ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۰ فروردین ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گزارش اکونومیست از وضع  اقتصادی روسیه

شرکت های روسیه از زمان

شوروی عادت به تحریم دارند!

 
 
 

 

 

اقتصاد روسیه در مواجهه با تحریم‌های بی‌سابقه چگونه در حال توسعه است؟

- بهتر از آن چیزی که فکرش را بکنید"

 

اکونومیست، اعتراف می کند که روسیه در برابر تحریم ها مقاومت کرده است، حتی ودکا و بنزین در این کشور گران نشده است - "ظاهراً روسیه تنها کشوری است که بدون رابطه با  اقتصاد دنیا میتواند با مشکلات کنار بیاید. غرب یک جنگ اقتصادی به راه انداخت، آمریکا فروش طیف وسیعی از کالاها به روسیه را ممنوع کرد، ده‌ها شرکت‌ خارجی کار خود را تعطیل کردند و تعدادی از کشورها حدود  60 درصد ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی این کشور را مسدود کردند. ایده این بود که اقتصاد روسیه را به سقوط بکشانیم.

آیا استراتژی غرب طبق برنامه پیش می رود؟  

به نظر می رسد هرج و مرج در بازارهای روسیه فروکش کرده است. روبل جهش کرده و اکنون به سطح قبل از جنگ نزدیک شده است. سهام روسیه یک سوم سقوط کرد، اما از آن زمان تاکنون بخشی از زیان خود را جبران کرده است. اقتصاد واقعی از برخی جهات آینه ای از اقتصاد مالی سالم تر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر می رسد. شاخص هفتگی قیمت مصرف کننده نشان می دهد که تنها از ابتدای اسفند تاکنون بیش از 5 درصد افزایش داشته است. اما ارزش همه چیز بالا نمی رود. ودکا که بیشتر در داخل تولید می شود، فقط کمی بیشتر از قبل از جنگ قیمت دارد. قیمت بنزین تقریباً به همین اندازه است. در حالی که این تنها آغاز است، شواهد کمی از ضربه بزرگ به فعالیت های اقتصادی وجود دارد. هزینه خدمات در روسیه اندکی کاهش یافته است و بسیار سالم تر از آن چیزی است که در بسیاری از دوره های بیماری همه گیر بود.

روسیه ممکن است امسال وارد رکود شود. اما اینکه آیا اوضاع به همان اندازه بد خواهد شد که اکثر اقتصاددانان پیش بینی می کنند به سه عامل بستگی دارد.

سئوال اول اینست که آیا با طولانی شدن جنگ و افزایش هزینه ها، مردم عادی روس شروع به نگرانی در مورد اقتصاد خواهند کرد؟

سوال دوم اینست که آیا تولید در نهایت متوقف خواهد شد؟ زیرا تحریم ها مانع از دسترسی شرکت ها به واردات از غرب می شود.

بخش هوانوردی روسیه و همچنین صنعت خودروسازی آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد. با این حال، بسیاری از شرکت های بزرگ که فعالیت خود را در دوران شوروی آغاز کرده اند، عادت دارند بدون واردات کار کنند. اگر هر اقتصادی بتواند با قطع ارتباط با جهان کنار بیاید، آن اقتصاد روسیه خواهد بود.

سومین و مهمترین عامل مربوط به صادرات سوخت های فسیلی روسیه است. علیرغم تحریم‌های زیاد علیه روسیه، روسیه همچنان به ارزش حدود 10 میلیارد دلار در ماه نفت به خریداران خارجی می‌فروشد که معادل یک چهارم صادرات قبل از جنگ است. این منبع ارزشمند ارز خارجی است که با آن می تواند کالاهای مصرفی و قطعات یدکی خاصی را در کشورهای بی طرف یا دوست خریداری کند."

 

https://t.me/dimsmirnov175/32188


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۹ آوریل ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: