مه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: