ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نکات تازه مصاحبه لاوروف

امریکا از روسیه خواسته بود

با استقرار موشک اتمی در اوکراین موافقت کند!

 
 
 

 

 

مصاحبه اختصاصی خبرگزاری اسپوتنیک با وزیر خارجه روسیه، سرگئی لاوروف حاوی نکات مهمی است که بخشی از آن را که درباره مذاکرات دیپلماتیک و یا مذاکرات نظامی در شماره امروز منتشر کرده ایم. بخش های بیشتری از این مصاحبه که حاوی چند نکته خبری مهم است را بصورت مستقل می خوانید:

 

غرب علاوه بر ترس از دست دادن هژمونی، به وضوح نشان داده که ایالات متحده در صدر غرب است و "همه زیر" سلطه او.

این درحالی است که غرب هم میداند که نظم جهانی چند قطبی جدید بر مبنای برابری، عدالت و دموکراتیک درحال شکل گیری است.

قرار بود اوکراین عضو ناتو شود و طبق ماده ۵ ناتو به کریمه و دونباس حمله شود.

ما مخالف هرگونه پایگاه نظامی در خاک اوکراین هستیم و تا آنجا پیش خواهیم رفت که دیگر امکان ضربه زدن از آنجا به روسیه نباشد. از این نظر شهر خارکف برای ما بسیار مهم است. روسیه به ادامه دفاع نظامی از خود اعتقاد راسخ دارد. در عین حال اگر مذاکرات درباره اوکراین آغاز شود، روسیه دیگر درگیری ها را متوقف خواهد کرد.

سوئیس عملاً از یک کشور بی طرف به کشوری آشکارا متخاصم تبدیل شده است و بنابراین برای روسیه به عنوان محلی برای مذاکره مناسب نیست.

برای شما نکات تازه ای را  فاش می کنم. ایالات متحده قصد داشت تعدادی موشک اتمی در اوکراین مستقر کند. در ژانویه ۲۰۲۲، من با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در ژنو دیدار داشتم، او گفت که عضویت اوکراین در ناتو مطرح نیست، اما پیشنهاد می کنم که فدراسیون روسیه موافقت کند که ایالات متحده تعداد محدودی موشک میان بُرد در اوکراین مستقر کند. ما آماده خواهیم بود که تعداد این موشک ها را در اوکراین محدود کنیم.

من نمی دانم چه چیز دیگری باید توضیح داده شود، که جهان بداند چرا عملیات ویژه نظامی اجتناب ناپذیر شد.

در همین مصاحبه لاورف درباره ایران گفت:

گمانه زنی ها درباره احتمال استفاده ایران از سلاح هسته ای در رسانه های غربی و اسرائیلی در حال گسترش است. هدف آنها منحرف کردن توجه جامعه بین‌المللی از وقایع غزه به سمت ادعای ساخت سلاح هسته‌ای در ایران است. ایران در حال حاضر بیشترین بازرسی توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی را پذیراست. دکترین ایران ساخت چنین سلاح هایی را ممنوع می کند.

پس از واکنش ایران به حمله به سفارت خودش در سوریه، ما با اسرائیل تماس هایی داشتیم، از جمله گفتیم که ایران خواهان تشدید تنش نیست.

حمله ای که گفته می شود اسراییل به اهدافی در اصفهان کرده پاسخ آنها به نظر ما درباره عدم تمایل ایران به گسترش تنش هابود.

درباره بمباران غزه توسط اسرائیل نیز لاوروف گفت:

اگر بخواهیم بحث تروریسم را در منطقه خاورمیانه باز کنیم، اول باید به پیشینه موضوع برگردیم. این که ۷۵ سال است چرا کشور فلسطین تاسیس نشده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۰ آوریل  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: