سردار حسین علائی

از نگاه امریکا، طالبان میتواند

مانعنفوذ ایران درمنطقه شود!

 

چرا 50 تا 60 در صد مردم قانون گریزند؟

قانون گریزی درسی است

که حکومت به مردم داده است

(پیک هفته ۱۰۹) 22 شهریور ماه 1400 - 13 سپاتامبر 2021

 pyknet100@gmail.com


21 - 22 شهریور

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


21 - 22 شهریور

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


21 - 22 شهریور

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


21 - 22 شهریور

منتخب اخبار
شهرستان ها


21 - 22 شهریور

منتخب اخبار ورزشی


21 - 22 شهریور

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 21 شهریور

شطرنج سیاسی دشوار

اما ضروری در ج. اسلامی

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک نوک پا آمد تهران و بازگشت به وین. قرار شد کارت های دوربین های کنترل فعالیت های اتمی در سایت های اتمی ایران به روز شود، یعنی کارت های جدید جایگزین کارت های گذشته شوند. همچنین قرار شد بزودی هیاتی از انرژی اتمی ایران در وین با هیات سازمان بین المللی انرژی اتمی مذاکراتی را که روز گذشته در تهران انجام شد دنبال کند. حاصل دیدار دیروز و مذاکرات آینده که ظاهرا هفته آینده انجام خواهد شد، در جلسه شورای حکام اتمی مطرح خواهد شد که گمان می رود با نرمشی که ایران از خود در باره کنترل سایت های اتمی نشان داده، این شورا کوتاه آمده و قطعنامه ای علیه ایران صادر نکند. در واقع همه آن هارت و پورت های مجلس استصوابی که مانع به نتیجه قطعی رسیدن مذاکرات وین در دولت روحانی شد، پوچ از آب در آمد، زیرا ایران نمی خواهد شرایطی فراهم شود که کار به قطعنامه شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل بکشد که اسرائیل بسیار مایل به آنست.

اما، سفر یک روزه مدیرکل آژانس به تهران یک دستآورد فوری هم داشت و آن پائین آمدن قیمت دلار بود که روز گذشته 300 تومان پائین آمد. این پائین آمدن قیمت دلار در بازار ایران بار دیگر نشان داد که بازار ارز و بطور کلی اقتصاد ایران، تنگناهای معیشتی و گرانی تا چه حد به مذاکرات اتمی و لغو تحریم ها پیوند خورده است. دلار با روی کار آمدن دولت رئیسی و پا سست کردن ایران برای ادامه مذاکرات اتمی بار دیگر سیر صعودی طی کرده و به 28 هزار تومان نزدیک شده بود.

در پایان همین سفر یک روزه، پیش بینی شد که مذاکرات برجام هم بزودی از سر گرفته خواهد شد که باید دید همان توافق فاش نشده دولت روحانی پذیرفته خواهد شد و یا نکات تازه ای به آن اضافه و یا از آن کاسته خواهد شد.

بسیار بعید است و به نفع منافع ملی ایران هم نیست که سطح تولید اورانیوم غنی شده در ایران بار دیگر به سطح زمان امضای برجام باز گردد. و باز حدس زده می شود که امریکا و طرف های دیگر مذاکرات اتمی با 60 درصد غنی سازی ایران موافقت کرده اند و در باره تولید اورانیوم 20 درصدی فلزی هم با ایران اختلافی نداشته باشند به آن شرط که همه این فعالیت ها در چارچوب کنترل سازمان بین المللی انرژی اتمی و مراعات پادمان های معاهدات اتمی باشد. در این میان، می ماند فعالیت های موشکی ایران که اگر ماجراجوهای حرفه ای با شعارهای خود بهانه تبلیغاتی به اسرائیل ندهند و شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه، حماس و حزب الله نیز این بهانه را تشدید نکنند و ایران نیز تعهداتی را در این زمینه قبول کند، این ماجرا نیز ختم به خیر شده و تحریم ها از روی ایران برداشته شده و مردم ایران نفسی خواهند کشید. این شطرنج دقیق سیاسی دو رجزخوان مخالف دارد که اسرائیل یکی از آنهاست و دیگری طیفی که روزنامه کیهان و حسین شریعتمداری سخنگوی آنهاست. با توجه به تغییراتی که در سیاست استراتژیک امریکا در جهان و بویژه در منطقه مشاهده می شود و خطری که زیر گوش ایران در افغانستان وجود دارد منطقی ترین و ملی ترین سیاست از سوی ایران بالا بردن بی جنجال و بی ماجراجوئی، قدرت نظامی از یکسو و جلب حمایت ملی از این قدرت نظامی برای حفظ امنیت ملی از سوی دیگر است که لازمه هر دو، پیشبرد سیاست گفتگو با جهان و بویژه کشورهای منطقه و جلوگیری از ایران اتمی هراسی و قبول و تقویت طرح روسیه برای امنیت خلیج فارس و لغو تحریم ها و نجات مردم از شرایط سخت اقتصادی کنونی و همچنین گفتگوی ملی و طرح صادقانه مسائل با مردم در داخل کشور است. گفتگوئی که با جمع کردن بساط زندان و شکنجه و سانسور و محدودیت های اجتماعی آغاز می شود و نه برعکس آن. اگر این گفتگو و این اقدامات انجام نشود دیوار بی اعتمادی بین مردم و حکومت باز هم بلندتر خواهد شد که نشانه آن را در دو انتخابات مجلس کنونی و ریاست جمهوری 1400 شاهد بودیم.

درباره تهدیدهای اخیر اسرائیل در باره فعالیت های اتمی ایران نیز باید به این نکته اندیشید که اسرائیل با این تهدیدها، عملا می خواهد ایران را از بیم خطرات ناشی از حمله نظامی، به سمت ماجراجوئی ها و آن فعالیت های اتمی سوق بدهد که از یکسو با ادامه و حتی افزون شدن تحریم ها بحران معیشتی مردم را در داخل کشور تشدید کند و از سوی دیگر دو متحد ایران، یعنی روسیه و چین را در مخالفت با فشارهای غرب به ایران سست کند. در یک شطرنج سیاسی باید همه خانه های سفید و سیاه را دید، همچنان که مخالفان ملی سیاست های حاکم در جمهوری اسلامی نیز باید شطرنج مخالفت و حتی مبارزه خود را اینگونه ملی و میهنی ببینید.


نظرات سردار کوثری که نماینده مجلس شده

هم اندیشان طالبان

این روزها در ایران چه می گویند!


طالبان طالبان است، چه شیعه و چه سنی

طالبان افغانستان

آینه را مقابل طالبان ایران گرفته!


یک زن ایرانی

شهردار شهر فرانکفورت آلمان شد


سربازان فراری ارتش‌افغانستان

وارد ارتش انگلستان می شوند!

فرانکفورت آلگماینه آلمان - ترجمه رضا نافعی


برای شرکت در نشست 6 کشور همسایه

پاکستان زیر بغل طالبان را

برای حضور در تهران می گیرد!


عنوان اول پیک نت 21 شهریور

حرکت لاک پشتی حکومتیان

برای‌عقب ‌نماندن از بدرقه‌ ابدی ‌رهبر


روزنامه اومانیته نوشت

امریکا شمشیر طالبان را

علیه ایران درافغانستان تیز کرد


مردگان قبرهای لاکچری

امام جمعه لواسان را برکنار کردند


یادداشت سردبیری

حاشیه های مهم

پیروزی طالبان در افغانستان


سرمقاله راه توده 801

میراثی که رهبر ج. اسلامی

ازخود باقی می گذارد ومیرود!


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

عنوان اول پیک نت روز گذشته (یکشنبه) با 6 هزار و 200 خواننده پر مخاطب ترین مطلب در مقایسه با دیگر مطالب این شماره پیک نت روی تلگرام این روزنت بود. در فیسبوک پیک نت خبر تفسیری روزنامه اومانیته درباره توطئه امریکا برای تحویل افغانستان به طالبان بیشترین خواننده را داشت. این مطلب روی 14 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.
آدرس فیسبوک پیک نت
https://www.facebook.com/

pyknet1357/


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران