ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

رئیس جمهور آرژانتین

در محاصره تظاهرات خیابانی

روزنامه پراودا- ترجمه نعمت بوستانی 
 
 
 
 

 

آرژانتین درگیر تظاهرات گسترده دانشجویان و معلمان است که علیه اصلاحات آموزشی خاویر مایلی، رئیس جمهور با شورش به خیابان‌ ها آمده اند. خشم همگانی عمدتاً از تصمیم دولت جهت عدم افزایش بودجه دانشگاه ها برای سال تحصیلی ۲۰۲۴ ناشی می شود. درحالیکه تورم طی ۱۲ ماه گذشته به ۲۸۸ درصد رسیده است. بیش از یک میلیون نفر در سراسر این کشور دست به تظاهرات زدند. پر تعداد ترین و قدرتمندترین تظاهرات در میدان "مایا" در بوئنوس آیرس، بود که حدود ۸۰۰ هزار آرژانتینی در آن شرکت کردند. به گفته شاهدان عینی شرکت کنندگان در این تظاهرات، خواستارحفظ و حمایت از آموزش عالی عمومی رایگان شدند. به گفته نمایندگان تظاهرکنندگان، اگر تعداد زیادی از دانشگاه های دولتی حفظ شوند و به سرمایه گذاری در علم و فناوری ادامه دهند، برخی از مشکلات اساسی کشور قابل حل خواهد بود.

این در حالی است که در شرایط کمبود بودجه ممکن است بسیاری از دانشگاه ها اجبارا تعطیل شوند. در این خصوص به ویژه ریکاردو گلپی، رئیس دانشگاه بوئنوس آیرس،  هشدار داد و گفت: بدون تزریق بودجه اضافی، این موسسه بیش از سه ماه سرپا نخواهد ماند. اکنون برخی از دانشکده‌های دانشگاه معتبر پایتخت اقدامات سخت‌ گیرانه فوق‌ العاده‌ ای از جمله محدود کردن روشنایی در فضاهای مشترک، محدود کردن کار آسانسورها و کاهش ساعات کاری کتابخانه‌ها را ارائه کرده‌اند. علاوه بر این، حقوق معلمان در چهار ماه گذشته بیش از ۳۵ درصد کاهش یافته است.

قطع بودجه برای دانشگاه ها بخشی از "شوک درمانی" برای کشور است که مایلی که در سال ۲۰۲۳ رئیس جمهور شده، در دسامبر ۲۰۲۳ زمانی که به قدرت رسید وعده داده بود. پوپولیست ها با روش‌های من درآوردی از طریق کاهش بودجه همگانی، امیدوار هستند تا تورم را تحت کنترل درآورند و اقتصاد را بهبود بخشند.

در همین حال، خود مایلی، اولترا لیبرال که تنها چهار ماه و نیم است که در قدرت قرار دارد، در معرض خطر استیضاح می باشد. طومار مربوط به استیضاح به دلیل انجام نادرست وظایف رسمی و جرایم احتمالی در ۲۲ آوریل به مجلس رسیده بود. این سند ۲۵ صفحه ای توسط بسیاری از افراد با نفوذ کشور از جمله آدولفو پرز اسکویول، برنده جایزه نوبل، آلیسیا کاسترو، سفیر سابق آرژانتین در ونزوئلا و بریتانیا و ادواردو بارسات، وکیل مشهور امضا شد. این ابتکار همچنین توسط نیروی اصلی اپوزیسیون کشور، حزب اتحادیه برای میهن، به رهبری کریستینا فرناندز، معاون سابق رئیس جمهور و وزیر سابق اقتصاد، سرجیو ماسا، حمایت می شود.

مایلی، متهم به تحریک مردم به ارتکاب یک یا چند عملیات مالی با نقض احتمالی اصل تفکیک قوا، نقض وظایف یک کارمند دولتی و سوء استفاده از بیت المال است. نویسندگان طومار به شکست های رئیس جمهور در سیاست داخلی و خارجی اشاره می کنند و اصلاحات وی را نسل کشی اقتصادی می نامند و خاطرنشان می کنند که امتناع از تأمین مالی طرح ملی آرژانتین برای مبارزه با گرسنگی جان و سلامت افراد فقیری را که به آشپزخانه های عمومی مراجعه می کنند به خطر انداخته است. ضمن اینکه حذف یارانه داروها و فناوری ها برای بیماران سرطانی آسیب کمتری نداشت.

 https://gazeta-pravda.ru/issue/45-31538-26-aprelya-2-maya-2024-goda/sotsialnyy-protest-za-rubezhom45-24/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۸ آوریل  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: