ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۲ فروردین ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عمران خان قربانی جنگ

تبلیغاتی امریکا علیه روسیه شد

ولادیمیر پروخواتیلف

بیناد فرهنگ استراتژیک- ترجمه- کیوان خسروی

 
 
 

 

 

بحران سیاسی در پاکستان، پس از تلاش سران نظامی پاکستان برای انجام کودتا آغاز شد. دلیل ساده و مستقیم این توطئه به رهبری ژنرال «قمر جاوید باجوا»، رئیس ستاد ارتش پاکستان، سفر عمران خان نخست وزیر این کشور به مسکو در 24 فوریه بود - روزی که عملیات ویژه نظامی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه در اوکراین آغاز شد. عمران خان پس از بازگشت از مسکو گفت ما از روسیه 2 میلیون تن گندم و گاز طبیعی خریداری خواهیم کرد که برای تامین نیازهای داخلی و صنعتی پاکستان ضروری است. تامین و تحویل این محصولات از روسیه علیرغم تحریم های ضد روسیه انجام خواهد شد». نخست وزیر پاکستان همچنین بر اهمیت ساخت خط لوله گاز پاکستان استریم که به گفته وی گل سرسبد همکاری های اقتصادی روسیه و پاکستان است، تاکید کرد. در پی دیدار عمران خان با ولادیمیر پوتین در مسکو، سرویس مطبوعاتی وزارت اطلاعات و رادیو تلویزیون چنین اعلام کرد: «رهبر پاکستان اشاره کرد که اعتماد و صمیمیت که شاخصه روابط دو کشور است، به تعمیق و گسترش بیشتر همکاری ها در بخش های مختلف کمک می کند».

همه اینها انگیزه تلاش برای سرنگونی رئیس دولت بود. در آستانه سفر عمران خان به روسیه، دونالد لو، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی با سفیر پاکستان در واشنگتن تماس گرفت و پیشنهاد لغو سفر به مسکو را داد. طرف پاکستانی نپذیرفت. به گفته عمران خان، مقامات رسمی آمریکایی گفته اند که «پاکستان در صورت باقی ماندن او در نخست وزیری متضرر خواهد شد».گزارش شده است که سرویس های اطلاعاتی بریتانیا نیز در توطئه علیه نخست وزیر پاکستان دست داشته اند. در 8 مارس، اپوزیسیون پارلمانی روند استیضاح عمران خان را آغاز کرد. مخالفان دولت – پیش از همه حزب مسلم لیگ پاکستان به رهبری «نواز شریف» و حزب مردم پاکستان هستند که پس از مذاکرات طولانی توانستند 177 رای جمع آوری کنند. نقش تعیین کننده پیوستن هفت تن از نمایندگان جنبش متحد ملی پاکستان (جنبش متهدی قوامی – پاکستان) به آغاز کنندگان استیضاح بود. بر اساس شایعات، این هفت تن خریده شده بودند. در 21 مارس، ژنرال «باجوا»، رئیس ستاد ارتش و ژنرال «ندیم انجم»، رئیس سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) با عمران خان ملاقات کردند و خواستار استعفای وی شدند. پیش از این، تلویزیون هندوستان شبکه تلویزیون دهلی نو از دیدار ژنرال «باجوا» با «ویلیام برنز»، رئیس سیا در اسلام آباد گزارش داده بود. این ژنرال در سخنرانی خود در نشست گفتگوی امنیتی اسلام آباد بر اهمیت رابطه راهبردی با ایالات متحده آمریکا تاکید کرد و از اینکه دولت اقدامات روسیه در اوکراین را محکوم نمی کند ابراز حیرت کرد. وی تصریح کرد: «با وجود نگرانی های مشروع امنیتی روسیه، تجاوزات این کشور به یک کشور کوچک قابل توجیه نیست». جلسه پارلمان درباره موضوع استیضاح در 3 آوریل برگزار شد. «قاسم سوری» معاون رئیس مجلس ریاست آن را بر عهده داشت. اندکی پس از آغاز این نشست، «چودری فواد حسین»، وزیر رسانه ای و رادیو و تلویزیون پاکستان به نمایندگان پارلمان گفت که تعدادی از سیاستمداران پاکستانی در 7 مارس با "نمایندگان خارجی" ملاقات کرده اند که توصیه کرده اند که « روند برکناری نخست وزیر را تسریع کنند».«قاسم سوری» نیز به نوبه خود گفت: «به هیچ قدرت خارجی نباید اجازه داد که دولت منتخب را از طریق توطئه سرنگون کند» و رأی عدم اعتماد به نخست وزیر را رد کرد و آن را مغایر با قانون اساسی خواند. پس از شکست استیضاح، عمران خان ملت را خطاب قرار داده و گفت  که از رئیس جمهور «عارف علوی» می خواهد پارلمان را منحل کند که این کار نیز انجام شد. قرار شد تا 90 روز دیگر انتخابات جدید برگزار شود. بلافاصله«شهباز شریف»، رهبر مسلم لیگ پاکستان که خود را نخست وزیر جانشین میداند به دیوان عالی کشور به منظور لغو تصمیم انحلال پارلمان متوسل شد. این دیوان تصمیم رئیس جمهور و خواست عمران خان را لغو و رد کرد. مجلس دوباره تشکیل جلسه داد و عمران خان را عزل کرد. متعاقب آن، عمران خان مردم و طرفداران خود را برای اعتراض به خیابان فراخواند و بدین ترتیب فصل دیگری از بحران رویاروئی سیاسی در پاکستان آغاز شد.

عملیات ویژه روسیه در اوکراین شکاف در رهبری پاکستان را هم تشدید کرد. چنانچه  ژنرال «باجوا»، فرمانده ارتش پاکستان از اقدامات مسکو انتقاد می‌کرد، عمران خان از طرح هرگونه اتهامی علیه روسیه خودداری کرده بود. عمران خان غرب را به دوگانگی در روابط با دیگر قدرت ها متهم کرد و تاکید کرده بود که سفرای کشورهای اروپایی بارها از اسلام آباد درخواست کردند تا عملیات ویژه روسیه در اوکراین را محکوم کند. عمران خان ضمن تحلیل خساراتی که اسلام آباد در زمان خود به دلیل حمایت ناتو در افغانستان متحمل شده بود (80000 نفر و 150 میلیارد دلار) گفت: «آیا ناتو فداکاری های ما را به رسمیت شناخته است؟ آیا سفرای اتحادیه اروپا حداقل یک نامه برای قدردانی از تلاش های ما در افغانستان ارسال کرده اند؟». فصل تازه بحران سیاسی پاکستان تازه آغاز شده است. بلافاصله پس از رای مجلس به برکناری عمران خان رئیس و نایب رئیس مجلس از سمت های خود استعفا دادند. این استعفا در ادامه نارضائی آن ها از اقدامی بود که نمایندگان مجلس سازمان یافته علیه عمران خان انجام دادند.

در اول آوریل، «فواد چودری»، وزیر اطلاعات گفت که ارگانهای امنیتی از توطئه ترور عمران خان خبر داده بودن.

-----------------

رئیس پارلمان پاکستان «اسد قیصر» به همراه معاون خود و «خالد جاوید خان» دادستان کل پاکستان نیز در اعتراض به کودتای پارلمانی علیه عمران خان از سمت های خود استعفا دادند. راه این کودتا توسط رئیس دیوان عالی پاکستان که با انحلال مجلس از سوی عمران خان مخالفت کرد، هموار شد.

 

 

https://www.fondsk.ru/news/2022/04/09/amerika-otkryvaet-antirossijskij-front-v-pakistane-55945.html


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۱ آوریل ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: