ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۴ فروردین ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه‌ای 8 سال پیش، با سفیر امریکا در مسکو

فاشیست ها از 2014

وارد دستگاه امنیتی اوکراین شدند

 
 
 

 

 

روزنامه «تاتس» در سپتامبر سال ۲۰۱۴ با سفیر سابق آمریکا در مسکو مصاحبه‌ای انجام داد. چکیده نظرات سفیر سابق آمریکا در مسکو که - لینک آن را در پایین می‌بینید- به قرار زیر است:

«گسترش ناتو به شرق ــ و روش انجام‌شده ــ اشتباه بود. هیچ یک از کشورهای شرق مورد تهدید روسیه قرار نگرفته بودند. تأسیس پایگاه‌های نظامی، از‌جمله در لهستان برای روس‌ها یک اقدام تحریک ‌آمیز بود. در سال ۲۰۰۸، ناتو تصمیم گرفت اوکراین را در مسیر عضویت قرار دهد. درست در جایی در مرز روسیه. اینها همه، حرکات بسیار تحریک آمیز غرب بود. امروز (سال ۲۰۱۴)، ما با واکنش روسیه مواجه هستیم.

اگر چین سازماندهی یک اتحاد نظامی‌ با کانادا و مکزیک را آغاز کند، ایالات متحده آن را تحمل خواهد کرد؟ طبیعی است که ما هم در اینصورت خود را در چارچوب اصول حقوق بین‌الملل محدود نمی‌کنیم و علیه چنین روندی اقدام می‌کنیم. با هر وسیله‌ای که داریم. هر کشوری که قدرت انجام این کار را داشته باشد، این کار را انجام می‌دهد.

بنابراین؛ این غرب بود که شروع به زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی کرد، از همان زمان که ناتو صربستان را بمباران کرد. دومین تخلف ما از توافق‌نامه هلسینکی ــ که می‌گوید مرزها فقط در صورت توافق طرفین قابل تغییر هستند ــ زمانی بود که استقلال کوزوو را پذیرفتیم.

وقایع (کودتا علیه دولت یاناکویچ) فوریه ۲۰۱۴ در کیف، افرادی را (فاشیست ها) وارد دستگاه امنیتی اوکراین کرد که به‌ شدت ضدِ روسیه هستند و از نظر سیاسی آنچنان راست هستند که بدون هیچ مبالغه‌ای می‌توان آن‌ها را نئو‌نازی خواند. تصرف خشونت‌ آمیز ساختمان‌های دولتی ابتدا در غرب اوکراین آغاز شد، نه در شرق. (آتش زدن مرکز سندیکای کارگری اودسا که در آن عده زیادی در آتش سوختند و یا خود را از پنجره ها به بیرون پرت کردند اما با شلیک گلوله فاشیست هائی که این مرکز را به آتش کشیده بودند کشته شدند.)

اما در باره کریمه. کریمه سه قرن است که متعلق به روسیه است و پوتین اطمینان داشت که اکثریت مردم آنجا دقیقاً انتظار پیوستن به روسیه را داشتند. همه‌ پرسی انجام شد و روندی صلح‌آمیز و مطابق با خواست ساکنان کریمه طی شد. من نمی‌گویم که گرفتن کریمه کار درستی بود. اما قابل پیش‌بینی بود که روسیه به دلیل وجود پایگاه دریایی خود در سواستوپل این کار را انجام خواهد داد.

امروز (سپتامبر ۲۰۱۴) ارگان‌های امنیتی اوکراین به دست راست‌های افراطی افتاده است ــ که این مورد باید اروپای غربی را نیز نگران کند ــ درشرق، در لوهانسک و دونتسک، نیروهای نظامی ‌اوکراین به سمت مردم تیراندازی می‌کنند. بیشتر قربانیان ارتش اوکراین غیرنظامیان هستند. بخشی از نیروهای نظامی اعزامی به شرق روابط نزدیکی با کشورهای دیگر دارند؛ از‌جمله لهستان و اسلواکی، آنوقت ما این مورد را «تهاجم» نمی‌نامیم. روسیه همیشه به صراحت گفته است که نمی‌پذیرد که اوکراین با کشورهایی که نشان می‌دهند دشمن روسیه هستند، متحد شود. روسیه از این نظر با هیچ کشور دیگری تفاوت ندارد. » 

https://taz.de/Ex-US-Botsch

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳ آوریل ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: